Τετάρτη 30 Απριλίου 2014

ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΟ Ν/Σ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ


Η ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ Η ΥΠΟΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΜΟΝΙΜΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ, ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ συνήλθαν(29/04/2014 18:30) σε κοινή συνεδρίαση με θέμα ημερήσιας διάταξης:
 
Ειδική Αγωγή: Προτάσεις για το υπό κατάρτιση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
"Τα μέλη των Επιτροπών θα ενημερώσουν από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων οι κ.κ. Κωνσταντίνος Λολίτσας, Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και Μαρία Χαϊκάλη, Μέλος της Επιτροπής του νομοσχεδίου για την Ειδική Αγωγή και Διευθύντρια του Ειδικού Σχολείου Κωφών και Βαρηκόων Αγ. Παρασκευής. Επίσης, στη συνεδρίαση έχουν κληθεί να καταθέσουν τις προτάσεις τους οι κ.κ. Ιωάννης Λυμβαίος, Μέλος της Εκτελεστικής Γραμματείας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), υπεύθυνος για θέματα ατόμων με βαριές αναπηρίες και Πρόεδρος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (Π.Ο.Σ.Γ.Κ.Α.μεΑ.), Γεώργιος Τούσιας, Πρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών, Παρασκευή Τσαβαλιά, Γενική Γραμματέας της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών, Γεώργιος Παπαδάκης, Πρόεδρος του Ιδρύματος Κοινωνικής Εργασίας «ΧΑΤΖΗΠΑΤΕΡΕΙΟ» Κ.Α.Σ.Π. και μέλος της Ένωσης «Μαζί για το Παιδί», καθώς και εκπρόσωπος της Συντονιστικής Επιτροπής Εκπαιδευτικών Παιδαγωγικού Τμήματος με μεταπτυχιακό/διδακτορικό και προϋπηρεσία στην Ειδική Αγωγή."
ΔΕΙΤΕ ΤΙ ΕΙΠΕ ΕΠΙ ΤΟΥ Ν/Σ ΓΙΑ ΤΗΝ Ε.Α.Ε Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ κ. ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ - Πηγή-Αποδελτίωση esos.gr
«Εγώ, δεν έχω σκοπό να κάνω ένα νομοσχέδιο που θα αφορά και μόνον τα εργασιακά θέματα και τα θέματα των εκπαιδευτικών, πρέπει να είναι στο επίκεντρο ο μαθητής», ξεκαθάρισε στην Επιτροπή Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής ο υφυπουργός Παιδείας Σ, Κεδίκογλου παρουσιάζοντας  το ν/σ για την Ε.Α.Ε και υπογράμμισε τα εξής:
Α. Χάρηκα με τις προτάσεις των φορέων, τις σημειώσαμε όλες και πολλές από αυτές θα γίνουν πράξη.
Β. Ακουστήκανε, αντιρρήσεις από όλους, για το θέμα της ονομασίας ό,τι δεν πρέπει να είναι ειδική αγωγή, να το αλλάξουμε, δεν είμαστε δογματικοί σε τίποτα.
Γ.Ή όπως ακούστηκε   για τις επιτροπές προσβασιμότητας που πρέπει να υπάρξουν, να υπάρξουν θα το βάλουμε και αυτό μέσα, έχω σημειώσει μία σειρά από θέματα.
Δ.Είμαστε ανοιχτοί σε όλες τις προτάσεις και δεν έχουμε κανενός είδος δογματισμό, δεν έχουμε κάποιες ιδεολογικές αγκυλώσεις ότι καλό μας έρθει και όποια ιδέα μας πείσει ότι πραγματικά είναι προς το συμφέρον της ειδικής εκπαίδευσης θα υιοθετηθεί από εμάς, να είστε σίγουροι για αυτό. Βεβαίως, κανέναν αιφνιδιασμό σε κανέναν.
 Ε.Θέλω να σας πω ότι, δεν ξέρω πόσο καιρό είχε πει η κυβέρνηση ότι ή ο προηγούμενος Υπουργός ότι θα ήταν έτοιμο. Εγώ όταν πήγα δεν υπήρχε κάτι από πλευράς νομοσχεδίου ειδικής αγωγής, είχε οριστεί απλά η Επιτροπή την οποία εμπλουτίσαμε σε πρόσωπα και αμέσως έδωσα τάχιστα, τις οδηγίες να προχωρήσει το έργο αυτής της Επιτροπής, γιατί θεωρούσα και θεωρώ ότι το κομμάτι της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, είναι κομμάτι ιδιαίτερης σημασίας αλλά και ευαισθησίας για όλους μας.
Ζ.Το πώς αντιμετωπίζουμε τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες, με αναπηρίες και με ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες είναι ένας δείκτης του πολιτισμού μας και αυτό το νομοσχέδιο ήταν και ένα προσωπικό μου στοίχημα και χαίρομαι που φτάνουμε αυτήν τη στιγμή να το καταθέσουμε. Αν και δόθηκε εντολή για να ξεκινήσει τις εργασίες της η επιτροπή, τους αφήσαμε να δουλέψουν για όσο διάστημα αυτοί νόμιζαν ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι πραγματικά ολοκληρωμένο και να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που είχαμε όλοι μας.
Η.Στη διάρκεια αυτών των μηνών εκλήθησαν και πολλοί φορείς, όπως η ΕΣΑμεΑ και πολλές φορές το κείμενο, πριν ακόμη βγει στη διαβούλευση, είχε δοθεί για διάφορες παρατηρήσεις άτυπα, ακριβώς επειδή έχουμε και μια ευαισθησία σε θέματα διαλόγου και φιλοδοξία μου θα ήταν το νομοσχέδιο αυτό να ψηφιστεί από όλες τις πτέρυγες της Βουλής. Εδώ δεν μιλάμε για ιδεολογικές διαφορές, για μνημόνιο και αντιμνημόνιο. Μιλάμε για ένα θέμα που αφορά τα παιδιά του κόσμου. Μιλάμε για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση και άρα είναι κάτι που θέλουμε να είναι σε μια σωστή και εποικοδομητική κατεύθυνση. Δεν υπάρχουν άλλα συμφέροντα και άλλου είδους αντιλήψεις πίσω από αυτό.
Θ.Για τη διαδικασία αυτή η επιτροπή συνεδρίασε πολλές φορές. Ο διευθυντής, ο κύριος Λολίτσας, θα σας πει τις λεπτομέρειες. Αν θέλετε να σας δώσω μερικές κατευθυντήριες γραμμές, ξεκινήσαμε από τον ν.3699/2008 της κυρίας Γιαννάκου. Είπαμε να πατήσουμε σε αυτόν. Δεν είμαστε της λογικής να καταστρέψουμε ό,τι καλό υπήρχε, αλλά αντίθετα να χτίσουμε πάνω σε αυτό, γιατί θεωρούμε ότι η δουλειά πρέπει να γίνεται συμπληρωματικά. Πράγματι, μέχρι τότε δεν υπήρχε κάτι παρόμοιο και είναι ένας νομός-πλαίσιο. Όμως, επειδή πολλές φορές και η ίδια η ζωή ξεπερνά κάποια πράγματα και οι εποχές αλλάζουν και έπρεπε το πλαίσιο αυτό να εκσυγχρονιστεί και με τα προβλήματα που είδαμε στην πορεία ότι είχαν δημιουργηθεί και ξέραμε πια τις λύσεις, θα έπρεπε να τα εντάξουμε μέσα στον καινούργιο νομοσχέδιο για να μην τα έχουμε και στο μέλλον.
Ι.Επίσης, είναι γεγονός, απ' ό,τι μου είπαν τα μέλη της επιτροπής, ότι στο τελευταίο διάστημα, όταν έμπαινε εκείνος ο νόμος, είχαν μπει μέσα και διάφορες συντεχνιακές διατάξεις, οι πιο πολλές από τις οποίες δυσκολίες έφερναν παρά βοηθούσαν τα ζητήματα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Άρα, λοιπόν, προσπαθούμε να κρατήσουμε όλα τα καλά, να μειώσουμε όλα αυτά τα οποία έφεραν τα προβλήματα και να έχουμε στο τέλος ένα άρτιο αποτέλεσμα. Επιγραμματικά μπορώ να σας πω κάποιους τίτλους για τις αλλαγές που φέρνουμε και μπορούμε αναλυτικά να αναφερθούμε στη συνέχεια. Δεν θα αιφνιδιάσουμε κανέναν. Θα είναι στη διαβούλευση αρκετές μέρες και μπορείτε να κάνετε τις παρατηρήσεις σας. Επίσης, στόχος μας είναι, πραγματικά, ό,τι ιδέες έχετε και ό,τι καλό νομίζετε ότι μπορείτε να προσκομίσετε, είτε ως φορείς, είτε ως συνάδελφοι Βουλευτές, να το κάνετε και είμαστε πρόθυμοι να τα εντάξουμε και τώρα και στην τελική φάση της ψήφισης του νομοσχεδίου, ώστε να ακουστούν όλες οι απόψεις και να είναι πραγματικά αυτό το νομοσχέδιο δημιούργημα όλων. Αυτή είναι η φιλοδοξία μας, πραγματικά, μέσα από την καρδιά μας.
Κ.Θα αναφέρω επιγραμματικά επτά σημεία, για να βάλω ένα πλαίσιο στο οποίο μπορούμε να ξεκινήσουμε τη συζήτηση. Με αυτό το νομοσχέδιο, πρώτον, αλλάζει ο τρόπος πρόσληψης των αναπληρωτών και, από την πρόταξη κάθε φορά συγκεκριμένων προσόντων που είχαμε, μεταπτυχιακών και διδακτορικών, κ.λπ., με αποτέλεσμα να έχουμε κατάφωρες αδικίες και δημιουργία βιομηχανίας μεταπτυχιακών, περνάμε άμεσα στη μοριοδότηση όλων των κριτηρίων, δηλαδή, ακαδημαϊκά, προϋπηρεσία και κοινωνικά, ΑμεΑ και πολύτεκνοι. Το σύνολο όλων των κριτηρίων μάς δίνει την κατάταξη στον πίνακα. Καταργείται ο πίνακας Α΄ των ΑμεΑ που προσλαμβάνονται με ποσοστό 20% και εντάσσονται στον ενιαίο πίνακα μοριοδοτούμενοι για την αναπηρία τους, με αποτέλεσμα, όπως τους έχει γίνει και γνωστό, τελικά να προσλαμβάνονται περισσότεροι.
Λ.Επίσης, προτάσσουμε και δικαιώνουμε τους με αίτημα χρόνων έχοντες βασικό πτυχίο στην ειδική αγωγή, δηλαδή τους ΠΕ61 και ΠΕ71, δηλαδή τους ανθρώπους που σπούδασαν ακριβώς με βασικό πτυχίο την ειδική αγωγή και θεωρούμε ότι πρέπει να έχουν προτεραιότητα, όπως είναι το λογικό. Δεύτερον, όλες οι γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ έχουν μόνιμη ισχύ για όλες τις αναπηρίες και προσδιορίζεται σαφώς πότε θα επαναξιολογούνται οι μαθητές. Δηλαδή, δεν χρειάζεται κάθε λίγο και λιγάκι, για αναπηρίες που ξέρουμε ότι είναι μόνιμες και διά βίου, να επανέρχονται και να ταλαιπωρούνται τα παιδιά. Τρίτον, τα ΚΕΔΔΥ θα έχουν αποφασιστικό ρόλο όχι μόνο εισηγητικό και οι γνωματεύσεις τους θα είναι δεσμευτικές, αλλά οι γονείς μπορούν να προσφύγουν στη δευτεροβάθμια επιτροπή στις περιφέρειες οι οποίες γνωματεύουν οριστικά. Έτσι, διορθώνεται μια απαράδεκτη κατάσταση η οποία έχει δημιουργήσει απίστευτα προβλήματα στα γενικά σχολεία και είναι κάτι που πάρα πολλοί σύλλογοι γονέων αποδέχονται.
Μ.Τέταρτον, δημιουργούμε την υποστηρικτική δομή των ειδικών επιτροπών αξιολόγησης και υποστήριξης στα γενικά σχολεία με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, η οποία στον πρώτο χρόνο εφαρμογής που είδαμε έχει αποσπάσει ήδη θετικά σχόλια. Πέμπτον, δημιουργούμε τους διακριτούς κλάδους των εργαζομένων στην ειδική αγωγή, οι οποίοι υπήρχαν στη δευτεροβάθμια, όπως ξέρετε, ΠΕ60-50 και ΠΕ70-50. Επίσης, καταργούμε από την ειδική αγωγή τους κλάδους ΠΕ72 και ΠΕ22, διότι ποτέ δεν εργάστηκαν σε αυτή και δεν έχουν λόγο να βρίσκονται σε αυτή.
Ν.Έκτον, εναρμονίζουμε πλήρως την ειδική αγωγή με τα ισχύοντα στη γενική εκπαίδευση σε ό,τι αφορά μεταθέσεις, αποσπάσεις, υπεραριθμίες και μετατάξεις και των εκπαιδευτικών και του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού. Έβδομο, θέτουμε σε νέα βάση την παράλληλη στήριξη, διότι έτσι όπως είχε εξελιχθεί ήταν φύλαξη και όχι ένταξη. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να τοποθετείται στο σχολείο και όχι αποκλειστικά στο μαθητή, ο οποίος θα πρέπει να μπορεί να αξιοποιεί μόνος του, σε έναν ελάχιστο βαθμό, το αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου. Όγδοο, ρυθμίζουμε πάρα πολλά θέματα, για τα οποία θα σας μιλήσει η κυρία Χαϊκάλη, για την επαγγελματική εκπαίδευση αυτών ακριβώς των παιδιών και τις νέες δομές που δημιουργούμε.
Ξ. Να θυμηθούμε ότι το Σεπτέμβρη του 2013 λέγανε ότι θα διαλυθεί η ειδική αγωγή, κλείνανε τα τμήματα ένταξης, θα κλείσουν τα ΚΕΔΔΥ, θα βρεθούν τα παιδιά στον Καιάδα κ.τ.λ.. Τίποτα από αυτά δεν έγινε και κατά ομολογία πάρα πολλών, η ειδική αγωγή λειτούργησε πολύ καλύτερα από άλλες χρονιές.
Ο. Πρέπει να πούμε ότι το σύνολο των πιστώσεων το φετινό δεν είχε προηγούμενο, με αποτέλεσμα να έχουν αδειάσει οι πίνακες των δασκάλων ειδικής αγωγής από πολύ καιρό, πρόσφατα των νηπιαγωγών και, επίσης, από καιρό οι επαγγελματικές ειδικότητες της δευτεροβάθμιας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου