Τρίτη 17 Απριλίου 2018

Μια απάντηση στο δημοσίευμα της ΕΦΣΥΝ "Βιομηχανία... διαγνώσεων παιδιών με «μαθησιακές δυσκολίες»"


  Του Δημήτρη Αναστασίου
Καθηγητή Ειδικής Εκπαίδευσης στο Southern Illinois University των ΗΠΑ

Υπάρχει όντως υπερβολικός αριθμός μαθητών που έχει διαγνωστεί με δυσλεξία ή/και μαθησιακές δυσκολίες σε πανελλαδικό επίπεδο;

Το ερώτημα μάς έχει απασχολήσει ερευνητικά τουλάχιστον δύο φορές. Την πρώτη το 2009 σε μια μελέτη που δημοσιεύσαμε με τη Σταυρούλα Πολυχρονοπούλου στο Learning Disability Quarterly με στοιχεία που αναφέρονταν το 2007. Η συχνότητα ήταν τότε γύρω στο 1,06% περίπου 14.000 μαθητές σε ένα σύνολο διαγνωσμένων μαθητών περίπου 21 χιλιάδων. 

Τη δεύτερη φορά -έμμεσα- στα πλαίσια μιας μελέτης για την Παράλληλη Στήριξη που κάναμε με τον Τρύφωνα Μαυροπαλιά και δημοσιεύτηκε στο Teaching and Teacher Education το 2016. Με τα επίσημα στοιχεία που αναφέρονταν στο 2012-13 (και δίνονται και στις ευρωπαϊκές στατιστικές), οι συνολικά διαγνωσμένοι μαθητές (διάφορες διαγνώσεις) ήταν περίπου 35.000 κοντά στο 2.9% του συνολικού μαθητικού πληθυσμού. Εξ' αυτών περίπου 55-65% υπολογίζω ότι είχαν διάγνωση δυσλεξία ή/και μαθησιακές δυσκολίες, σε ένα ποσοστό δηλαδή του συνολικού σχολικού πληθυσμού που πρέπει να άγγιζε το 2%.

Και όμως σε χθεσινό άρθρο στην Εφημερίδα των Συντακτών (Εφ. Συντ.) ένας συνάδελφος ψυχίατρος (πολιτευτής και επικεφαλής της Επιτροπής για τον ΕΟΠΥΥ) φέρεται να έχει δηλώσει ότι η Ελλάδα -προ πενταετίας μάλιστα, δηλαδή το 2013- έχει καταρρίψει το παγκόσμιο ρεκόρ διαγνώσεων δυσλεξίας με 27%. Δηλαδή 1 στα 3 παιδιά μέσα στις ελληνικές σχολικές τάξεις είναι δυσλεκτικό !!!
Πέρα από όλες τις υπόλοιπες ανακρίβειες που περιέχονται στο άρθρο και τις περιπτωσιολογικές παρουσιάσεις που έχουν άρωμα ανοιχτής προπαγάνδας υπάρχουν τα εξής ερωτήματα:

1. Ποια υπηρεσία συνέλεξε αυτά τα στοιχεία;
2. Πού δημοσιεύτηκαν;
3. Από ποιούς;

Παραθέτω τους πίνακες μας με αναλυτικά στοιχεία. Και από κάτω το επίμαχο απόσπασμα από την εν λόγω εφημερίδα:


-----------------------------------------------------
«Ξαφνικά έγινε της μόδας κι έχουμε τρομακτική αύξηση παγκοσμίως των μαθησιακών δυσκολιών. Εάν πιστέψουμε τα στοιχεία, τότε η χώρα μας κατέχει παγκόσμιο ρεκόρ με 30%.Το ποσοστό των δυσλεκτικών παιδιών στη χώρα μας αγγίζει το 27%, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία προ πενταετίας, αριθμός που σήμερα έχει αυξηθεί» σημειώνει, διαπιστώνοντας «παράλογο ποσοστό διαγνώσεων» που καταδεικνύει ότι «κάτι κάνουμε λάθος όλοι μας. Πριν ξεσπάσει αυτή η λαίλαπα το ποσοστό κυμαινόταν μεταξύ 2-4%, ενώ αντίστοιχα στην Ευρώπη μεταξύ 4-7%».
------------------------------------------------------
ΥΓ: Παρατράγουδα στο χώρο υπάρχουν πολλά. Και κυρίως στο ζήτημα της παρέμβασης. Αλλά οι προπαγανδιστικές παραφωνίες και τα εντυπωσιακά μυθεύματα δεν τιμούν κανέναν-καμιά μας στο χώρο, ούτε φυσικά την εφημερίδα και την κυβέρνηση, όποιος και εάν είναι ο στόχος.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου