Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2013

ΤΙ ΕΙΠΕ Η ΕΝΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ(ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α) ΣΤΗΝ Ε.Μ.Υ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 28 ΤΟΥ Σ/Ν ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ



ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Σήμερα η ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α. δια της Προέδρου και του Γ.Γ. της έλαβε μέρος στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής σχετικά με τα θέματα Ε.Α. του νέου ν/σ.

Οι θέσεις μας ήταν οι εξής:

Α. Υπάρχουν θετικά αλλά και αρνητικά στο νέο νόμο τα οποία αφορούν την Ε.Α.

Β. Στα αρνητικά συγκαταλέγονται τα εξής: 
α) Η ίδρυση ιδιωτικών ΙΕΚ Ε.Α. που εισάγονται με το άρθρο 23 παρ. 3 κάτι το οποίο έχει γίνει χωρίς να έχει προταθεί από την αρμόδια επιτροπή όπως ούτε από την αρμόδια Δ/νση Ε.Α. του Υ.ΠΑΙ.Θ. (ο υφ/ργός κ.Γκιουλέκας είπε ότι το γνωρίζει και θα επανεξεταστεί).
β) Στο άρθρο 24 στις ειδικότητες των ΙΕΚ έχει λησμονηθεί η υπάρχουσα μέχρι τώρα ειδικότητα "χειριστών τηλ. κέντρων εξυπηρέτησης πελατών για άτομα με προβλήματα όρασης". (Ο υφ/ργός κ.Γκιουλέκας είπε ότι θα το ρυθμίσει άμεσα).
γ) Στο άρθρο 28 στην παρ.21 πρέπει ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ να προβλέπεται η παρουσία ειδικού εκπαιδευτικού προκειμένου για έγκυρη γνωμάτευση από Ι.Π.Δ.
δ) Στην παρ. 22 η προθεσμία των 45 ημερών κάτι που κρίνεται ως εξωπραγματική δυνατότητα αν συνυπολογίσουμε την ελλειπή στελέχωση των ΚΕΔΔΥ.
ε) Στην παρ. 9 αναφορικά με την πιστοποίηση νοηματικής αρμόζει να προβλέπεται και η εγκυρότητα των πιστοποιητικών που δίνονται από κάποια Παιδαγωγικά Τμήματα Πανεπιστημίων (π.χ. Πατρών).

Γ. Στα θετικά του ν/σ συγκαταλέγονται τα εξής:

       α) Με την παράγραφο 1 μπαίνει επιτέλους τάξη στην ειδική επαγγελματική εκπ/ση. Αφενός μετατρέπονται επιτέλους τα ΤΕΕ Ε.Α. Α’ βαθμίδας σε Ειδικά επαγ/κά Γ/σια ενώ τα ΤΕΕ Ε.Α. Β’ βαθμίδας σε Ειδικά ΕΠΑΛ κάτι που προβλέπονταν από τον 3699/2008 αλλά ουδέποτε έγινε με αποτέλεσμα να λειτουργούν εκ παραλλήλου 2 δομές που στην ουσία ήταν ίδιες αλλά οι οποίες έδιναν διαφορετικά πτυχία!!!!            
      β) Μπαίνει σε τάξη ο σημαντικός θεσμός των ΕΕΕΕΚ τα οποία πλέον δεν έχουν διάρκεια 5-8 χρόνια (κάτι που οδήγησε σε κατάχρηση αφού τελικά όλοι σχεδόν οι μαθητές έμεναν για 8 χρόνια μετά από πιέσεις). 
      γ) Βγαίνει το όριο απουσιών για τους μαθητές των ΕΕΕΕΚ κάτι που ως τώρα ήταν άδικο αλλά οδηγούσε και σε προστριβές. Άλλωστε οι μαθητές των ΕΕΕΕΚ που είναι παιδιά με σοβαρές αναπηρίες δεν φεύγουν από το σχολείο όπως γίνεται σε άλλα σχολεία αλλά οι λόγοι απουσιών αναζητώνται σε σοβαρές αιτίες. Έτσι ο Σ.Δ. θα καλείται κατά περίπτωση να αποφασίζει αν η φοίτηση είναι επί της ουσίας επαρκής με την έννοια ότι έχουν πετύχει τους στόχους που είχαν τεθεί.                                          
      δ) Η εξέλιξη των αποφοίτων των ΕΕΕΕΚ, αφού αυτοί (εφόσον μπορούν και ανάλογα πάντα με το δυναμικό τους), θα συνεχίζουν στα ΣΕΚ Ε.Α. που θεσπίζονται για πρώτη φορά.
ε) Οι απόφοιτοι των ΕΕΓ οι οποίοι θα μπορούν να συνεχίσουν είτε στα ΣΕΚ Ε.Α. είτε στα ειδικά ΕΠΑΛ.
ε) Προβλέπεται δε, για πρώτη φορά «γέφυρα» μεταξύ των δύο δομών ώστε να μπορεί να γίνεται μεταγραφή μαθητή από τη μία στην άλλη πάντα μέσω αξιολόγησης του ΚΕΔΔΥ.
στ) Η επέκταση του θεσμού του σχολικού συνεταιρισμού είναι κάτι που έλειπε από τα ειδικά σχολεία (το προέβλεπε ο Ν.1566/1985).
ζ) Σημαντική είναι και η επίσημη θέσπιση πρακτικής σε πραγματικούς χώρους εργασίας για τους μαθητές όλων των δομών Ε.Α.
 η) Στην παράγραφο 2 γίνεται η πολυπόθητη εναρμόνιση της ειδικής αγωγής με τη γενική, με τη δυνατότητα βέβαια επιμέρους διαφοροποιήσεων όπου αυτό χρειάζεται και βάσει των ιδιαιτεροτήτων της Ε.Α.
θ) Στην παράγραφο 5 ρυθμίζεται ένα θέμα προς τη σωστή κατεύθυνση και προτείνεται να διευρυνθεί ώστε να καλύψει και τυχόν μεταπτυχιακά που φέρουν την παιδαγωγική επάρκεια.
 ι) Γίνεται μία μεγάλη τομή καθώς πλέον η αξιολόγηση των ΚΕΔΔΥ έχει δεσμευτικό χαρακτήρα και όχι εισηγητικό προκειμένου να εγγραφεί κάποιος μαθητής σε ΣΜΕΑΕ ή να λάβει στη γενική εκπαίδευση την κατάλληλη ειδική υποστήριξη. 
ια) Γενικεύεται η δυνατότητα πρόσληψης Ειδικού βοηθού ή σχολικού νοσηλευτή από την οικογένεια προκειμένου για παρουσία του στο γενικό σχολείο όχι μόνον για αυτιστικούς μαθητές αλλά για κάθε περίπτωση.

Προτείναμε επίσης να ιδρυθούν ώστε να λειτουργήσουν άμεσα τόσο τα Ειδικά ΕΠΑΛ όσο και τα ΣΕΚ Ε.Α. ακόμα και μέσα στα ήδη λειτουργούντα Ε.Ε.Γ. και Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. καθώς με δεδομένη την οικονομική στενότητα δεν πρέπει να περιμένουμε να ιδρυθούν και να λειτουργήσουν σε νέα κτίρια. Σε ερώτηση του βουλευτή Δωδεκανήσου κ.Γάκη για το τι γίνεται με τα νησιά που δεν έχουν την δυνατότητα να λειτουργούν ειδικά ΕΠΑΛ απαντήσαμε ότι ήδη έχουμε κάνει εισήγηση ώστε τα Ειδικά ΕΠΑΛ να λειτουργούν μέσα στα Ε.Ε.Γ. κατά το μοντέλο "Ειδικό Γ/σιο με Λ.Τ." ακόμα και με την ίδια Διεύθυνση, κάτι που προσδοκούμε να μπει στην τελική μορφή του ν/σ. Το ίδιο πρέπει να γίνει και με τα ΣΕΚ Ε.Α. το οποίο αν δεν προτάθηκε έγκαιρα, τούτο έγινε διότι ουδείς είχε ενημερωθεί περί της ίδρυσής τους ως πλαισίου (αφού τούτο έγινε από τη Γ.Γ.Δ.Β.Μ.).
Τέλος ζητήσαμε από τον Υπουργό η προσπάθεια να μην μείνει στη μέση καθώς πρέπει να εκδοθούν το συντομότερο Υ.Α. για να κανονιστούν οι λεπτομέρειες εφαρμογής της νέας αυτής οπτικής του άρθρου 28.

   Επειδή ο χρόνος ήταν περιορισμένος και δεν ήταν δυνατό να αναπτυχθούν όλα τα παραπάνω δόθηκαν και γραπτά (αναλυτικά) όλες οι παραπάνω θέσεις.
Εν κατακλείδι θεωρούμε ότι τόσο η Δ/νση Ε.Α. όσο και το μέρος της επιτροπής που ασχολείται με τα θέματα επαγγελματικής ειδικής εκπαίδευσης έκαναν μία πολύ καλή δουλειά κάτι που έχει κεντρικό προσανατολισμό το παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ικανότητες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου