ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΟΔ΄
Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2016
"....Αντιθέτως,
θα συζητηθεί αμέσως τώρα η με αριθμό 509/9-2-2016 τρίτη επικαιρη ερώτηση πρώτου
κύκλου του Βουλευτή Ηρακλείου της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ κ.
Βασιλείου Κεγκέρογλου προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων,
σχετικά με την ανάγκη κάλυψης των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία
της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Κύριε
Κεγκέρογλου, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ:
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Επιτρέψτε
μου να επισημάνω το γεγονός ότι ο κ. Φίλης όχι μόνο έρχεται να απαντήσει, αλλά
με τη συζήτηση της προηγούμενης ερώτησης απέδειξε ότι είναι κοινοβουλευτικός
Υπουργός, σε αντίθεση με τον εξωκοινοβουλευτικό κ. Αλεξιάδη προηγουμένως, ο
οποίος ήρθε για να ερωτά τους Βουλευτές αντί να δίνει απαντήσεις.
Κύριε
Υπουργέ, παρά τις ενέργειες οι οποίες έχουν γίνει από την πλευρά του Υπουργείου
με μια σχετική καθυστέρηση λόγω και των εξελίξεων που υπήρχαν –εκεί τις
αποδίδω- το καλοκαίρι, δηλαδή ανασχηματισμός, εκλογές κλπ., συνεχίζουν να
υπάρχουν -και είμαστε τώρα στο δεύτερο μισό της χρονιάς- σημαντικά κενά και
στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και στις Μονάδες Ειδικής Αγωγής, που πολύ καλά
επισημάνατε προηγουμένως ότι έχει μεγάλη σημασία και είναι ένας ποιοτικός
δείκτης που δείχνει αν μία χώρα προσέχει τους ανθρώπους που την έχουν ανάγκη.
Θα
ήθελα να σας καταθέσω από τη δική μου έρευνα ακριβώς τα κενά που υπάρχουν. Τα
κενά αυτά αφορούν τριάντα έναν δασκάλους σε πρωινά τμήματα -και θα σας καταθέσω
έγγραφο που αναφέρεται σε ποια τμήματα είναι, τα σχολεία από όλο τον Νομό, από
την πόλη και την ύπαιθρο- και τριάντα δύο νηπιαγωγούς σε ολοήμερα τμήματα. Ένα
μάλιστα από τα νηπιαγωγεία παραμένει εντελώς κλειστό. Υπάρχουν επίσης εβδομήντα
οκτώ κενά σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και σε πέντε τμήματα ένταξης που
αφορούν την παράλληλη στήριξη και συγκεκριμένα,
λείπουν εξήντα τρεις δάσκαλοι και δεκαπέντε νηπιαγωγοί. Επιπλέον,
υπάρχουν και ογδόντα δύο κενά ειδικοτήτων που λείπουν σε σχολικές μονάδες που
είναι κανονικά σχολεία, καθηγητών ειδικοτήτων όπως αγγλικά, γυμναστική,
μουσική, εικαστικά, πληροφορική, γαλλικά, γερμανικά, θεατρική αγωγή.
(Στο
σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου καταθέτει για τα Πρακτικά το
προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης
Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Επομένως,
θα ήθελα να παρακαλέσω, επειδή ήδη έχουμε μπει στο δεύτερο μισό της σχολικής
χρονιάς, να δείτε με προσοχή τα κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και στην
ειδική αγωγή, προκειμένου να καλυφθούν και έστω και τώρα να έχουμε πλήρη
λειτουργία στις σχολικές μονάδες στις οποίες αναφέρομαι.
Ευχαριστώ,
κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ
(Γεώργιος Βαρεμένος): Μιας
και ο λόγος γενικώς για την Παιδεία, κύριε Υπουργέ, πριν σας δώσω τον λόγο θα
ήθελα να κάνω μια ανακοίνωση προς το Σώμα.
Κυρίες
και κύριοι συνάδελφοι, έχω την τιμή να ανακοινώσω στο Σώμα ότι τη συνεδρίασή
μας παρακολουθούν από τα άνω δυτικά θεωρεία, αφού προηγουμένως ξεναγήθηκαν στην
έκθεση της αίθουσας «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ» και ενημερώθηκαν για την ιστορία του
κτηρίου και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βουλής, πενήντα τέσσερις
μαθητές και μαθήτριες και τρεις εκπαιδευτικοί συνοδοί τους από το Γυμνάσιο Νέας
Τρίγλιας Χαλκιδικής.
Η
Βουλή τούς καλωσορίζει.
(Χειροκροτήματα
απ’ όλες τις πτέρυγες της Βουλής)
Κύριε
Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε
Πρόεδρε.
Κύριε
συνάδελφε, νομίζω ότι είστε εκπαιδευτικός ή κατάγεστε από τέτοια οικογένεια ή
έχετε κάποια σχέση –αν δεν κάνω λάθος- άρα καταλαβαίνω ότι πέρα από την
πολιτική σημασία της ερώτησής σας υπάρχει και ένας ιδιαίτερος λόγος, η σχέση
σας με την εκπαίδευση. Νομίζω ότι αυτή ακριβώς η σχέση σας δίνει τη δυνατότητα
ενός διαλόγου για την αναζήτηση συναινέσεων στον χώρο της εκπαίδευσης και όχι
μιας στείρας αντιπολιτευτικής συζήτησης, που έχει και αυτή τη βάση της πάντοτε,
γιατί είναι πολιτική, είναι κοινοβούλιο.
Γνωρίζετε
πολύ καλά -είστε παλαιότερος εμού εδώ στην Αίθουσα- ότι τα τελευταία χρόνια, τα
χρόνια των μνημονίων, μειώθηκαν οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση κατά 35%
και έχουν οδηγηθεί σε έξοδο από την εκπαίδευση πάνω από τριάντα δύο χιλιάδες
εκπαιδευτικοί συν οι μισθολογικές περικοπές και τα άλλα ζητήματα της λεγόμενης
τιμωρητικής αξιολόγησης που αναστάτωσαν την εκπαίδευση.
Αυτή
την κατάσταση παραλάβαμε και όσα ζήσαμε τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, με
πραγματικά κενά, ήταν μια επανάληψη των προηγουμένων ετών, αλλά έχουμε και
πρόσθετα προβλήματα να αντιμετωπίσουμε και φέτος. Αυτά τα λέω εισαγωγικώς για
να απαντήσω στην ερώτησή σας. Τα
προβλήματα θα προκύψουν από το γεγονός ότι για πρώτη φορά δημιουργείται
–αυτές είναι οι πληροφορίες μας- νομολογία στο Συμβούλιο της Επικρατείας,
σύμφωνα με την οποία οι προσλήψεις αναπληρωτών πρέπει να έχουν ως ελάχιστο
κριτήριο και προϋπόθεση τη συμμετοχή τους στους μέχρι τούδε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ,
δηλαδή το να βρίσκονται στην κατηγορία των εκπαιδευτικών οι οποίοι
αξιολογήθηκαν από τους διαγωνισμούς και κρίθηκαν ότι μπορούν να διοριστούν.
Αυτό
δημιουργεί μια, δεν θα έλεγα, ανατροπή αλλά πάντως μια νέα πραγματικότητα στους
πίνακες προσλήψεων των αναπληρωτών. Εργαζόμεθα από τώρα στο Υπουργείο, με βάση
και αυτό το νέο δεδομένο, ούτως ώστε τον Σεπτέμβριο τα σχολεία να λειτουργήσουν
στην ώρα τους, από την πρώτη στιγμή, χωρίς να χαθεί καμία διδακτική ώρα, με το
διδακτικό προσωπικό στις θέσεις που μπορούμε να διασφαλίσουμε, με τη μεγαλύτερη
δυνατή πληρότητα.
Νομίζω
ότι και οι εξελίξεις στην οικονομία θα βοηθήσουν να προχωρήσουμε και σε ένα
πρόγραμμα μαζικών διορισμών για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια. Άλλωστε το
Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων έχει 590 εκατομμύρια περισσότερα από πέρυσι,
προκειμένου να ενισχύσουμε το μεγάλο πρόβλημα που αφορά τις υποδομές.
Θα
μπορούσα να αναφερθώ και σε άλλα ζητήματα. Υπενθυμίζω ότι φέτος είχαμε ρεκόρ προσλήψεων
αναπληρωτών, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, και μεγάλο αριθμό προσλήψεων
στην ειδική αγωγή. Παρ’ όλα αυτά έχουμε κενά και τα κενά αυτά -πρέπει να το
πούμε- σε σημαντικό βαθμό -όχι καθ’ ολοκληρίαν- οφείλονται στα λεγόμενα
«πλασματικά κενά». Έχουμε στο Υπουργείο, μετά από μεγάλη προσπάθεια που κάναμε,
συγκεντρώσει τέτοιες περιπτώσεις, που δεν είναι περιπτώσεις εδώ και εκεί, είναι
σε μεγάλο βαθμό μερικές χιλιάδες ώρες. Η πρώτη καταγραφή δείχνει δεκατρεισήμισι
χιλιάδες ώρες γραμματειακής υποστήριξης. Δείχνει δύο χιλιάδες τμήματα με κάτω
από δέκα μαθητές.
Αρκετά από αυτά έχουν έναν,
δύο, τρεις μαθητές. Θα μου πείτε «υπάρχουν τμήματα με είκοσι επτά μαθητές». Το
δέχομαι. Δείτε, λοιπόν, αυτήν τη δυσαρμονία, αυτήν την κακή πραγματικότητα που
υπάρχει στον χώρο της εκπαίδευσης.
Δεν
θέλω να κατηγορήσω κανέναν. Οι εκπαιδευτικοί δίνουν τη ζωή τους για τα σχολεία.
Χάρη σε αυτούς λειτουργούν τα σχολεία. Χάρη σε αυτούς υπάρχει μία σχέση
εμπιστοσύνης με τα παιδιά. Το γεγονός, όμως, ότι υπάρχει μία κατηγορία εκπαιδευτικών,
οι οποίοι, αξιοποιώντας πελατειακά δίκτυα, έχουν βγει εκτός τάξης και είναι στη
διάθεση των διευθύνσεων ή στις λεγόμενες «γραμματειακές υποστηρίξεις», αυτό
δείχνει ότι και μαζικούς διορισμούς να κάνουμε φέτος, εάν δεν αλλάξουμε, η
εκπαίδευση θα μοιάζει με πιθάρι χωρίς πάτο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ
(Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε
Υπουργέ, έχετε και τη δευτερολογία σας.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Τελειώνω αμέσως, κύριε
Πρόεδρε.
Στα
συγκεκριμένα, τα οποία αναφέρατε, στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Ηρακλείου πραγματοποιήσαμε οχτακόσιες οχτώ προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών
εκπαιδευτικών.
Ειδικότερα,
στο 1ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Άνω Βιάννου, σύμφωνα με τα στοιχεία του
«My
School»
-είναι το περιφερειακό σύστημα του Υπουργείου- υπάρχουν δύο τμήματα, ένα
κλασικό κι ένα ολοήμερο, με τριάντα τρία προνήπια και νήπια, στα οποία
υπηρετούν τρεις εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων δύο μόνιμοι και ένας αναπληρωτής
από τις 27 Νοεμβρίου 2015.
Όπως
με ενημερώνει ο αρμόδιος Περιφερειακός Διευθυντής Κρήτης, τα κενά στα
νηπιαγωγεία του Νομού σας είναι ένα κενό στα πρωινά και είκοσι δύο στα ολοήμερα
νηπιαγωγεία. Το ένα κενό στα πρωινά αφορά το Νηπιαγωγείο Εμπάρου, το οποίοι
είναι κλειστό, λόγω άδειας επαπειλούμενης κύησης της εκπαιδευτικού από 8
Ιανουαρίου 2016.
Οι
τελευταίες πέντε προσλήψεις στην ειδικότητα δασκάλων πραγματοποιήθηκαν στις 18
Ιανουαρίου 2016. Από αυτούς παρουσιάστηκαν οι τρεις εκπαιδευτικοί με μία
εκπαιδευτικό να ζητάει άδεια λοχείας. Βλέπετε, τα προβλήματα που
αντιμετωπίζουμε είναι σημαντικά, γιατί είναι ζωντανός οργανισμός η εκπαίδευση.
Τα
κενά στα δημοτικά σχολειά του Νομού σας είναι δέκα τέσσερα στα πρωινά και εννέα
στα ολοήμερα. Για την παράλληλη στήριξη μαθητών για το σχολικό έτος 2015-2016
έχουν εγκριθεί και ανανεωθεί ογδόντα τρία αιτήματα μαθητών δημοτικού σχολείου,
είκοσι δύο αιτήματα νηπίων για τους οποίους απαιτούνται, σύμφωνα με την πρόταση
του ΚΕΔΔΥ, εκατόν εβδομήντα δύο δάσκαλοι, ειδικής αγωγής εκπαιδευτικοί και
είκοσι νηπιαγωγοί ειδικής αγωγής. Διορίστηκαν και ανέλαβαν για τις ανάγκες
παράλληλης στήριξης εκατόν δέκα δάσκαλοι και πέντε νηπιαγωγοί. Απαιτούνται
ακόμη για τις συγκεκριμένες παράλληλες εξήντα δύο δάσκαλοι και δέκα πέντε
νηπιαγωγοί.
Θα
ήθελα να κάνω μία παρένθεση: Βρισκόμαστε μπροστά σε μία συνολική επανεξέταση
του συστήματος της παράλληλης στήριξης, προκειμένου να προχωρήσουμε στην αρχή
της συμπερίληψης και της συνεκπαίδευσης και να μη δημιουργούνται απόψεις
«σχολείων γκέτο» ή απόψεις που δεν λαμβάνουν υπ’ όψιν συνολικά την ένταξη των
παιδιών με ειδικές ανάγκες στο σχολικό σύστημα.
Τελειώνοντας,
θέλω να πω ότι τα εναπομείναντα κενά στα τμήματα ένταξης του Νομού σας είναι
πέντε στα δημοτικά σχολεία και κανένα στα νηπιαγωγεία. Κενά ειδικοτήτων σε ώρες
στα μη αναμορφωμένα δημοτικά σχολεία του Νομού σας υπάρχουν, δυστυχώς, σε
ειδικότητες που πλεονάζουν, όπως –προσέξτε- σε γυμναστές, γαλλικής φιλολογίας,
αγγλικής φιλολογίας. Είναι φοβερό αυτό που συμβαίνει. Σε πλεονάζον προσωπικό
έχουμε κενά ειδικοτήτων. Εκεί παραπέμπω στην αρχική τοποθέτηση μου, στο θέμα
των πλασματικών κενών.
Ελπίζω
από τον Σεπτέμβριο και με τη δική σας βοήθεια, που έχετε μία εμπειρία αλλά και
των συναδέλφων σας…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ
(Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε
Υπουργέ, επαναλαμβάνω, έχετε και δευτερολογία.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ
(Γεώργιος Βαρεμένος): Κύριε
Κεγκέρογλου, έχετε τον λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ,
κύριε Πρόεδρε.
Είναι
διακόσια είκοσι τρία συνολικά. Έχουμε κάποιες διαφορές. Περίπου, όμως, αυτά που
είπατε είναι. Εγώ θα σας δώσω τον πίνακα που έχω ιδιοχείρως, προκειμένου να
δούμε πώς μπορούμε να καλύψουμε, μάλιστα, τις πιο επείγουσες ανάγκες, ασφαλώς,
με προτεραιότητα όχι μόνο τις μονάδες ειδικής αγωγής αλλά και όλη την
πρωτοβάθμια, που αφορά υποχρεωτική εκπαίδευση, όπως την έχουμε νομοθετήσει.
Με την
ευκαιρία αυτή, θα σας καταθέσω δύο προτάσεις: Τη μία την έχω καταθέσει σε τρεις
ή τέσσερις προκατόχους σας και κανείς δεν την εξέτασε -δεν λέω ότι δεν την
υλοποίησε, δεν την εξέτασε- η οποία έμμεσα δίνει μία λύση λόγω των
δημοσιονομικών. Βεβαίως, η μείωση των δημοσιονομικών ήρθε και με μία
αναμόρφωση-μείωση των αναγκών –υποτίθεται- που είχε να κάνει με εξάλειψη
πλασματικών δαπανών.
Όμως, συνεχίζουν να υπάρχουν προβλήματα.
Η πρόταση λέει για τους εκπαιδευτικούς που
ασκούν το δικαίωμα της μητρότητας ή της πατρότητας για τους εννιά μήνες μετά τη
γέννηση, να θεσπίσουμε εθελοντική, κατ’ επιλογή τους, αν θέλουν, προσφορά
υπηρεσιών και, βεβαίως, σε αντάλλαγμα να υπάρχει κάτι πρόσθετο, που έχει να κάνει
με την προστασία του παιδιού το διάστημα που θα είναι στο σχολείο. Μπορεί να
μην μπορούν τον πρώτο ή τον δεύτερο μήνα αλλά τους επόμενους μήνες μέχρι τους
εννιά -μπορεί για έξι μήνες, λέω τώρα ένα παράδειγμα εγώ- να υπάρχει η
δυνατότητα.
Και λόγω της οικονομικής στενότητας, αν
θέλετε, μπορείτε να δώσετε κίνητρο με ένα επίδομα, που δεν θέλω να το
προσδιορίσω, για να μην ειπωθεί ότι είναι μικρό ή μεγάλο. Αν, δηλαδή, πω 500
ευρώ, μπορεί να ειπωθεί ότι είναι πολύ και αν πω 300 ευρώ, μπορεί να ειπωθεί
ότι είναι λίγο. Θα εκτιμηθεί πόσο πρέπει να είναι αυτό. Εθελοντικά υπολογίζω,
κύριε Υπουργέ, από τα στοιχεία που έχω, ότι πάνω από τέσσερις χιλιάδες
εκπαιδευτικοί θα δεχτούν με αυτό το κόστος να συνδράμουν την προσπάθεια.
Αυτό φαίνεται από τα στοιχεία του πόσοι
παίρνουν αυτή την άδεια. Αν την παίρνουν έξι χιλιάδες και το 50% το δεχτεί,
τότε θα είναι ένα σημαντικός αριθμός. Αυτή είναι η μία πρόταση που σας λέω ότι
την έχω κάνει σε τρεις προκατόχους σας, αλλά δεν την έχουν εξετάσει καν.
Και η δεύτερη πρόταση έχει να κάνει με το ότι
σε προηγούμενους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, κανονικούς διαγωνισμούς που γίνονταν
παλαιότερα, υπήρξε το εξής πρόβλημα: Δεν είχε προσδιοριστεί ακριβώς ο χρόνος
που έπρεπε να προσκομίσουν το δικαιολογητικό της εκπλήρωσης των στρατιωτικών
υποχρεώσεων, με αποτέλεσμα να υπάρξει ένα κενό.
Κάποια στιγμή, επί Νέας Δημοκρατίας, το
Υπουργείο έκανε μία ρύθμιση, αλλά δεν κάλυψε όλες τις περιπτώσεις, γιατί δεν
έβαλε να έχει αναδρομική ισχύ. Επειδή μπορεί να είναι δέκα, είκοσι εκπαιδευτικοί,
όσοι και να είναι, από τη στιγμή που έχουν συμμετάσχει κι έχουν πετύχει στον
διαγωνισμό, είναι χρήσιμοι, σας χρειάζονται, και ειδικά με την απόφαση, που
είπατε, του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία θα μας δημιουργήσει προβλήματα.
Πιστεύω, όμως, ότι με διάλογο μπορεί να βρεθεί ο τρόπος και νομικά να
περπατήσει μια αξιολόγηση που να υποκαθιστά ή να αντικαθιστά τη διαδικασία που
λέει το Συμβούλιο Επικρατείας ή οτιδήποτε άλλο.
(Στο
σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Ευχαριστούμε, κύριε Πρόεδρε, για τον παραπάνω
χρόνο που μας δώσατε, αλλά πρέπει να γίνει μια πρόταση στα θέματα παιδείας,
υγείας και όσα έχουν κοινωνική διάσταση, να είναι παραπάνω ο χρόνος συζήτησης
και στις ερωτήσεις.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Βαρεμένος):
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Δεν έχω να προσθέσω κάτι. Είναι χρήσιμες οι προτάσεις που κάνατε.
Θα τις ερευνήσουμε. Βοηθούν και κρατώ την προσπάθεια τη δική σας, την προσφορά
και τη διάθεση να υπάρξει μία συναινετική αντιμετώπιση του θέματος των
διορισμών, του τρόπου διορισμών στην εκπαίδευση.
Σας ευχαριστώ...."
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου