Καθιέρωση του Ενιαίου Λυκείου Θεωρίας και Πράξης, ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενιαίος τύπος ολοήμερου Νηπιαγωγείου, επέκταση του ολοήμερου σε όλα τα Δημοτικά σε βάθος διετίας, υπαγωγή των βρεφονηπιακών σταθμών στο υπουργείο Παιδείας. Αυτά είναι τα βασικά μέτρα συγκροτούν τη στοχοθεσία του ΣΥΡΙΖΑ για την προσχολική αγωγή και την υποχρεωτική εκπαίδευση.
Το Τμήμα Παιδείας του κόμματος επανεπεξεργάστηκε με την ολοκλήρωση του Εθνικού Διαλόγου τις προτάσεις του, ώστε να επικαιροποιήσει τα συμπεράσματα για τις αναγκαίες ρυθμίσεις. Αποτιμώντας θετικά την ολοκλήρωση του διαλόγου, επιμένει, πάντως, παρά τις όποιες νομοθετικές ρυθμίσεις, “στην προσπάθεια για σταδιακή αύξηση των δημόσιων δαπανών, ώστε να φτάσουμε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά και την ορθολογική κατανομή τους για να γίνει κατορθωτή η ανόρθωση της δημόσιας εκπαίδευσης”.
Ως στόχους σε βάθος χρόνου η πρόταση περιγράφει τη μείωση των οικογενειακών δαπανών για την Παιδεία, τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και δωδεκάχρονη υποχρεωτική γενική εκπαίδευση, την καθιέρωση Ενιαίου Λυκείου Θεωρίας και Πράξης βάσει των θετικών χαρακτηριστικών και της εμπειρίας του Πολυκλαδικού Λυκείου. Ακόμη, την ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τη δημιουργία ενιαίου χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, με αναβάθμιση των ΤΕΙ και με Δημόσια Ερευνητικά Κέντρα, όπως και τη δημόσια και δωρεάν Μεταλυκειακή Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση.
Η πρόταση για τους διορισμούς
Πέραν των στόχων, αλλά και των άμεσων μέτρων για την κυβέρνηση, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στους διορισμούς των εκπαιδευτικών. “Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει καθιέρωση της ψυχοπαιδαγωγικής εκπαίδευσης ως προαπαιτούμενου για διορισμό στην εκπαίδευση, ενταγμένης στην αρχική τριτοβάθμια εκπαίδευση, διάρκειας δυο εξαμήνων με πρόγραμμα θεωρητικής κατάρτισης (Παιδαγωγική Ψυχολογία, Γενική Διδακτική, Ειδική Διδακτική) και πρακτικής άσκησης” αναφέρεται στο κείμενο, όπου προστίθενται “η κατάργηση των γραπτών εξετάσεων του ΑΣΕΠ και οι διορισμοί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ”.
Για την ιδιωτική εκπαίδευση, η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ υπογραμμίζει τη σημασία του άρθρου 16 του Συντάγματος και εστιάζει στην κατάργηση του καθεστώτος των αναιτιολόγητων απολύσεων στα ιδιωτικά σχολεία και την πάταξη της μαύρης εργασίας στα φροντιστήρια.
Άμεσα μέτρα
* Ενίσχυση των δομών προσχολικής αγωγής, ώστε σε βάθος διετίας, εφόσον οι οικονομικές συνθήκες το επιτρέπουν, να μετέχουν όλα τα νήπια.
* Ενιαίος τύπος ολοήμερου Νηπιαγωγείου, θεσμοθέτηση του διδακτικού ωραρίου των νηπιαγωγών.
* Υπαγωγή όλων των τύπων βρεφονηπιακών σταθμών στην εποπτεία του υπουργείου Παιδείας.
* Σε βάθος διετίας, γενίκευση του σχολείου διευρυμένης λειτουργίας - ολοήμερου.
* Καθιέρωση του κρατικού πιστοποιητικού ικανοτήτων χρήσης Πληροφορικής μέσα στο δημόσιο σχολείο.
* Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας εντός της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
* Τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας και υποστήριξης των μαθητών με την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
* Ελάφρυνση του ωρολογίου προγράμματος και συγγραφή νέων βιβλίων.
* Μείωση του χρόνου των εξετάσεων στα Γυμνάσια, κατάργηση των προαγωγικών εξετάσεων.
* Αποσύνδεση των εξετάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από την απόκτηση απολυτήριου Λυκείου (στόχος σε βάθος χρόνου η ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση).
* Αλλαγή της δομής των ΕΠΑΛ και σταδιακή ένταξη των μαθητών/τριών σε τομέα σπουδών και ειδικότητα και δημιουργία μεταλυκειακού έτους ειδίκευσης.
* Προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.
* Κατοχύρωση και διεύρυνση των συμμετοχικών διαδικασιών στην επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης.
* Συμμετοχικές διαδικασίες, συνεχής επαφή με τους/τις σχολικούς συμβούλους, τους γονείς και εξειδικευμένους δημόσιους φορείς παροχής τεχνογνωσίας και υποστήριξης.
Τριτοβάθμια εκπαίδευση και έρευνα
* Ενιαίος Δημόσιος Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας.
* Διατήρηση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα.
* Αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ.
* Κατάργηση των συμβουλίων ιδρύματος.
* Συμμετοχή όλων των συνιστωσών της πανεπιστημιακής κοινότητας τόσο στις διαδικασίες ανάδειξης των αρχών διοίκησης όσο και στα θεσμικά όργανα.
* Διαφάνεια στα οικονομικά.
* Αξιοκρατία στην επιλογή των διδασκόντων και λοιπού προσωπικού.
* Ουσιαστική λειτουργική εκμετάλλευση και έλεγχος της πανεπιστημιακής περιουσίας.
* Νέο οικονομικό πρόγραμμα με άξονες και κριτήρια για την ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
* Θέσπιση κανόνων για την κατάργηση ή τον περιορισμό των διδάκτρων των προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών.
* Αποκατάσταση του ασύλου και αναδιατύπωση της έννοιας των ακαδημαϊκών ελευθεριών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου