Δευτέρα 30 Απριλίου 2018

"8 HOURS LABOUR - 8 HOURS RECREATION - 8 HOURS REST "..."8 ΩΡΕΣ ΔΟΥΛΕΙΑ - 8 ΩΡΕΣ ΑΝΑΠΑΥΣΗ - 8 ΩΡΕΣ ΥΠΝΟΣ"

'Οταν οι εργαζόμενοι πάλευαν για "8 ώρες δουλειά, 8 ώρες ανάπαυση, 8 ώρες ύπνο"

 Η Πρωτομαγιά, ως εργατική γιορτή, καθιερώθηκε στις 20 Ιουλίου 1889, κατά τη διάρκεια του ιδρυτικού συνεδρίου της Δεύτερης Διεθνούς (Σοσιαλιστικής Διεθνούς) στο Παρίσι, σε ανάμνηση του ξεσηκωμού των εργατών του Σικάγου την 1η Μαΐου 1886, που διεκδικούσαν το οκτάωρο και καλύτερες συνθήκες εργασίας. Κατέληξε σε αιματοχυσία λίγες μέρες αργότερα, με την επέμβαση της αστυνομίας και των μπράβων της εργοδοσίας.


Εργατική Πρωτομαγιά στην Ελλάδα
Το 1892 έγινε η πρώτη πρωτομαγιάτικη συγκέντρωση στην Ελλάδα, από το Σοσιαλιστικό Σύλλογο του Καλλέργη. Το 1893, 2000 εργάτες διαδήλωσαν ζητώντας οκτάωρο, Κυριακή αργία και κρατική ασφάλιση στα θύματα εργατικών ατυχημάτων. Το 1894, γίνεται μια μεγάλη συγκέντρωση με τα ίδια αιτήματα που λήγει με 10 συλλήψεις και τον Αύγουστο ακολουθεί σύλληψη του σοσιαλιστή Σταύρου Καλλέργη.

Στήτω ο Ήλιος ! Ή πώς τα Εσπερινά σχολεία γίνονται Ημερήσια: μ’ ένα άρθρο, μ’ ένα Νόμο



Στήτω ο Ήλιος !
Ή πώς τα Εσπερινά σχολεία γίνονται Ημερήσια: μ’ ένα άρθρο, μ’ ένα Νόμο.

Το μόνο που χρειάζεται για να πάει μπροστά αυτός ο τόπος είναι καθαρό μυαλό και πολιτική βούληση: Τα Εσπερινά σχολεία θα έχουν τριετή διάρκεια, όπως τα Ημερήσια. Για να επιτευχθεί αυτό, δεν χρειαζόταν τελικά και πολύ ανάλυση ! Έπρεπε απλώς κάποιος θαρραλέος να γράψει μια πρόταση με μόλις 17 λέξεις και τρία γράμματα με τόνο (όσα και οι τάξεις του νέου εσπερινού σχολείου: Α΄, Β΄ και  Γ΄) σε μια παράγραφο (τη «2»), σε ένα άρθρο (το «115») σε ένα Νόμο, αυτό που ανακοίνωσε το Υπουργείου Παιδείας και θα καταθέσει για ψήφιση στη Βουλή. Τόσο απλό ! Αναρωτιέται κανείς γιατί δεν το είχε σκεφθεί κάποιος τα τελευταία 117 χρόνια !
Το πρώτο σχολείο εσπερινής εκπαίδευσης ιδρύθηκε το 1901 και μάλιστα αφορούσε την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Η Νυχτερινή Εμπορική Σχολή ιδρύθηκε από το Σύλλογο Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας μετά από αίτημα του εργατικού κινήματος για παροχή επαγγελματικής εκπαίδευσης. Τα πρώτα νυχτερινά Γυμνάσια λειτουργούσαν ως «παραρτήματα» Ημερησίων από το 1949 και ο ένας επιπλέον χρόνος φοίτησης, προκειμένου να καλυφθεί όλη η διδακτέα ύλη, νομοθετήθηκε με το Β.Δ. 617/1961. Τα πρώτα τετραετούς φοίτησης εσπερινά Λύκεια ιδρύθηκαν με το Νόμο 4379/1964 (βλ. Γαλίτης Π. Διδακτορική διατριβή, Θεσσαλονίκη 2005, σ. 163-5).
Πόσος χρόνος λοιπόν, πόσος κόπος και πόσα χρήματα αναλώθηκαν άδικα και κατασπαταλήθηκαν επί ένα αιώνα ! Πόση ταλαιπωρία τόσων εργαζομένων, που ενώ μπορούσαν να τελειώσουν το σχολείο σε τρία χρόνια, κάποιοι καρεκλοκένταυροι τους εμπόδιζαν, προφανώς για να δημιουργήσουν αχρείαστες θέσεις εργασίας και να βολέψουν αχρείαστους εκπαιδευτικούς, που τους πληρώνουν οι δυστυχείς φορολογούμενοι, μεταξύ των οποίων και οι ταλαίπωροι εργαζόμενοι μαθητές τους !
Και όλα αυτά διορθώνονται τώρα με ΜΙΑ πρόταση, σε ΜΙΑ παράγραφο, σε ΕΝΑ άρθρο, σε ΕΝΑ νόμο (όχι αυτόν της κατάργησης των Μνημονίων, σε άλλο). H απάντηση το ερώτημα «πώς θα γίνει αυτό», ήταν αποστομωτική: «Με Υπουργική Απόφαση σε εφαρμογή του Νόμου». Σωστό !
Το δικό μας το στενό (τεχνικό) μυαλό (δεδομένου ότι εμείς της Τεχνικής Εκπαίδευσης δεν διαθέτουμε τόσο ανοιχτούς ορίζοντες), αυτόματα κάνει απλούς υπολογισμούς. Ο λόγος που η φοίτηση στα εσπερινά σχολεία είναι 4ετής είναι ότι οι ώρες διδασκαλίας είναι λιγότερες, ενώ η διδασκόμενη ύλη παραμένει η ίδια. Οι μαθητές των ημερησίων ακολουθούν πρόγραμμα 7 ωρών διδασκαλίας ημερησίως για 3 χρόνια, οπότε σε εβδομαδιαία βάση παρακολουθούν 105 ώρες (7ω/ημ x 5ημ x 3χρ = 105ω/εβδ 3ετίας). Αντίστοιχα, οι μαθητές των εσπερινών ακολουθούν πρόγραμμα 5 ωρών διδασκαλίας κάθε εσπέρας για 4 χρόνια, οπότε σε εβδομαδιαία βάση παρακολουθούν 100 ώρες (5ω/εσπ x 5εσπ x 4χρ = 100ω/εβδ 4ετίας). Επομένως, παρά το γεγονός της επιμήκυνσης των σπουδών τους κατά ένα έτος, οι μαθητές των εσπερινών σχολείων υπολείπονται κατά 5 ώρες διδασκαλίας σε εβδομαδιαία βάση και κατά 165 ώρες σε σύνολο 3.465 ωρών των ημερησίων για όλη τη φοίτηση (105ω/εβδ x 33 εβδ = 3.465ω), δηλαδή ποσοστό 5%. Το ποσοστό αυτό μειωμένης διδασκαλίας θεωρείται μικρό ώστε να επηρεάσει την ισοτιμία των αποδιδόμενων Τίτλων, κι έτσι τα Απολυτήρια και Πτυχία των Εσπερινών σχολείων είναι ισότιμα των Ημερησίων.
Επομένως, για να εξισωθούν τα έτη φοίτησης σε Ημερήσια και Εσπερινά, μόνο με δύο τρόπους είναι εφικτό:

α) Να μειωθεί στα Εσπερινά το διδασκόμενο αντικείμενο με:
α.1) Περικοπή της διδασκόμενης ύλης ανά μάθημα ώστε το αντικείμενο που διδασκόταν σε τέσσερα χρόνια να «χωρέσει» τώρα σε τρία (με 5 διδακτικές ώρες ημερησίως),
α.2) Περικοπή «μη απαραίτητων» μαθημάτων.
Ασχέτως της επιστημονικής τεκμηρίωσης (που μπορεί και να μην υπάρχει), όποια επιλογή κι αν προτιμηθεί (ή και οι δύο συνδυαστικά) θα «εξοικονομήσει» πόρους από τον ετήσιο προϋπολογισμό καθώς θα τιναχθούν στον αέρα το 25% των οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών στα Εσπερινά (και το 34% των εκπαιδευτικών Τεχνικών Ειδικοτήτων στα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ.), οπότε νομοτελειακά θα ανοίξει η όρεξη για ακόμη μεγαλύτερες περικοπές που αυτή τη φορά θα αφορούν σε όλη την Εκπαίδευση.
Αν υπάρχουν «άχρηστα» μαθήματα για τα Εσπερινά, γιατί είναι «χρήσιμα» για το Ημερήσια ; Αν η διδακτέα ύλη βγαίνει με 25ώρες την εβδομάδα, γιατί τα παιδιά των Ημερησίων να …«ταλαιπωρούνται» με 35ωρο και να μην προστεθεί στον ελεύθερο χρόνο τους ένα επιπλέον 2ωρο ημερησίως ; Στο κάτω-κάτω, παιδιά είναι. Αν δεν παίξουν τώρα, πότε θα παίξουν !
Μοιραία λοιπόν οδηγούμαστε όχι στο να «εξισωθούν» τα Εσπερινά με τα Ημερήσια, αλλά στο ακριβώς αντίστροφο ! Τα Ημερήσια να γίνουν «Εσπερινά» με 25ωρη εβδομάδα.

β) Να αυξηθεί στα Εσπερινά το ωράριο διδασκαλίας.
Η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών των Εσπερινών σχολείων είναι ενήλικοι, αλλά και οι ανήλικοι που γίνονται δεκτοί είναι εργαζόμενοι (αυτό αποτελεί προϋπόθεση, ταυτόχρονα με προσκόμιση φορολογικών στοιχείων ότι προέρχονται από οικογένεια χαμηλού εισοδήματος). Λειτουργούν κάτω από την πίεση ελάχιστου διαθέσιμου χρόνου, εξαιτίας επαγγελματικών και οικογενειακών υποχρεώσεων. Η μελέτη των στατιστικών δεδομένων αποκαλύπτει ότι υπάρχει μεγάλη διαρροή μαθητών των Εσπερινών λυκείων από το ξεκίνημα κάθε σχολικού έτους έως τη λήξη του. Οι μαθητές/τριες ξεκινούν με όρεξη και απόφαση για αγώνα και στη διαδρομή οι αντοχές τους δοκιμάζονται και όχι σπάνια καταρρέουν κάτω από την πίεση ενός αβάσταχτου καθημερινού προγράμματος (Παντελής Ν. Γαλίτης, Στο κυνήγι του χρόνου. Εσπερινή εκπαίδευση και κοινωνικός αποκλεισμός, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη 2011).
Ως εργαζόμενοι (όσοι έχουν αυτή την «τύχη»), δουλεύουν αδιαμαρτύρητα επί 10ωρα (ενώ δηλώνονται και ασφαλίζονται για 4ωρα), έρχονται ασθμαίνοντας στο σχολείο, λερωμένοι, κατάκοποι, κάθιδροι, πολλές φορές καθυστερημένοι την 1η ώρα, παρακολουθούν μαθήματα για 5 διδακτικές ώρες προσπαθώντας να παραμείνουν σε εγρήγορση ή σωριάζονται πάνω στα θρανία κατά τα σύντομα διαλλείματα προκειμένου να ανέβει λίγο το αίμα στο κεφάλι τους, σπαταλούν ένα 2ωρο σε διαδρομές και πρέπει να πλαγιάσουν το ταλαίπωρο σώμα τους για να ανακτήσουν δυνάμεις για τον επόμενο άθλο, την επόμενη μέρα, 5 μέρες τη βδομάδα, 34 βδομάδες το χρόνο !
Αν υπήρχαν Ολυμπιακοί αγώνες με άθλημα «ταλαιπωρία, πείσμα και αντοχή» θα είχαμε χρυσά μετάλλια.
Τι πρόκειται λοιπόν να νομοθετήσει το Υπουργείο ; Αύξηση ωρών διδασκαλίας στα Εσπερινά ; Δεν νομοθετεί καλύτερα την καθιέρωση 25ης και 26ης ώρας ημερησίως ; Αυτό είναι πιο ρεαλιστικό !
*******
Τη 10ετία του 1960, οι διαστημικοί επιστήμονες της NASA προσπαθούσαν να προσδιορίσουν τη θέση του ήλιου και των πλανητών σε βάθος χρόνου, ώστε να αποφύγουν πιθανή σύγκρουση με τα διαστημόπλοια. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής στον οποίο εισήχθησαν οι παράμετροι έδειξε ότι «έλειπε μια ημέρα» από το χρόνο κατά τους περασμένους αιώνες. Οι επιστήμονες αδυνατούσαν να δώσουν κάποια εξήγηση ώσπου ένα μέλος της ομάδας θυμήθηκε την ιστορία του Ιησού «Του Ναυή». Μια μέρα λοιπόν που ο «ΤουΝαυή» νικούσε τους εχθρούς, ο ήλιος έφτασε στη δύση και δεν πρόφταινε να τους εξοντώσει όλους. Πρόσταξε λοιπόν με ισχυρή βούληση «στήτω ο Ήλιος » και ο Ήλιος στάθηκε και δεν έδυσε για μια ολόκληρη ημέρα. Ήταν η ημέρα που «έλειπε» από τους υπολογισμούς. Προγραμμάτισαν λοιπόν εκ νέου τον Υπολογιστή κι έτσι έστειλαν το «Απόλλων 11» στο φεγγάρι και οι διαστημικές πτήσεις είναι έκτοτε ασφαλείς. (Όσοι υπομειδιάτε ειρωνικά, δεν έχετε παρά να διεξάγετε στοιχειώδη έρευνα στο «γούγλ» για να γίνετε σοφότεροι).
*******
Δεν θα πρέπει να εκπλαγούμε λοιπόν αν το Υπουργείο Παιδείας καθιερώσει «δια Νόμου» την 25η ώρα της ημέρας (ή και την 26η αν χρειαστεί). Δεν είναι σπουδαία δουλειά. Ένα άρθρο, ένας Νόμος. Αυτός ο Τουναβή προσέθεσε με το «έτσι θέλω» μια ολόκληρη μέρα στην ιστορία της ανθρωπότητας. Μια – δυο ωρίτσες την ημέρα δεν είναι πρόβλημα. Δε θα το πάρει είδηση κανείς. Εξάλλου θα αφορά μόνο τους μαθητές των Εσπερινών και μόνο στο διδακτικό έτος. Στα Σαββατοκύριακα, στις σχολικές διακοπές και αργίες, θα παραμείνουν 24 οι ώρες της μέρας. Έτσι θα μπορέσουν άνετα οι μαθητές των Εσπερινών σχολείων να παρακολουθήσουν ένα πλήρες διδακτικό 7ωρο κάθε βράδυ.
Κάποιοι σχολαστικιστές εξέφρασαν την ανησυχία μήπως επηρεαστεί το Διαστημικό Πρόγραμμα της NASA. Δεν έλαβαν όμως υπόψη τους ότι ο Νόμος θα έχει εφαρμογή μόνο στην Ελληνική επικράτεια. Ο Τουναβή, μέσα στην ορμή της μάχης (και χωρίς να έχει επίγνωση των παγκόσμιων επιπτώσεων της ενέργειάς του) δεν περιόρισε γεωγραφικά το φαινόμενο. Άλλωστε τότε δεν υπήρχε και το κατάλληλο νομικό πλαίσιο.
Σε κάθε περίπτωση όμως θα έπρεπε το σχέδιο Νόμου να συνοδεύεται και από μία προέγκριση της ΝASA. Ακούστηκε ότι δεν είναι άσχετο που ο Πρόεδρος του  Ελληνικού Διαστημικού Οργανισμού υπέβαλε την παραίτησή του την επόμενη μέρα. Έχει τα δίκια του. Θέλουν προσοχή αυτά τα πράγματα ! Δεν το’ χουν σε τίποτε οι αμερικάνοι να μας χρεώσουν το φταίξιμο για καμιά σύγκρουση στο υπερπέραν ή την διατάραξη της πλανητικής ισορροπίας.

Καληνύχτα σε Εσπερινούς και Ημερήσιους και κυρίως στις Ομοσπονδίες. Δικαιολογημένα ρέγχουν. Είναι πολύ αργά το βράδυ...

Δημήτρης Αμπόνης
Συνδικαλιστής εκπαιδευτικός της ΤΕΕ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Ν.Δ.: "Λόγια του αέρα οι δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας περί κατάργησης των Πανελλαδικών εξετάσεων"


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
"Λόγια του αέρα οι δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας περί κατάργησης των Πανελλαδικών εξετάσεων"
Αθήνα, 30 Απριλίου 2018
Η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Επικρατείας, κυρία Νίκη Κεραμέως, σχετικά με τις νέες δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας περί κατάργησης των Πανελλαδικών εξετάσεων, έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Εδώ και έναν χρόνο, με αμέτρητες και αντικρουόμενες δηλώσεις περί κατάργησης ή μη κατάργησης των Πανελλαδικών εξετάσεων, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και συνολικά η Κυβέρνηση, έχουν επανειλημμένως αναστατώσει εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.
Ο Υπουργός μίλησε χθες σε κυριακάτικη εφημερίδα για σταδιακή κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων. Λόγια του αέρα, για ακόμα μια φορά, καθώς τόσον καιρό δεν έχουμε δει σχετικό νομοσχέδιο ούτε στη δημόσια διαβούλευση ούτε στη Βουλή.
Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας συνεχίζει να επιδεικνύει πρωτοφανή ανευθυνότητα και έλλειψη σεβασμού προς σύσσωμη την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία, και μάλιστα λίγες εβδομάδες πριν τη διεξαγωγή των φετινών Πανελλαδικών εξετάσεων».

Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.: Η πρακτική άσκηση πρέπει να πραγματοποιείται στη χώρα πραγματοποίησης των σπουδών Ψυχολογίας





«Σύμφωνα με τον τρόπο διεξαγωγής της πρακτικής άσκησης στα ημεδαπά Τμήματα Ψυχολογίας καθώς και τα οριζόμενα στο Ν. 3328/2005 αρθρ. 4, παρ. 1α, πρέπει να ισχύουν τα ακόλουθα:
Η πρακτική άσκηση πρέπει να πραγματοποιείται στη χώρα πραγματοποίησης των σπουδών σε δημόσιες δομές παροχής ψυχικής υγείας (δηλ.. ψυχιατρεία ή ψυχιατρικές κλινικές των γενικών νοσοκομείων, Κέντρα Ψυχικής Υγιεινής, σχολεία ή άλλοι εκπαιδευτικοί χώροι όπου εργάζονται σχολικοί ψυχολόγοι,, κ.τ.λ.). 

 Στις περιπτώσεις πραγματοποίησης πρακτικής άσκησης σε άλλη χώρα από αυτή που προέρχεται ο τίτλος, πρέπει αυτή να έχει πραγματοποιηθεί μόνο μέσω προγράμματος ERASMUS. Αν η χώρα αυτή είναι η Ελλάδα, η πρακτική θα πρέπει να λάβει χώρα είτε στους εγγεγραμμένους φορείς του Συστήματος Κεντρικής Υποστήριξης της Πρακτικής Ασκησης Φοιτητών ΑΕΙ "Ατλας" (atlas.grnet.gr/), είτε σε φορείς με τους οποίους συνεργάζονται τα Τμήματα Ψυχολογίας των Ελληνικών Πανεπιστημίων»

Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π.: Oι διπλωματικές εργασίες που κατατίθενται με τις αιτήσεις αναγνώρισης δεν επιστρέφονται


Σύμφωνα με την απόφαση της 3ης/2-3-2018 συνεδρίασης της Ολομέλειας του Δ.Σ., οι διπλωματικές εργασίες που κατατίθενται με τις αιτήσεις αναγνώρισης δεν επιστρέφονται. Όσοι έχουν ήδη καταθέσει πρωτότυπη εργασία, θα μπορέσουν να την παραλάβουν κατά την παραλαβή της Πράξης Αναγνώρισης του τίτλου σπουδών τους εφόσον προσκομίσουν φωτοαντίγραφό της ή αντίγραφό της σε ψηφιακή μορφή.

Καλή Πρωτομαγιά σε όλους!!!...Από τους μαθητές του ΕΝ.ΕΕ.ΓΥ-Λ Καλαμάτας




Καλή Πρωτομαγιά σε όλους!!!
Οι μαθητές του ΕΝ.ΕΕ.ΓΥ-Λ Καλαμάτας έφτιαξαν μαγιάτικα στεφάνια για το σχολειο τους, αλλά και για τα σχολεια που συστεγάζονται.

Διορισμοί τριών(3) μετακλητών Διοικητικών Υπαλλήλων και μιάς(1) Ειδικής Συνεργάτιδας στο Πολιτικό Γραφείο της Υφυπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Μερόπης Τζούφη





Ο Υφυπουργός Παιδείας Δ. Μπαξεβανάκης επισκέφθηκε στη Σύρο το 1ο και το 3ο Γυμνάσιο, το ΕΠΑΛ, το Γενικό Λύκειο και το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο




ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΥΠ.Π.Ε.Θ.



Ο Υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης σε σχολικές μονάδες της Σύρου


Συνεχίζοντας τις συναντήσεις του με εκπαιδευτικούς και μαθητές, ο Υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Δημήτρης Μπαξεβανάκης επισκέφθηκε, την Παρασκευή 27 Απριλίου 2018, σχολικές μονάδες της Σύρου, συνοδευόμενος από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Γιώργο Μουστάκα, τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου Βασίλη Καραγιάννη και τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κυκλάδων Χρήστο Μιχαλόπουλο.
Ο κ. Μπαξεβανάκης επισκέφθηκε το 1ο και το 3ο Γυμνάσιο Σύρου, το ΕΠΑΛ Σύρου, το Γενικό Λύκειο Σύρου και το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Σύρου. Σε όλα τα σχολεία υπήρξαν εκτεταμένες συζητήσεις σε ένα εξαιρετικό κλίμα με εκπαιδευτικούς και μαθητές, με άξονες τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις που υλοποιεί το Υπουργείο Παιδείας για τη στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης.
Κατά τις συζητήσεις δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στις πρόσθετες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν εκπαιδευτικοί και μαθητές στα νησιά της χώρας μας και υπογραμμίστηκε η ανάγκη κοινών προσπαθειών για να αμβλυνθούν τα προβλήματα που προκύπτουν λόγω της νησιωτικότητας.
Τονίστηκε ιδιαίτερα η συστηματική προσπάθεια αναβάθμισης της επαγγελματικής εκπαίδευσης, που αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας, όπως και η στήριξη της εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και η θεαματική βελτίωση της εκπαιδευτικής πραγματικότητας στις σχολικές μονάδες της Ειδικής Εκπαίδευσης.
Ο κ. Μπαξεβανάκης συναντήθηκε επίσης με τον Δήμαρχο Σύρου Γιώργο Μαραγκό, ενώ παραβρέθηκε και απηύθυνε χαιρετισμό στην πολύ ενδιαφέρουσα ημερίδα που διοργανώθηκε στην Ερμούπολη, με πρωτοβουλία των εκπαιδευτικών αρχών της περιοχής, για τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό, την οποία παρακολούθησαν πολλοί εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς αλλά και φορείς της κοινωνικής και οικονομικής ζωής της Σύρου.

ΤΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΕΧΟΥΜΕ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ Κ.Ε.Σ.Υ. ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΚΕ.Δ.Δ.Υ., ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 51 ΤΟΥ Σ/Ν ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ


 Οι σημαντικότερες αλλαγές του άρθρου 51 *, σε σχέση μ αυτά που ισχύουν αυτή τη στιγμή για τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ.  και που αφορούν στα Κ.Ε.Σ.Υ., όπως τις εντόπισε η Ομάδα του ΚΕ.Δ.Δ.Υ. Φθιώτιδας.

1) Η πενταμελής διεπιστημονική ομάδα αξιολόγησης (εκπαιδευτικός ΕΑΕ πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας, παιδοψυχίατρος ή παιδονευρολόγος, κοινωνικός λειτουργός, ψυχολόγος, λογοθεραπευτής) αντικαθίσταται από τριμελή διεπιστημονική ομάδα, εκπαιδευτικός ΕΑΕ πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας , ψυχολόγος, κοινωνικός λειτουργός και  δύναται να συμμετέχουν σε αυτή λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής, φυσικοθεραπευτής κ.α. ύστερα από εισήγηση της τριμελούς διεπιστημονικής ομάδας,

2) Οι αξιολογικές εκθέσεις των ΚΕΣΥ, αν δεν αναγράφεται χρόνος επαναξιολόγησης, έχουν μόνιμο χαρακτήρα. Τι γίνεται στις περιπτώσεις αλλαγής βαθμίδας του μαθητή; (δεν αναφέρεται κάπου).

3) Στη ΔΕΔΑ που αντικαθιστά την ΕΔΕΑ (Β/ΘΜΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ) αντικαθίσταται ο λογοθεραπευτής από κοινωνικό λειτουργό στην πενταμελή επιτροπή που συγκροτείται. Μπορεί όμως να εισηγηθεί τη διεύρυνση συγκρότησής της με τη συμμετοχή πρόσθετων μελών  ΕΕΠ ή εκπαιδευτικών.

4)Η ανάγκη αποκατάστασης και θεραπείας της σωματικής ή ψυχικής υγείας των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πιστοποιείται  με βεβαίωση δημόσιου φορέα, από την οποία προκύπτει με ακρίβεια η ανάγκη της ανωτέρω απουσίας και ο ακριβής χρόνος αυτής, ώστε να μπορέσουν να δικαιολογηθούν.

5) Οι εκπαιδευτικοί  ΕΑΕ της Β/μιας επιφορτίζονται με παρά πολλά καθήκοντα: Α) υλοποιούν ενημερωτικές επιμορφωτικές συναντήσεις με εκπαιδευτικούς και μαθητές, Β) παρίστανται σε επιτροπής εξέτασης μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην Πανελλήνιες Εξετάσεις, αντικαθιστώντας το Σύμβουλο ΕΑΕ ή τον Προϊστάμενο ΚΕΔΔΥ όπως προβλεπόταν.

6) Το άρθρο 51 μιλάει για  σύνταξη εξατομικευμένου προγράμματος εκπαίδευσης (ΕΠΕ) που συνοδεύει την έκθεση αξιολόγησης-γνωμάτευση σε συνεργασία με το γονέα του μαθητή (για όλους τους μαθητές ή όπου κρίνεται αναγκαίο-δεν το διευκρινίζει).

7) Επίσης δεν αναγράφεται το παραμικρό για την παράλληλη στήριξη και τις διαδικασίες που προβλέπονται.




*Άρθρο 51

Θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Ε.Α.Ε.)



1. Με την επιφύλαξη του άρθρου 19 του παρόντος νόμου και, ιδίως, των παρ. 8 και 13 του άρθρου αυτού, τα άρθρα 4 και 5 του ν. 3699/2008, όπως το πρώτο τροποποιήθηκε με τις παρ. 13, 21 και 22 του ν. 4186/2013,  αντικαθίστανται ως εξής:

«Άρθρο 4

Διαγνωστικοί, αξιολογικοί και υποστηρικτικοί φορείς



1. Οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με αναπηρία διερευνώνται και διαπιστώνονται από τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), τις Επιτροπές Διεπιστημονικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ), και τα αναγνωρισμένα από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα (ΙΠΔ) άλλων Υπουργείων.

2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Υγείας και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, καθορίζονται τα κριτήρια, οι διαδικασίες και τα αρμόδια όργανα για την αναγνώριση των ΙΠΔ Κέντρων σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, καθώς και η συχνότητα της αξιολόγησής τους.

3. Στο πλαίσιο των ατομικών αξιολογήσεων, τα ΚΕΣΥ δύνανται να αξιολογούν μαθητές που δεν έχουν συμπληρώσει το 22ο έτος της ηλικίας τους. Άτομα άνω των 18 ετών, που έχουν μέχρι τότε αξιολογηθεί από ΚΕΣΥ ως άτομα με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των ΚΕΣΥ για την έκδοση αξιολογήσεων - γνωματεύσεων που αφορούν φοίτηση σε εκπαιδευτικές δομές.

Άρθρο 5

Διαδικασία διάγνωσης



1. Οι αισθητηριακές διαταραχές της όρασης και της ακοής, τα κινητικά ή άλλα σωματικά προβλήματα, καθώς και τα σοβαρά ή χρόνια προβλήματα υγείας, πιστοποιούνται με ιατρική γνωμάτευση από δημόσιο νοσηλευτικό ίδρυμα ή δημόσια υγειονομική επιτροπή. Η ίδια υπηρεσία καθορίζει το είδος των τεχνικών βοηθημάτων και οργάνων που έχει ανάγκη  ο μαθητής στο σχολείο ή στο σπίτι. Οι μαθητές με διαταραχές όρασης ή ακοής μπορούν να απευθύνονται στις ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες που λειτουργούν στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (ΚΕΑΤ) ή στο Εθνικό Ίδρυμα Κωφών, αντίστοιχα, για τη χορήγηση γνωμάτευσης.

2. Η διερεύνηση, η αξιολόγηση και η διαπίστωση του είδους των δυσκολιών και των πιθανών εκπαιδευτικών, συναισθηματικών, ψυχοκοινωνικών και άλλων αναγκών και φραγμών στη μάθηση πραγματοποιείται στα ΚΕΣΥ από τριμελή διεπιστημονική ομάδα, η οποία απαρτίζεται από έναν εκπαιδευτικό με εξειδίκευση στην ΕΑΕ, πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ανάλογα με τη βαθμίδα από την οποία προέρχεται ο αξιολογούμενος μαθητής, έναν κοινωνικό λειτουργό και έναν ψυχολόγο. Στη διεπιστημονική ομάδα δύναται να συμμετέχει και λογοθεραπευτής ή εργοθεραπευτής ή φυσιοθεραπευτής ή μέλος του εξειδικευμένου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) του κλάδου ΠΕ 31, κατά περίπτωση και ύστερα από εισήγηση της τριμελούς διεπιστημονικής ομάδας.

3. Μετά το πέρας της αξιολόγησης από τα ΚΕΣΥ, η διεπιστημονική ομάδα συντάσσει έκθεση αξιολόγησης - γνωμάτευση. Στην έκθεση προσδιορίζεται και περιγράφεται το είδος των ειδικών αναγκών ή μαθησιακών ή ψυχοκοινωνικού τύπου δυσκολιών που αντιμετωπίζει ο μαθητής, καθώς και οι κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του και προτείνεται, κατά περίπτωση, το κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο ένταξης και φοίτησης, η αλλαγή σχολικού πλαισίου όποτε κρίνεται σκόπιμη, η αναγκαία ψυχοπαιδαγωγική και διδακτική υποστήριξη, καθώς και τα απαραίτητα τεχνικά βοηθήματα και εκπαιδευτικά υλικά που θα διευκολύνουν την εκπαίδευση και επικοινωνία του μαθητή. Η έκθεση αξιολόγησης – γνωμάτευση συνοδεύεται από πλαίσιο Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης (ΕΠΕ), το οποίο περιλαμβάνει βασικούς άξονες και γενικές υποδείξεις. Η διαμόρφωση των βασικών αξόνων του ΕΠΕ γίνεται σε συνεργασία με τον γονέα ή τον κηδεμόνα του μαθητή με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και τον ίδιο το μαθητή, όπου αυτό καθίσταται δυνατόν. Η τελική έκθεση αξιολόγησης και οι βασικοί άξονες του ΕΠΕ γνωστοποιούνται στους γονείς ή τους κηδεμόνες.

4. Τα ΚΕΣΥ, ανάλογα με το είδος και τον βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και των μαθησιακών δυσκολιών, προσδιορίζουν τον χρόνο επαναξιολόγησης, ο οποίος αναγράφεται στην αξιολογική έκθεση - γνωμάτευση. Αν δεν αναγράφεται χρόνος επαναξιολόγησης, οι αξιολογικές εκθέσεις των ΚΕΣΥ έχουν μόνιμη ισχύ.

5. Όταν υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ των εκθέσεων αξιολόγησης – γνωματεύσεων των ΚΕΣΥ και των ΙΠΔ για τον ίδιο μαθητή ή όταν οι γονείς και κηδεμόνες διαφωνούν με το αποτέλεσμα της αξιολογικής έκθεσης – γνωμάτευσης του ΚΕΣΥ, οι γονείς ή κηδεμόνες έχουν δικαίωμα προσφυγής σε πενταμελή Δευτεροβάθμια Επιτροπή Διεπιστημονικής Αξιολόγησης (ΔΕΔΑ), που συγκροτείται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης. Η Επιτροπή αυτή αποτελείται από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου για την Ειδική Αγωγή και Ενταξιακή Εκπαίδευση του οικείου Περιφερειακού Κέντρου Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (ΠΕΚΕΣ), ως πρόεδρο, έναν Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου του οικείου ΠΕΚΕΣ της βαθμίδας εκπαίδευσης από την οποία προέρχεται ο μαθητής, έναν εκπαιδευτικό με εξειδίκευση στην ΕΑΕ για μαθητές πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατά περίπτωση, και, ειδικότερα, του κλάδου ΠΕ02 Φιλολόγων για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έναν ψυχολόγο κλάδου ΠΕ23 και έναν κοινωνικό λειτουργό κλάδου ΠΕ30, ως μέλη. Η ΔΕΔΑ μπορεί να εισηγείται προς τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης τη διεύρυνση της συγκρότησής της, με τη συμμετοχή πρόσθετων μελών από άλλες ειδικότητες εκπαιδευτικών ή ΕΕΠ, εφόσον η συμμετοχή τους κρίνεται αναγκαία για τις ανάγκες της κατά περίπτωση αξιολόγησης. Οι γονείς ή κηδεμόνες του μαθητή μπορεί να επιλέξουν και έναν εμπειρογνώμονα, ο οποίος γνωμοδοτεί ενώπιον της πενταμελούς ΔΕΔΑ, χωρίς δικαίωμα ψήφου. Η απόφαση της ΔΕΔΑ είναι οριστική. Αν υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ των γνωματεύσεων των ΚΕΣΥ και των ΙΠΔ για τον ίδιο μαθητή και οι γονείς ή κηδεμόνες δεν προσφύγουν στην πενταμελή ΔΕΔΑ, υπερισχύει η γνωμάτευση των ΚΕΣΥ.

6. Οι σχολικές μονάδες και οι επιτροπές εξετάσεων των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υποχρεούνται να εφαρμόζουν τις προτάσεις, οι οποίες αναφέρονται στις αξιολογικές εκθέσεις – γνωματεύσεις που συντάσσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες.

7. Οι εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με εξειδίκευση στην ΕΑΕ που υπηρετούν στα ΚΕΣΥ, υπό τον συντονισμό και προγραμματισμό του Προϊσταμένου του ΚΕΣΥ και του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου για την Ειδική Αγωγή και Ενταξιακή Εκπαίδευση: α) υλοποιούν ενημερωτικές-επιμορφωτικές συναντήσεις με εκπαιδευτικούς και μαθητές για την ενημέρωση σε θέματα εξέτασης μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και β) παρίστανται στις συνεδριάσεις και υποστηρίζουν το έργο των αρμόδιων επιτροπών για την εξέταση των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για τις εισαγωγικές πανελλαδικές εξετάσεις.»

2. Η  παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 αντικαθίσταται ως εξής:

«3. Για τους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που φοιτούν σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η φοίτησή τους θεωρείται επαρκής όταν το σύνολο των επιπλέον απουσιών δεν υπερβαίνει το τριάντα τοις εκατό (30%) των προβλεπομένων από  το οικείο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών με βάση το ωρολόγιο πρόγραμμα και  οι επιπλέον από τις προβλεπόμενες  απουσίες οφείλονται αποδεδειγμένα στη συμμετοχή τους σε προγράμματα  αποκατάστασης και θεραπείας. Η ανάγκη αποκατάστασης και θεραπείας της σωματικής ή ψυχικής υγείας των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πιστοποιείται  με βεβαίωση δημόσιου φορέα, από την οποία προκύπτει με ακρίβεια η ανάγκη της ανωτέρω απουσίας και ο ακριβής χρόνος αυτής.».

3. Η παρ. 9 του άρθρου 8 του ν. 3699/2008, όπως αναριθμήθηκε σε παρ. 10 με την παρ. 3 του άρθρου 26 του ν. 3748/2009 (Α΄29), αντικαθίσταται ως εξής: «10. Οι σχολικές περιφέρειες των ΣΜΕΑΕ ορίζονται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης της αντίστοιχης βαθμίδας.»

4.  Όπου στις διατάξεις του ν. 3699/2008 αναφέρονται τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ., από την παύση της λειτουργίας τους και την έναρξη της λειτουργίας των Κ.Ε.Σ.Υ., σύμφωνα με την παρ. 10 του άρθρου 19, νοούνται τα Κ.Ε.Σ.Υ.