Σχετικά με την κατατεθείσα χθές, στο νομοσχέδιο "Κύρωση του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Εξωτερικών της
Ελληνικής Δημοκρατίας και του Υπουργείου Εξωτερικών της Δημοκρατίας του
Αζερμπαϊτζάν σε θέματα Ευρωπαϊκής Ένωσης" και ψηφισθείσα σήμερα Τροπολογία 461/9 31.5.2016, του Υπουργείου Παιδείας με θέμα: "Ρύθμιση θεμάτων εκπαιδευτικού προσωπικού", - http://seepea-stella.blogspot.gr/2016/06/2016-17.html-η οποία προβλέπει ότι:
1ον) Οι πίνακες κατάταξης
αναπληρωτών εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς
και οι πίνακες κατάταξης αναπληρωτών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και
Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), οι οποίοι καταρτίζονται από το Υπουργείο
Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, για το σχολικό
έτος 2016-2017, θα υποβάλλονται για έλεγχο νομιμότητας στο Ανώτατο Συμβούλιο
Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ).
2ον) Ο έλεγχος των
ενστάσεων επί των ανωτέρω πινάκων υπόκειται στην αρμοδιότητα του ΑΣΕΠ και
3ον) Είναι δυνατή η πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών,
πριν από την ολοκλήρωση του ελέγχου των ενστάσεων από το ΑΣΕΠ και σύμφωνα με τη
σειρά κατάταξης των υποψηφίων στους πίνακες αναπληρωτών και το επόμενο σχολικό έτος θα
ολοκληρωθεί η πλήρης υπαγωγή του συστήματος διορισμών και προσλήψεων
εκπαιδευτικού προσωπικού στην αρμοδιότητα και τον έλεγχο του ΑΣΕΠ,
έχουμε να σχολιάσουμε τα εξής:
1ον) Με όλο το σεβασμό για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες του Υπουργείου Παιδείας, θεωρούμε τουλάχιστον αντιδεοντολογικό να κατατίθεται τέτοιου περιεχομένου Τροπολογία την τελευταία στιγμή, μια ημέρα πριν την ψήφιση, σε άσχετο νομοσχέδιο για το Αζερμπαϊτζάν. Αυτό το γεγονός δείχνει κάκιστο προγραμματισμό του Υπουργείου Παιδείας, τη στιγμή που προσφάτως ψηφίστηκε νομοσχέδιο δικό του, το της Έρευνας.
2ον) Οι πίνακες κατάταξης
αναπληρωτών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και
Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), ΔΕΝ καταρτίζονται, όπως λανθασμένα αναφέρεται στην άρτι ψηφισθείσα Τροπολογία, από το Υπουργείο
Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ούτε και φέτος κατά δήλωση του κου Υπουργού Παιδείας θα καταρτισθούν, αλλά από τις 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης(ΠΔΕ) της χώρας, με ότι αυτό συνεπάγεται και
3ον) Από τη στιγμή που: " Είναι δυνατή η πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών,
πριν από την ολοκλήρωση του ελέγχου των ενστάσεων από το ΑΣΕΠ και σύμφωνα με τη
σειρά κατάταξης των υποψηφίων στους πίνακες αναπληρωτών", τι θα συμβεί στην περίπτωση που δικαιωθούν οι έχοντες καταθέσει ένσταση; Θα αντικαταστήσουν τους αρχικά τοποθετηθέντες αναπληρωτές; Κι αν ναι τι θα απογίνουν αυτοί; Θα απολυθούν; Θα μετακινηθούν; Τι;
Σε ερώτηση Βουλευτού επί του θέματος, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή, ο Υπουργός Παιδείας απάντησε πως: "Το ΑΣΕΠ κρίνει τις ενστάσεις πριν
υπάρξει ο διορισμός των προσώπων επί τη βάσει των καταλόγων των δικαιωμένων και
ενδιαφερομένων που δημοσιεύονται. Συνεπώς, δεν υπάρχει κάποια εμπλοκή. Κρίνουν
επί των καταλόγων και μετά γίνονται οι προσλήψεις των προσώπων.".
Αν είναι έτσι όμως γιατί περιέχεται στην ψηφισθείσα Τροπολογία η φράση: "Είναι δυνατή η πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών,
πριν από την ολοκλήρωση του ελέγχου των ενστάσεων από το ΑΣΕΠ";...Και γιατί Βουλευτής κατά τη διάρκεια της συζήτησης ανέφερε πως "... πολλές φορές αναφερόμεθα νομοθετικά
ότι αναθέτουμε στο ΑΣΕΠ δικαιοδοσίες -γιατί είναι δικαιοδοτικός τελικά κατά
κάποιον τρόπο ο ρόλος του- αλλά δεν ξέρω αν έχουμε εξασφαλίσει ακόμη την πλήρη
υποστήριξη των λειτουργιών του ΑΣΕΠ με το κατάλληλο προσωπικό και με το
διοικητικό προσωπικό. Τους χώρους ξέρω ότι τους έχει, διότι το έχω επισκεφθεί
και ξέρω ότι έχει. Όμως έχω διαπιστώσει ότι υπάρχει έλλειψη και ως προς το
κύριο προσωπικό και ως προς το διοικητικό και το επιστημονικό προσωπικό.";
Βασίλης Βούγιας
1/6/2016
ΔΕΙΤΕ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΟ ΤΙ ΣΥΖΗΤΗΘΗΚΕ ΕΠΙ ΤΗΣ ΨΗΦΙΣΘΕΙΣΑΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΛΣΤ΄
Τετάρτη 1η Ιουνίου 2016
ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριοι συνάδελφοι, η τροπολογία που
έχουμε φέρει, αφορά ζητήματα εκπαιδευτικού προσωπικού. Ειδικότερα, είναι μία
προσωρινή διάταξη για το σχολικό έτος 2016 – 2017, αναφορικά με τη διαδικασία
πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης, καθώς και αναπληρωτών ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και ειδικού
βοηθητικού προσωπικού. Θέλουμε η διαδικασία αυτή να είναι σύμφωνη με τις
επιταγές του Συντάγματος και τη σχετική νομολογία του Συμβουλίου της
Επικρατείας.
Θα γνωρίζετε ότι τόσα χρόνια μετά την
αναθεώρηση του Συντάγματος, ακόμα η διοίκηση δεν έχει υλοποιήσει τη
συνταγματική πρόβλεψη και δέσμευση ότι οι προσλήψεις αναπληρωτών θα πρέπει να
γίνονται με την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Γίνονται με την εποπτεία των υπηρεσιών του
Υπουργείου.
Αυτό έχει αρκετές ουσιαστικές και όχι
τυπικές, θα έλεγα, συνέπειες. Κάνουμε σήμερα ένα βήμα και λέμε ότι στις
προσλήψεις των αναπληρωτών φέτος, που θα γίνουν με το καθεστώς που έχουμε
αναγγείλει το περσινό, με τη γνωστή υπουργική απόφαση, τελικώς οι ενστάσεις επί
των πινάκων θα κριθούν από το ΑΣΕΠ και όχι από τις υπηρεσίες του Υπουργείου.
Επαναλαμβάνω, είναι στοιχειώδης
συμμόρφωση προς τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και προς τη
συνταγματική πρόβλεψη.
Κύριε Κούζηλε, έχετε τον λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΚΟΥΖΗΛΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε
Πρόεδρε.
Καταψηφίζουμε την τροπολογία με γενικό
αριθμό 460 και ειδικό 8 και την τροπολογία με γενικό αριθμό 461 και ειδικό 9,
του Υπουργείου Εξωτερικών και του Υπουργείου Παιδείας αντίστοιχα. Ειδικά για το
Υπουργείο Παιδείας θέλουμε να τονίσουμε ότι είναι εκτός ΑΣΕΠ και υπήρχε πολύς
χρόνος να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες, ώστε να πάνε όλες οι προσλήψεις μέσω
ΑΣΕΠ.
Τον λόγο έχει ο κ. Ιωάννης Σαρίδης για
πέντε λεπτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ
ΣΑΡΙΔΗΣ:
Τώρα, επίσης, θα θέλαμε μια διευκρίνιση
από τον Υπουργό Παιδείας για την τροπολογία με αριθμό 461. Συγκεκριμένα,
αναφέρεται στην παράγραφο β΄ ότι με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και
Θρησκευμάτων είναι δυνατή η πρόσληψη αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών
πριν από την ολοκλήρωση του ελέγχου των ενστάσεων από το ΑΣΕΠ. Και αν
δικαιωθούν, τι θα γίνει; Θα αντικατασταθούν; Αυτή τη διευκρίνιση θα θέλαμε από
τον Υπουργό Παιδείας κ. Φίλη.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Θα ήθελα να απαντήσω στην ερώτηση που
έκανε ο κύριος συνάδελφος.
Το ΑΣΕΠ κρίνει τις ενστάσεις πριν
υπάρξει ο διορισμός των προσώπων επί τη βάσει των καταλόγων των δικαιωμένων και
ενδιαφερομένων που δημοσιεύονται. Συνεπώς, δεν υπάρχει κάποια εμπλοκή. Κρίνουν
επί των καταλόγων και μετά γίνονται οι προσλήψεις των προσώπων.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ-ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΚΑΡΡΑΣ:
Εκείνο το οποίο θέλω να πω και τελειώνω
αμέσως, κυρία Πρόεδρε, είναι για το εκπαιδευτικό προσωπικό για το οποίο
τοποθετήθηκε ο κ. Φίλης. Μου μένει μια επιφύλαξη και σε αυτό -παρότι δεν θα
πρέπει να είμαστε πολύ αυστηροί για εκπαιδευτικά θέματα, εφόσον έστω και
ελάχιστα συμβάλλουν στη βελτίωση και του κλίματος και των σπουδών των παιδιών-
για το πώς θα αντιμετωπιστεί το ζήτημα σε περίπτωση καθυστέρησης από το ΑΣΕΠ,
το οποίο θα προβαίνει σε έλεγχο νομιμότητας των πινάκων. Αν καθυστερεί το ΑΣΕΠ,
εκεί θα μπορεί ο Υπουργός να βγάλει απόφαση και να τοποθετήσει, να καλύψει τις
θέσεις ή θα πρέπει να μείνουν ακάλυπτες και θα καθυστερεί η εκπαίδευση των
παιδιών, μέχρι το ΑΣΕΠ να αποφασίσει; Διότι, πολλές φορές αναφερόμεθα νομοθετικά
ότι αναθέτουμε στο ΑΣΕΠ δικαιοδοσίες -γιατί είναι δικαιοδοτικός τελικά κατά
κάποιον τρόπο ο ρόλος του- αλλά δεν ξέρω αν έχουμε εξασφαλίσει ακόμη την πλήρη
υποστήριξη των λειτουργιών του ΑΣΕΠ με το κατάλληλο προσωπικό και με το
διοικητικό προσωπικό. Τους χώρους ξέρω ότι τους έχει, διότι το έχω επισκεφθεί
και ξέρω ότι έχει. Όμως έχω διαπιστώσει ότι υπάρχει έλλειψη και ως προς το
κύριο προσωπικό και ως προς το διοικητικό και το επιστημονικό προσωπικό. Εάν
λοιπόν, ανατίθενται -και κάνω πρόταση-, αρμοδιότητες στο ΑΣΕΠ, νομίζω ότι
προηγουμένως θα πρέπει να προηγείται μια συνεννόηση περί των δυνατοτήτων, κυρία
Πρόεδρε, ούτως ώστε να μην καθίσταται κενό γράμμα η νομοθεσία η οποία εισάγει
επιπλέον αρμοδιότητες.
Ευχαριστώ.
ΑΝΔΡΕΑΣ
ΛΟΒΕΡΔΟΣ:
Σε ό,τι αφορά την τροπολογία του
Υπουργείου Παιδείας, θα την ψηφίσουμε. Όμως, πρέπει ο κύριος Υπουργός,
ιδιαίτερα μετά το κάζο που πάθαμε πέρυσι με τους διορισμούς των αναπληρωτών, να
δουν αν για την εξέταση των ενστάσεων, όπου το Υπουργείο βάσει μιας μηχανικής
δουλεύει και αποδέχεται ή απορρίπτει, μπορεί το ΑΣΕΠ να ασκήσει το συγκεκριμένο
καθήκον του μέσα στο χρονικό διάστημα που είναι χρήσιμο για το Υπουργείο.
Διότι,
ενώ από την πλευρά των εγγυήσεων και η διοίκηση παίζει τον ρόλο της με τρόπο
αξιοπρεπή και αδιάβλητο –γιατί σας ξαναλέω ότι είναι μια μηχανική η εξέταση των
ενστάσεων- η προσθήκη του ΑΣΕΠ δεν είναι αρνητική, αλλά πρέπει ο Υπουργός να
έχει συνεκτιμήσει τους χρόνους που χρειάζεται το ΑΣΕΠ. Υπ’ αυτήν την έννοια,
ψηφίζουμε αυτήν την τροπολογία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου