Κάποιοι συνάδελφοι, μέλη του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού(Ε.Ε.Π), πήραν την πρωτοβουλία και κατέγραψαν βήμα - βήμα την εξέλιξη των πραγμάτων στο χώρο της Ειδικής Αγωγής, ιδιαίτερα του Ε.Ε.Π/Ε.Β.Π, από την αρχή της σχολικής χρονιάς 2013-14 έως σήμερα.
Οι συνάδελφοι αυτοί μπήκαν στον κόπο να καταγράψουν τις παλινωδίες, τις οβιδιακές μεταβολές και την αχαρτογράφητη πορεία του "συστήματος" Ειδική Αγωγή από το Σεπτέμβριο του 2013 έως σήμερα.
Το χρονικό αυτό δημοσιεύουμε ακολούθως, υπενθυμίζοντας πως ακόμη και σήμερα Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2014 αναμένουμε τη στελέχωση των Σ.Δ.Ε.Υ και Ε.Δ.Ε.Α.Υ με Ε.Ε.Π.
Βασίλης Βούγιας
6/1/2014
ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2013-14 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ
Η κατάσταση για τη φετινή
σχολική χρονιά άρχισε να διαφαίνεται αρκετά νωρίς, όταν για το απλό θέμα των
αποσπάσεων ΕΕΠ/ΕΒΠ ορίστηκε συνεδρίαση ΥΣΕΕΠ (Υπηρεσιακό Συμβούλιο Ειδικού
Εκπαιδευτικού Προσωπικού) στις 5/9/13, στις 16/9 ακόμα γίνονται προσπάθειες να
προωθηθούν για υπογραφές,στις 25/9 η ΠΟΣΕΕΠΕΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων
Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής) εξέδωσε ανακοίνωση διαμαρτυρόμενη
για την καθυστέρηση στην υπογραφή τους, και τελικά η απόφαση για τις αποσπάσεις
αυτές εκδόθηκε στις 30/09/13, αφήνοντας όλο αυτό το διάστημα τους αιτηθέντες
απόσπαση σε μια μετέωρη κατάσταση αναμονής και αγωνίας.
Ας τα πάρουμε, όμως, από
την αρχή. Στις αρχές Σεπτέμβρη, ακούσαμε τον Υφυπουργό Παιδείας κ. Συμεών
Κεδίκογλου να αναφέρεται σε ρυθμίσεις-αλλαγές που
πραγματοποιήθηκαν σε διατάξεις του
άρθρου 28-Θέματα Ειδικής Αγωγής- στο
νομοσχέδιο: «Αναδιάρθρωση της Β/θμιας Εκπαίδευσης και λοιπές Διατάξεις», και να
μιλά για διόρθωση αδικιών που συμβαίνουν στην Ειδική Αγωγή σε βάρος του ΕΕΠ
(Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού) και ΕΒΠ (Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού), αλλά
και σε εξομοίωση της Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με τα ισχύοντα στη
Γενική Εκπαίδευση, καθώς και άλλες ρυθμίσεις με στόχο
την ίση αντιμετώπιση όλων των μαθητών με αναπηρία. Μάλιστα,
τόνισε ότι με το άρθρο αυτό «Ρυθμίζεται και νομοθετικά κάτι που έχει γίνει ήδη,
η πρόσληψη από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής αναπληρωτών για 10 μήνες και όχι για
7».Τέλος, μίλησε για υποχρέωση των ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διάγωσης Διαφοροδιάγνωσης και
Υποστήριξης) από εδώ και πέρα να γνωματεύουν εντός 45 ημερών.…………………………….………………………………………………………………………………………………….
Το ίδιο διάστημα η ΕΣΑμεΑ (Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία) ζητούσε την άρση της διαθεσιμότητας λιγοστών εκπαιδευτικών (26 στον αριθμό) ειδικοτήτων κεραμικής, χειροτεχνίας κ.α. με οργανικές θέσεις σε ΕΕΕΕΚ (Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) της χώρας, καθώς αποτελούν ειδικότητες που μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στην ψυχοκοινωνική ένταξη των μαθητών με αναπηρία, αλλά και να τους παρέχουν εφόδια για τη μετέπειτα ζωή τους (http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/09/26_6.html?spref=fb).
Το ίδιο διάστημα η ΕΣΑμεΑ (Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία) ζητούσε την άρση της διαθεσιμότητας λιγοστών εκπαιδευτικών (26 στον αριθμό) ειδικοτήτων κεραμικής, χειροτεχνίας κ.α. με οργανικές θέσεις σε ΕΕΕΕΚ (Ειδικό Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης) της χώρας, καθώς αποτελούν ειδικότητες που μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στην ψυχοκοινωνική ένταξη των μαθητών με αναπηρία, αλλά και να τους παρέχουν εφόδια για τη μετέπειτα ζωή τους (http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/09/26_6.html?spref=fb).
Και λίγες μέρες μετά «σκάει η πρώτη
βόμβα»! Δεν υπάρχει καμία πίστωση από τον κρατικό προϋπολογισμό για να διατεθεί
στην πρόσληψη αναπληρωτών στην Ειδική Αγωγή, καθώς οι 2.000 πιστώσεις που
υπήρχαν εξαντλήθηκαν για της ανάγκες των γενικών σχολείων (Α/θμιας και Β/θμιας
Εκπαίδευσης). Δηλαδή, δε φτάνει που αυτή η χώρα δε διαθέτει επαρκές μόνιμο και
σταθερό προσωπικόστην ειδική αγωγή, συνθήκη ιδιαίτερα σημαντική για τους
μαθητές, αλλά για τη φετινή χρονιά δε μπορεί να διαθέσει ούτε ένα μικρό μέρος
από τον κρατικό προϋπολογισμό για την πρόσληψη αναπληρωτών σε αυτό τον
ευαίσθητο χώρο! Το γεγονός αυτό μας προδιαθέτει πλέον (αν και κανείς δε
φανταζόταν την έκταση) για τις δυσμενείς εξελίξεις που επρόκειτο να συμβούν στη
συνέχεια στο χώρο της Ε.Α. Η κατάσταση προβλέπεται ακόμα πιο τραγική για τις
περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας και Νοτίου Αιγαίου, καθώς και για τα ΚΕΔΔΥ της
χώρας, μιας και οι δομές εδικής αγωγής των άλλων περιφερειών θα μπορούσαν «ευκαιριακά»
και «πρόχειρα» να λύσουν το πρόβλημά τους μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ που
προβλέπονταν για αυτές, προγράμματα τα οποία δεν περιλάμβαναν τις δύο
προαναφερθείσες περιφέρειες και τα ΚΕΔΔΥ! Για ίση αντιμετώπιση και άρση των
αδικιών δε μας μιλούσαν λίγες μέρες πριν οι κύριοι του Υπουργείου Παιδείας;;;
Έτσι, λοιπόν, μια μέρα πριν τον
αγιασμό τον σχολείων, οι περισσότερες μονάδες ειδικής αγωγής δεν είχαν
στελεχωθεί ακόμα με νηπιαγωγούς και δασκάλους ειδικής αγωγής – δεν είχαν
ολοκληρωθεί καν οι πίνακες αναπληρωτών, αλλά ούτε και με τα απαραίτητα άτομα
ΕΕΠ και ΕΒΠ, με αποτέλεσμα, με το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς, πολλά ειδικά
σχολεία να υπολειτουργούν, πολλά τμήματα ένταξης να μην είναι έτοιμα να
ανοίξουν, και τελικά πολλοί μαθητές να μην έχουν την απαιτούμενη στήριξη ή
ακόμα και να αναγκάζονται να παραμείνουν σπίτια τους!! (http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/09/blog-post_236.html?spref=fb)
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του
Υφυπουργού κ. Κεδίκογλου κατά την επίσκεψή του σε ΤΕΕ ειδικής αγωγής την ημέρα
του αγιασμού «Φέτος, προορίζονται 4.800 πιστώσεις, περίπου 700 περισσότερες από
την περσινή χρονιά, οι οποίες κατανέμονται ως εξής: 2.000 πιστώσεις για την
παράλληλη στήριξη, 2.000 για ειδικά σχολεία και τμήματα ένταξης και 823 για
ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και εν γένει για Ειδικό Εκπαιδευτικό και
Βοηθητικό Προσωπικό όλων των ειδικοτήτων.» Στη θεωρία καλά ακούγονται τα
νούμερα, στην πράξη, όμως, πόσες θα είναι τελικά οι πιστώσεις και πότε θα
διατεθούν;;
Την Πέμπτη 12/09/13 πραγματοποιήθηκε
ευρεία σύσκεψη στο Υπουργείο Παιδείας με στόχο την εξεύρεση
λύσης, ώστε να καλυφθούν τα κενά εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής,
Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού
(Ε.Β.Π) στις δομές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της χώρας, και κυρίως
όσον αφορά τις περιφέρεις Νοτίου Αιγαίου και Στερεάς Ελλάδας, καθώς και τα
ΚΕΔΔΥ. Προτάθηκαν και συζητήθηκαν λύσεις, αλλά μέχρι την οριστικοποίηση και
υλοποίηση αυτών αποδείχθηκε μακρύς ο δρόμος.
Στο μεταξύ, οι ελλείψεις στις δομές ΕΑ καλά κρατούν και η ΕΣΑμεΑ, με ανοιχτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό, καταγγέλλει τις τεράστιες ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς και σε ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς και τα μεγάλα προβλήματα στη μετακίνηση των μαθητών από και προς τα σχολεία τους, επισημαίνοντας την κατάφορη παραβίαση των δικαιωμάτων των μαθητών με αναπηρίες. (http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/09/blog-post_7577.html?spref=fb)
Οι λύσεις που προτείνονται για την επίλυση των ζητημάτων της ΕΑ στο επόμενο διάστημα είναι πρόχειρες, χωρίς σχεδιασμό και προοπτική, αφού αφορούν σε προγράμματα ΕΣΠΑ και σε θέσεις κοινωφελούς εργασίας μέσω ΟΑΕΔ, ενώ τα χρονοδιαγράμματα που μπαίνουν μιλούν για μέσα και τέλη Οκτωβρίου (για ΕΔΕΑΥ – Επιτροπές Διάγνωσης Εκπαίδευσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης – και ΕΒΠ παράλληλης στήριξης στα σχολεία) και για Νοέμβρη (!!) οι προσλήψεις ΕΕΠ σε ΚΕΔΔΥ και ΕΒΠ στις ΣΜΕΑΕ (Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης).
Περίπου μία εβδομάδα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, δημοσιοποιούνται τα λειτουργικά κενά σε ΣΜΕΑΕ και ΚΕΔΔΥ, τα οποία ακόμα δεν έχουν καλυφθεί και δεν υπάρχουν σαφείς απαντήσεις για το πώς και πότε θα καλυφθούν οι ανάγκες αυτές. (http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/09/blog-post_9244.html?spref=fb). Επιπλέον, γνωστοποιείται από τον Υπουργό Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλο ότι «η στελέχωση των Τμημάτων Ένταξης για τα λειτουργικά κενά των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα γίνει αποκλειστικά μέσω των προγραμμάτων Ε.Σ.Π.Α.»
Παράλληλα, από τη στιγμή που έλαβε ΦΕΚ (193 Α /17-9-2013) και άρχισε να ισχύει ο νόμος 4186/2013 «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις», έπρεπε να γίνει εκ νέου η συγκρότηση των Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού(Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π), ώστε να μπορέσει να προχωρήσει η διαδικασία κατάρτισης, ανά Π.Δ.Ε (Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης), των προσωρινών πινάκων των υποψηφίων Αναπληρωτών Ε.Ε.Π/Ε.Β.Π, η διαδικασία των ενστάσεων κ.λ.π., κι όλα αυτά ενώ βρισκόμασταν ήδη στο τέλος του 2ου δεκαημέρου του Σεπτέμβρη.
Το διάστημα αυτό, οι αρμόδιοι αρχίζουν πλέον να «φλερτάρουν» πολύ έντονα με την ιδέα κάλυψης των αναγκών στην ΕΑ μέσω προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας, όπως προκύπτει από την κοινή υπουργική απόφαση με αριθμό πρωτοκόλλου 3.24641/Οικ.3.1574, της 26ης Αυγούστου του 2013 η οποία φέρει και την υπογραφή του Υπουργού Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλου. Τα προγράμματα αυτά έχουν στόχο "την υποστήριξη και βελτίωση των υπηρεσιών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, καθώς και την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε μαθητές που οι οικογένειες τους δοκιμάζονται από την οικονομική κρίση". Η διάρκειά τους, παρότι συνήθως 5μηνη, με ‘μεγάλη ευαισθησία και γενναιοδωρία’ ορίζεται στους 6,5 μήνες για τις θέσεις που υπόκεινται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, οι μισθοί κυμαίνονται στα 427-490 ευρώ, ανάλογα με την ηλικία, για αυτά τα τόσο απαιτητικά καθήκοντα, ενώ τα κριτήρια πρόσληψης δεν έχουν να κάνουν με τυπικά προσόντα, όμοια με αυτά που καθορίζουν τους πίνακες του ΥΠΑΙΘ, αλλά με κοινωνικά κριτήρια όπως η διάρκεια ανεργίας, κριτήριο εξέχουσας σημασίας για τον ευαίσθητο και ιδιαίτερο χώρο της Ειδικής Αγωγής.
Σε επόμενη φάση, αποφασίζεται ότι από το ένα πρόγραμμα του ΕΣΠΑ – Πρόγραμμα Παράλληλης Στήριξης – θα διατεθούν 2.700 θέσεις σε εκπαιδευτικούς Α/θμιας& Β/θμιας εκπαίδευσης και 350 θέσεις σε ΕΒΠ για παράλληλη στήριξη μαθητών στα σχολεία. Από άλλο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ – Πρόγραμμα Εξατομικευμένων Μέτρων – υπολογίζονται 3.500 θέσεις για εκπαιδευτικούς των δύο βαθμίδων, ΕΕΠ και ΕΒΠ για τις ανάγκες των δομών ΕΑ. Εξ αυτών, οι 500 περίπου θα διατεθούν στις περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου και Στερεάς Ελλάδας, για τις οποίες μέχρι τώρα δεν υπήρχαν πιστώσεις από πουθενά. Και παρότι αριθμητικά αυτό φαντάζει καλό πακέτο, δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη τι ποσοστό από τις 3.500 πιστώσεις θα διατεθούν για ΕΕΠ και ΕΒΠ. Κι όταν από τις 2.000 του κρατικού προϋπολογισμού τάζανε ποσοστό 30% για την ΕΑ και δώσανε 0, ενώ παράλληλα το υπουργείο βλέπει με καλό μάτι τη λύση του ΟΑΕΔ, υπάρχουν πολλοί λόγοι ανησυχίας!!
Προς τα τέλη πια του Σεπτέμβρη, η ΠΟΣΕΕΠΕΑ (Πανελλήνια
Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής) εκδίδει
δελτίο τύπου επισημαίνοντας τις συνεχιζόμενες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό, ειδικό
εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό στην ΕΑ, καθώς και τη μη διευθέτηση
του ζητήματος μετακίνησης μαθητών των δομών αυτών από και προς τα σχολεία τους.
(http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/09/blog-post_4824.html?spref=fb). Επιπροσθέτως, ο ΣΕΕΠΕΑ ΣΤΕΛΛΑ (Σύλλογος Ειδικού
Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας) τονίζει την επιτακτική
ανάγκη «μαζί με τις εντολές πρόσληψης εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε Α/θμιας και Β/θμιας
εκπαίδευσης, που θα αποστείλει στις Διευθύνσεις εκπαίδευσης της χώρας τις
πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου, να φροντίσει να αποστείλει και
εντολές πρόσληψης για το ΕΕΠ/ΕΒΠ, καθόσον πάρα πολλά ΚΕΔΔΥ στη χώρα δεν
λειτουργούνλόγω έλλειψης προσωπικού και πάρα πολλές ΣΜΕΑΕ είναι
κενές ειδικοτήτων
και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ)». Μάλιστα, ο ίδιος σύλλογος καλεί σε
κινητοποίηση όλους τους εμπλεκομένους στην Ειδικά Αγωγή και Εκπαίδευση (Ε.Ε.Π,
Ε.Β.Π, εκπαιδευτικούς Ε.Α.Ε, μόνιμους και αναπληρωτές, γονείς και
κηδεμόνες, την Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α και ΟΛΟΥΣ τους φορείς Ε.Α.Ε) διότι τα
μέχρι εκείνη την ώρα δεδομένα δείχνουν μεν αύξηση στις πιστώσεις ΕΑ σε σχέση με
πέρυσι (όλες από προγράμματα ΕΣΠΑ), αλλά μεγάλη μείωση στις πιστώσεις για ΕΕΠ
και ΕΒΠ, που είναι πολύ βασικές για τις δομές αυτές.……………………………………………..……………………………………………………………………………..............
Έφτασε 30
του Σεπτέμβρη για να αρχίσουν οι προσλήψεις αναπληρωτώνΕΑΕ Α/θμιαςκαι Β/θμιαςΕκπαίδευσηςγια
ΣΜΕΑΕ, ΕΕΕΕΚ και ΤΕ, ενώτραγική ήταν η κατάσταση
και αναφορικά με τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας
Εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων από ΠΥΣΠΕ σε ΠΥΣΠΕ, σε ΣΜΕΑΕ και ΚΕΔΔ., λίγο
πριν λήξει ο Σεπτέμβρης (http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/09/blog-post_5566.html?spref=fb).Στο διάστημα αυτό,
όχι μόνο δεν έχουν γίνει προσλήψεις ΕΕΠ/ΕΒΠ, αλλά οι περισσότερες Περιφερειακές
Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (ΠΔΕ) ούτε καν έχουν αναρτήσει οριστικούς πίνακες
κατάταξης των υποψηφίων.
Μπήκε ο Οκτώβρης και τότε ξεκίνησαν οι πρώτες προσλήψεις δασκάλων για το πρόγραμμα Παράλληλης Στήριξης του ΕΣΠΑ, αλλά και προσλήψεις εκπαιδευτικών ΕΑΕ Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης από το πρόγραμμα Εξατομικευμένης υποστήριξης. Από την άλλη, οι τρομερές ελλείψεις σε ΕΕΠ και ΕΒΠ παραμένουν, κάνοντας τα ΚΕΔΔΥ της χώρας και τα σχολεία ειδικής αγωγής να υπολειτουργούν, να αδυνατούν να επιτελέσουν το έργο για το οποίο υπάρχουν, προκαλώντας την αγανάκτηση μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικού προσωπικού (http://www.dictyo.gr/index.php/component/k2/item/818-zitoyme-apo-to-ypourgeio-paideias-na-proslifthoyn-simera-sta-ke-d-d-y-ekpaideftikoi-kai-e-e-p-gia-na-boresoun-epitelous-na-leitourgisoun).
Λίγες μέρες αργότερα, η ΕΣΑμεΑ συναντήθηκε με τον Υφυπουργό Παιδείας κ. Κεδίκογλου για να εκφράσει την αγωνία μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών για τα μεγάλα κενά και τις ελλείψεις στα σχολεία των παιδιών με αναπηρία και να παρουσιάσει την κατάσταση που επικρατεί στις μετακινήσεις στα σχολεία, στα κενά στα ΚΕΔΔΥ, αλλά και τις μεγάλες ελλείψεις σε όλους τους τομείς. Η απάντηση του Υφυπουργού ήταν ότι αναμένει μες την εβδομάδα (βρισκόμαστε ήδη στις αρχές Οκτώβρη) να ομαλοποιηθεί η κατάσταση και ότι έχουν διατεθεί οι αναγκαίες πιστώσεις και για τον διορισμό των εκπαιδευτικών, του ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού, των συνοδών και της παράλληλης στήριξης.
Την επόμενη μέρα (8/10) πραγματοποιήθηκε
συνάντηση του ΣΕΕΠΕΑ ΣΤΕΛΛΑ με τον Υφυπουργό Παιδείας κ. Κεδίκογλου και το
Διευθυντή Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης κ. Λολίτσα, όπου τέθηκαν αναλυτικά όλα
τα ζητήματα και τα προβλήματα που προκύπτουν από τη μη στελέχωση με ΕΕΠ και ΕΒΠ
των δομών ειδικής αγωγής. Ο κ. Κεδίκογλου, μεταξύ άλλων, ανακοίνωσε ότι:
α) Θα φροντίσει εντός του μηνός (Οκτωβρίου) να διατεθούν 100-150
πιστώσεις ΕΕΠ αποκλειστικά για τις ανάγκες των ΚΕΔΔΥ, από το Πρόγραμμα
ΕΣΠΑ των ΕΔΕΑΥ, επιπλέον των 400 πιστώσεων που αφορούν σ’ αυτές και
στη στελέχωση τους με ΕΕΠ, β) Θα ληφθεί μέριμνα κάλυψης των
αναγκών των ΚΕΔΔΥ σε εκπαιδευτικό προσωπικό ΕΑ Α/θμιας και Β/θμιας
εκπαίδευσης και γ) Θα ενισχυθεί ο θεσμός των ΕΔΕΑΥ, επισπεύδοντας τη
λειτουργία τους και διατηρώντας τις 400 θέσεις Ε.Ε.Π γι αυτές, ώστε να
επιτευχθεί η αποσυμφόρηση των λιστών αναμονής των ΚΕΔΔΥ, μιας και οι ΕΔΕΑΥ θα
λειτουργήσουν ως "πρωτοβάθμιο ανάχωμα" αντιμετώπισης των
μαθησιακών ή άλλων προβλημάτων των μαθητών των σχολείων. (http://www.hellasedu.gr/2013/10/seepea-stella-synantisi-me-Kedikoglou.html)
Εν τω μεταξύ, στις αρχές του Οκτώβρη(4/10) στάλθηκε από τη Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής στις ΠΔΕ το έγγραφο για την κατανομή των πιστώσεων ΕΕΠ & ΕΒΠ (250-300) με την εντολή να διατεθούν σε πραγματικά «απόλυτες» ανάγκες των Περιφερειών. Ωστόσο, στις 10/10 ο "Οδηγός Υλοποίησης και Εφαρμογής ΕΣΠΑ", απαραίτητος για την πραγματοποίηση των προσλήψεων, βρίσκεται ακόμη για υπογραφή στο Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας. Αφού υπογραφεί και προωθηθεί στις ΠΔΕ, τότε θα μπορέσουν οι επιλεγέντες αναπληρωτές ΕΕΠ και ΕΒΠ να αναλάβουν καθήκοντα. Τελικά, οι πρώτες προσλήψεις ΕΒΠ και πολύ λιγότερο ΕΕΠ άρχισαν στις 14-15 Οκτώβρη, δηλαδή 10 μέρες αργότερα!!
Και καθώς ο καιρός περνάει και οι επόμενες προσλήψεις ΕΕΠ και ΕΒΠ από το Υπουργείο δε γίνονται, φουντώνουν τα σενάρια κάλυψης των λειτουργικών κενών μέσω του ΟΑΕΔ – μιας και ο ίδιος ο Υπουργός Παιδείας απαντάει σε ερωτήσεις βουλευτών για το θέμα προβάλλοντας αυτή τη λύση (http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/10/300-550.html?spref=fb) - και κατά συνέπεια, αυξάνονται οι αντιδράσεις. Διάφοροι σύλλογοι τονίζουν την ανάγκη τήρησης της νομιμότητας, αφού κανονικά «δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή η χρησιμοποίηση άλλων πινάκων, πλην του Υπουργείου Παιδείας, για πρόσληψη ΕΕΠ/ΕΒΠ/ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ»……………………………………………………………………..(http://www.dictyo.gr/index.php/component/k2/item/1071-mono-to-ypourgeio-paideias-borei-na-provei-se-proslipsi-ekpaideftikon και http://www.alfavita.gr/arthron/ανάγκη-τήρησης-της-νομιμότητας-και-της-χρηστής-διοίκησης-για-τους-ψυχολόγους-στην-εκπαίδευση). Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτών των αντιδράσεων, που έχουν νομική βάση, ο σύλλογος των Νηπιαγωγών κατάφερε να εξαιρεθεί η συγκεκριμένη ειδικότητα από τα προγράμματα Κοινωφελούς εργασίας του ΟΑΕΔ, και οι θέσεις αυτών μεταφέρθηκαν τελικά στο Υπουργείο Παιδείας.
Πάντως, οι δεσμεύσεις για στελέχωση των ΚΕΔΔΥ εντός του μήνα (Οκτώβρη)
συνεχίζονται, ομοίως και οι συζητήσεις για επιτάχυνση στελέχωσης των ΕΔΕΑΥ με
το απαραίτητο ΕΕΠ. Μάλιστα, στις 14/10 πραγματοποιήθηκε η τροποποίηση στο
τεχνικό δελτίο ΕΣΠΑ των ΕΔΕΑΥ για να συμπεριληφθούν τα ΚΕΔΔΥ. Πλέον,
μοιάζει ανοιχτός ο δρόμος για τις 150 πιστώσεις ΕΕΠ των ΚΕΔΔΥ, αφού για αυτές
δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα (ΦΕΚ και Κανονισμός Λειτουργίας) όπως συμβαίνει με
τις ΕΔΕΑΥ που είναι ένας καινούριος θεσμός.
Μπαίνοντας
στο 3ο δεκαήμερο του Οκτώβρη, τα πράγματα παραμένουν ακόμα θολά και
αμφιλεγόμενα όσον αφορά τη στελέχωση με ΕΕΠ στην ΕΑ. Κι ο λόγος είναι ότι
υπογράφηκε μεν η έγκριση υλοποίησης των ΕΔΕΑΥ, αλλά παράλληλα δημοσιεύθηκε και
η πράξη ένταξης των προγραμμάτων κοινωφελούς εργασίας στο Ε.Π «Εκπαίδευση και
Δια Βίου Μάθηση». Για τη Στερεά Ελλάδα και το Νότιο Αιγαίο, η λύση που τελικά
δόθηκε ήταν να συμπεριληφθούν στα προγράμματα του ΕΣΠΑ, μετά από σύνθετες τροποποιήσεις
τους.
Στις 24 του Οκτώβρη πραγματοποιήθηκε συνάντηση της
ΠΟΣΕΕΠΕΑ με τον Διευθυντή Ειδικής Αγωγής κ. Λολίτσα, κι αυτό που προέκυψε είναι
ότι θα αργήσουν κι άλλο οι προσλήψεις για τα ΚΕΔΔΥ (εκτιμάται όχι πέραν τα μέσα
Νοέμβρη!), ενώ οι προσλήψεις για τις ΕΔΕΑΥ θα καθυστερήσουν ακόμα περισσότερο,
καθώς απαιτούν πρώτα την ολοκλήρωση κάποιων άλλων διαδικασιών (σύσταση ΣΔΕΥ και
λήψη ΦΕΚ, συγκρότηση ΕΔΕΑΥ, κανονισμό λειτουργίας). Ωστόσο, ακόμα υφίσταται η
απόφαση του Υπουργείου Παιδείας περί γνωμοδότησης των ΚΕΔΔΥ εντός 45 ημερών,
ασχέτως που αυτά υπολειτουργούν λόγω ανεπαρκούς στελέχωσης!
Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στις 14/11 μεταξύ
του Προέδρου της ΠΟΣΕΕΠΕΑ κ. Καρπενησιώτη και του υπεύθυνου ευρωπαϊκών
προγραμμάτων (ΕΣΠΑ) του ΥΠΑΙΘ κ. Ζαχαράκη, συζητήθηκε η πορεία του
θέματος των προσλήψεων ΕΕΠ και η σημαντική καθυστέρηση της έγκρισης των
προσλήψεων για τις ανάγκες των ΚΕΔΔΥ, όπως και η προώθηση των προγραμμάτων
κοινωφελούς χαρακτήρα του ΟΑΕΔ. Η απάντηση του κ. Ζαχαράκη ήταν ότι άμεσα θα
προωθηθεί η διαδικασία με την υπογραφή της σχετικής πράξης τροποποίησης,
αναμένεται εντός της επόμενης εβδομάδας το
υπουργείο να διαθέσει τις σχετικές πιστώσεις στις ΠΔΕ. Όσο για τον ΟΑΕΔ,
ο κ. Ζαχαράκης υποστήριξε ότι τα προγράμματα αυτά δεν έχουν στόχο την
κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των σχολείων αλλά την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας
ανέργων.
Στα μέσα του Νοέμβρη υπογράφηκε η
πράξη ένταξης τόσο των ΚΕΔΔΥ όσο και των δύο περιφερειών του Άξονα Γ (Στερεά
Ελλάδα και Νότιο Αιγαίο) στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ που αφορά τις ΕΔΕΑΥ. Άρα, θεωρητικά
όλα είναι έτοιμα για να προχωρήσει η διαδικασία πρόσληψης ΕΕΠ στα ΚΕΔΔΥ, όπου
δεν εκκρεμούν πλέον άλλες διαδικασίες.
…………………………..
Από την άλλη, στις 20/11 η ΠΟΣΕΕΠΕΑ έστειλε εξώδικο προς τον Υπουργό Παιδείας αναφορικά με τις σχεδιαζόμενες προσλήψεις ΕΕΠ και ΕΒΠ μέσω των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ (http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/11/blog-post_8944.html?spref=fb). Και μέσα σε όλον αυτό το χαμό, κι ενώ άλλα πολύ βασικά ακόμα δεν υπάρχουν στις δομές ειδικής αγωγής, παρότι έχει ξεκινήσει εδώ και 2.5 μήνες η σχολική χρονιά, έχει υπάρξει πρόβλεψη για σχεδιασμό και ανάπτυξη ηλεκτρονικού μητρώου δεδομένων για όλους τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και για την αξιολόγηση των ΕΕΠ και ΕΒΠ, ασχέτως που στις περισσότερες δομές σχεδόν δεν υπάρχουν ακόμα!!
Από την άλλη, στις 20/11 η ΠΟΣΕΕΠΕΑ έστειλε εξώδικο προς τον Υπουργό Παιδείας αναφορικά με τις σχεδιαζόμενες προσλήψεις ΕΕΠ και ΕΒΠ μέσω των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ (http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/11/blog-post_8944.html?spref=fb). Και μέσα σε όλον αυτό το χαμό, κι ενώ άλλα πολύ βασικά ακόμα δεν υπάρχουν στις δομές ειδικής αγωγής, παρότι έχει ξεκινήσει εδώ και 2.5 μήνες η σχολική χρονιά, έχει υπάρξει πρόβλεψη για σχεδιασμό και ανάπτυξη ηλεκτρονικού μητρώου δεδομένων για όλους τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και για την αξιολόγηση των ΕΕΠ και ΕΒΠ, ασχέτως που στις περισσότερες δομές σχεδόν δεν υπάρχουν ακόμα!!
Στις 22/11/2013, κι ενώ πραγματοποιούνται προσλήψεις
νηπιαγωγών και δασκάλων ΕΑΕ, οι πηγές λένε ότι από μέρα σε μέρα θα σταλούν στο
υπουργείο και οι πιστώσεις για τις προσλήψεις αναπληρωτών ΕΕΠ στα ΚΕΔΔΥ.
Ωστόσο, τελευταία στιγμή, «παγώνουν» οι προσλήψεις (ΕΕΠ και εκπαιδευτικών) για
τις δύο περιφέρειες του Άξονα Γ (Στερεά Ελλάδα και Νότιο Αιγαίο), λόγω
αιφνίδιας περικοπής της χρηματοδότησης του προγράμματος ΕΣΠΑ, αφήνοντας
μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς των δομών ειδικής αγωγής αυτών των
περιφερειών πραγματικά στο έλεος του Θεού. Για την κάλυψη δε των αναγκών στις
ΣΜΕΑΕ ούτε φωνή ούτε ακρόαση!
Τέλη Νοέμβρη πλέον, οι προσλήψεις δασκάλων ΕΑΕ και
γενικής εκπαίδευσης για παράλληλη στήριξη συνεχίζονται, εκπαιδευτικοί με
ειδικότητες που πραγματοποιούσαν βασικά και χρήσιμα εργαστήρια στα ΕΕΕΕΚ της
χώρας παραμένουν σε διαθεσιμότητα, τα ΚΕΔΔΥ σε αναμονή και οι διαδικασίες για
την υλοποίηση των ΕΔΕΑΥ ακόμα σε εξέλιξη!
Την Τετάρτη 28/11, οι ΠΔΕ έχουν λάβει πλέον τις πιστώσεις
για τις προσλήψεις στα ΚΕΔΔΥ αλλά τους λείπει ο Οδηγός Υλοποίησης του
ΕΣΠΑ! Οι ΠΔΕ υπολογίζουν ότι θα τον λάβουν σε 1-2 μέρες, αφού υποτίθεται πως
είναι έτοιμος εδώ και καιρό, τα ΠΥΣΕΕΠ κανονίζουν συνέλευση για να κάνουν τις
τοποθετήσεις, μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί, αλλά και ενδιαφερόμενοι που
περιμένουν τόσο καιρό σε ανεργία, αγωνιούν, και τελικά τη Δευτέρα 3/12 ο οδηγός
ΕΣΠΑ βρίσκεται ακόμα στο Γενικό Γραμματέα του ΥΠΑΙΘ για υπογραφή!! Επίσης, φτάσαμε
2/12/2013, για να γίνει η πρόσληψη εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων
(Βιολόγων, Μαθηματικών, Φυσικών κ.α.) στην Ειδική Αγωγή, οι οποίοι θα
εργάζονται με μειωμένο ωράριο στα πλαίσια του ενός από τα προγράμματα ΕΣΠΑ.
Είναι
Δεκέμβρης!! Τα ΚΕΔΔΥ ακόμα υπολειτουργούν! Οι ΣΜΕΑΕ και ΤΕ συνεχίζουν να έχουν
σημαντικές ελλείψεις σε ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό και οι
ΕΔΕΑΥ δεν ξέρει κανείς πότε επιτέλους θα στελεχωθούν!!
Σε τι
απέβλεπε το άρθρο 28 στο νέο σχέδιο νόμου για «Αναδιάρθρωση της Β/θμιας Εκπαίδευσης και λοιπές
Διατάξεις» όσον αφορά την Ειδική Αγωγή;;; Μείωση των στρεβλώσεων και αδικιών σε
βάρος ΕΕΠ και ΕΒΠ;;; Ρυθμίσεις για την ισότιμη μεταχείριση και συμμετοχή των
μαθητών με αναπηρία στο εκπαιδευτικό σύστημα;;; Προσλήψεις των αναπληρωτών
ειδικής αγωγής για 10 και όχι για 7 μήνες;;; Είναι ήδη Δεκέμβρης!!!
Παρακάτω παρατίθενται στοιχεία και
σχόλια για την παρουσίαση της κατάστασης στην ειδική αγωγή, ενδεικτικά για
κάποιες περιφέρειες, όπως δόθηκαν από εμπλεκομένους:
Περιφέρεια Πελοποννήσου:
5 ΚΕΔΔΥ και24 Δομές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
Λειτουργικά κενά 112 - οργανικά κενά 49.
Νομός Λακωνίας: Το ΚΕΔΔΥ έχει μόνο κοινωνικό λειτουργό (μόνιμο).
Το Ειδικό Δημοτικό Σπάρτης έχει 1 ΕΒΠ και 1 ψυχολόγο-
αναπληρωτές - και 1
κοινωνικό λειτουργό (μόνιμο).
Το Ειδικό Δημοτικό Μολάων έχει μόνο 1 ΕΒΠ
(αναπληρωτή)
Το ΕΕΕΕΚ έχει μόνο 1 ΕΒΠ και 1 εργοθεραπευτή
(αναπληρωτές)
Νομός Κορινθίας:Δεν υπάρχει ψυχολόγος πουθενά!! Ούτε άλλες
ειδικότητες.Υπάρχει μόνο κοινωνικός λειτουργός στο ΚΕΔΔΥ και στο ΕΕΕΕΚ. Ωστόσο,
τοποθετήθηκαν 4 ΕΒΠ(αναπληρωτές) με τις πρώτες πιστώσεις
Νομός Αργολίδας: η κατάσταση περιγράφεται κάπως έτσι: http://www.nafpliopress.gr/%CE%AD%CE%BA%CF%84%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%B3%CE%BF%CF%81%CE%B5%CF%8D%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CE%B7-%CF%87%CF%81%CE%AE%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%BD%CE%B5%CF%81%CE%BF/
Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
Ενάμιση
μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, προσλαμβάνεται στο ειδικό δημοτικό
Πτολεμαΐδας Ψυχολόγος. Μέχρι τότε, τέσσερις δάσκαλοι προσπαθούν να καλύψουν τις
ανάγκες των δεκατεσσάρων παιδιών. Τα παιδιά χωρίς λογοθεραπευτή, φυσιοθεραπευτή
και έργοθεραπευτή στερούνται εξωτερικών προγραμμάτων λόγω ελλιπούς προσωπικού.
Η ένταξή τους στην κοινωνία στην όποια ζουν, αλλά δεν συμμετέχουν ισότιμα,
παραμένει με αυτό τον τρόπο μία θεωρητική έννοια. Στερούνται ενός σταθερού και
οργανωμένου προγράμματος, πολύ σημαντικό στη ειδική αγωγή, τόσο για την ψυχική
ηρεμία όσο και για την εκπαίδευση τους. Οι γονείς των παιδιών είναι,επίσης,
ανάστατοι καθώς βρίσκονται σε ένα πρωτοφανές αδιέξοδο. Γνωρίζουν πολύ καλά ότι
τα παιδιά τους χρειάζονται τις παραπάνω ειδικότητες όμως το δημόσιο σχολείο δεν
τις προσφέρει όπως και θα έπρεπε. Ταυτόχρονα, λόγω των οικονομικών δυσκολιών
της χώρας οι γονείς αδυνατούν να υποστηρίξουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικές
δομές. Αποδέκτες όλης αυτής της κατάστασης συνεχίζουν να είναι τα παιδιά και οι
οικογένειες τους. Ένα ανοργάνωτο σχολείο, με κομβικές ελλείψεις σε προσωπικό,
που δυσχεραίνει την ομαλή καθημερινότητα και εκπαίδευση των μαθητών,
συγχυσμένοι και αγχωμένοι γονείς. Η πραγματικότητα συνοψίζεται στο ότι τα
παιδιά στα ειδικά σχολεία στερούνται βασικές υπηρεσίες, οι οποίες μειώνουν την
ποιότητα εκπαίδευσης τους και κατ’ επέκταση την ποιότητα της τωρινής και
μετέπειτα ζωής τους. Μπήκε ο Δεκέμβρης. Τρεις μήνες μετά την έναρξη της
σχολικής χρονιάς και καμία άλλη πρόσληψη ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού δεν
έχει γίνει.
Παρόμοια κατάσταση στο Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Κοζάνης στο
οποίο δεν έχει προσληφθεί ούτε λογοθεραπευτής, ούτε εργοθεραπευτής και ούτε
φυσιοθεραπευτής. Τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Καστοριάς παραμένουν αστελέχωτα και όπως αναφέρει
ο υπεύθυνος δεν έχουν τίποτα εκτός από μία ψυχολόγο που έχει μόνιμη θέση και
μία νοσηλεύτρια. «Η κατάσταση είναι πολύ δύσκολή και εάν μας στείλουν προσωπικό
ίσως του χρόνου μπορούμε να αρχίσουμε τις αξιολογήσεις».
Πόσο ακόμα θα περιμένει
το υπουργείο για να κάνει το αυτονόητο;
Στη
συνέχεια παρέχονται σύνδεσμοι με θέματα αναπηρίας και διακηρύξεις για την
Παγκόσμια μέρα Αναπηρίας (3 Δεκέμβρη), καθώς και σύνδεσμοι από αναφορές και
ερωτήματα βουλευτών στη Βουλή όσον αφορά στα ζητήματα της ΕΑ για τη φετινή
χρονιά. Επιπλέον, παρατίθενται σύνδεσμοι από καταγγελίες, διαμαρτυρίες,
ανοιχτές επιστολές και ψηφίσματα από γονείς, συλλόγους, και προσωπικό δομών ΕΑ,
τα οποία δημοσιοποιούνταν κατά τη διάρκεια των εξελίξεων στην ΕΑ το διάστημα
που περιγράφηκε παραπάνω. Οι σύνδεσμοι προέρχονται από το πλούσιο αρχείο του της
σελίδας του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς
Ελλάδας (ΣΕΕΠΕΑ ΣΤΕΛΛΑ).
Παγκόσμια Ημέρα
Αναπηρίας
Ερωτήσεις και
αναφορές βουλευτών στη Βουλή:
Καταγγελίες,
ψηφίσματα και διαμαρτυρίες γονέων &προσωπικού:
http://seepea-stella.blogspot.gr/2013/11/blog-post_8916.html?spref=fb
ΜΕΛΗ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ(Ε.Ε.Π)
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου