Σάββατο 24 Μαρτίου 2018

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΓΙΑ ΤΟ Ν/Σ ΤΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΩΝ ΔΟΜΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ



ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΕΙΔΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
(Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α)
Πανεπιστημίου 59, 4ος όρ., Τ.Κ. 105 64, Αθήνα, 
τηλ.: 6972056448
ιστολόγιο: www.poseepea.blogspot.gr
               ΑΘΗΝΑ, 24/03/2018
                                                                                                      Αρ. Πρωτ.: 72
                                                                                                  
                                                                                                                                       ΠΡΟΣ
·         Υπουργό Υ.Π.Π.Ε.Θ. κο Κωνσταντίνο Γαβρόγλου
·         Υφυπουργό Υ.Π.Π.Ε.Θ. κα Μερόπη Τζούφη
·          Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής, Διευθυντή κο Παναγιώτη Κασσιανό
          ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
·         Στους Περιφερειακούς Συλλόγους και στα μέλη τους
·         Στα Πολιτικά Κόμματα της Βουλής των Ελλήνων


ΘΕΜΑ: «ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΤΗΣ Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. ΕΠΙ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΟΥ Υ.Π.Π.Ε.Θ. ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΩΝ ΔΟΜΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»

            Η Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α  μετά την πρόσκληση που απεύθυνε τόσο στους Περιφερειακούς Συλλόγους όσο και στα μέλη της που εργάζονται σε Κ.Ε.Δ.Δ.Υ. παρουσιάζει στο παρόν κείμενο αναλυτικά τις θέσεις της μετά από την επεξεργασία των σχετικών προτάσεων που κατατέθηκαν στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της Ομοσπονδίας.
Μετά την πρώτη «παρουσίαση» (26-10-2017) του σχεδίου νόμου για τη δημιουργία νέων δομών στήριξης του εκπαιδευτικού έργου και τις ενημερωτικές συναντήσεις του κου Δ/ντή Ειδικής Αγωγής τόσο με το Δ.Σ. της Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α όσο και με τους εργαζόμενους κάποιων ΚΕΔΔΥ, θα αναμέναμε ένα σχέδιο νόμου σαφέστερο, ξεκάθαρο και πιο κατατοπιστικό, ως προς τον τρόπο λειτουργίας-διασύνδεσης και αρμοδιοτήτων των νέων δομών.

Ενώ στους προηγούμενους σχετικούς με την ειδική αγωγή νόμους επίκεντρο ήταν ο μαθητής και οι ανάγκες του, με το παρόν στο επίκεντρο βρίσκεται η σχολική μονάδα. Υπάρχει μια μεγάλη αντίφαση στη στροφή της υποστήριξης προς τη σχολική μονάδα και όχι προς το μαθητή. Στην στροφή αυτή ελλοχεύουν πραγματικοί κίνδυνοι: ομαδοποίηση των μαθητών, ομαδοποίηση των αναγκών τους, στοχοποίηση μαθητών, στιγματισμός και εδραίωση του κινδύνου της πυροδότησης ρατσιστικών διαθέσεων και περιθωριοποίησης των κοινωνικά ασθενέστερων μαθητών και των οικογενειών τους.

Είναι αυταπόδεικτο ότι η περιγραφή του σκοπού και των αρμοδιοτήτων της νέας δομής, ΚΕΣΥ, απέχει πολύ από τις τρέχουσες εξελίξεις που διαμορφώνουν το κλίμα στη σύγχρονη εκπαιδευτική πολιτική σε διεθνές επίπεδο.
Η νέα δομή, ΚΕΣΥ, θα λειτουργεί απρόσωπα, ψυχρά, χωρίς ουσιαστικό όφελος για τους μαθητές και τη σχολική κοινότητα. Βρίσκεται μακριά από τις θεμελιώδεις έννοιες και βασικές παιδαγωγικές αρχές της δικαιοσύνης, της ισότητας, της διεπιστημονικής προσέγγισης.
Με τη μορφή χοάνης, η νέα δομή, επιχειρεί να υποδεχτεί και να συγχωνεύσει μέσα από αυθαίρετες, χαοτικές και παραπλανητικές διαδικασίες, δίχως πρόβλεψη και παιδαγωγικό όραμα, φορείς και υπηρεσίες που μέχρι τούδε υποστήριζαν αυτόνομα το έργο της σχολικής μονάδας.
Με την κατάργηση των ΚΕΔΔΥ και την ενσωμάτωση των  επαγγελματιών του στη νέα δομή διακόπτεται η εξειδικευμένη και πολυδιάστατη υποστήριξη στο ευαίσθητο πεδίο των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Η συσσώρευση των αρμοδιοτήτων και η ευρύτητα των αιτημάτων, θα αποπροσανατολίσουν και θα ανακόψουν το συστηματικό και δομημένο τρόπο της σημερινής του λειτουργίας.
Βρισκόμαστε λοιπόν μπροστά σε ένα κείμενο το οποίο:
ü   δεν προκρίνει την αναδιάρθρωση της σχολικής μάθησης, αλλά τον βομβαρδισμό των εκπαιδευτικών με συνεχείς επιμορφώσεις και με πληθώρα δομών (ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ, ΚΕΑ, ΕΔΕΑΥ) που θα τους υποδεικνύουν το πώς θα διδάξουν, με «νεωτεριστικούς» τρόπους, απηρχαιωμένα εκπαιδευτικά συστήματα,
ü   υπονοείται ότι όλη η κακοδαιμονία της ελληνικής παιδείας οφείλεται στην έλλειψη επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών,
ü   αγνοεί  ότι το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα δημιουργεί την πλειοψηφία των μαθησιακών δυσκολιών ή τα προβλήματα ένταξης:
o   με το μονολιθικό και γνωσιοκεντρικό τρόπο λειτουργίας του σχολείου,
o   με το «κατέβασμα» προς τις χαμηλότερες βαθμίδες εκπαίδευσης της διδακτέας ύλης,
o   με τα εκτός μαθητικής πραγματικότητας σχολικά εγχειρίδια,
o   με την πλήρη αναντιστοιχία της οικιακής και σχολικής γλώσσας,
o   με την απουσία της πρόληψης των μαθησιακών-συμπεριφορικών-ψυχικών δυσκολιών και της θεσμικής στήριξης, κατ’ αρχάς, της προσχολικής αγωγής (με τη στελέχωσή της με λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, κοιν. λειτουργούς και ψυχολόγους),
o   με την έλλειψη προτυποποίησης των διαδικασιών,
o   με την μη-αξιοποίηση εργαλείων που έχουν εκπονηθεί από τα πανεπιστήμια,
o   με την απουσία ή με την επιφανειακή προσέγγιση της ειδικής αγωγής από τις παιδαγωγικές-καθηγητικές πανεπιστημιακές σχολές κ.α.,  συνθήκες που δεν επιτρέπουν την ενσωμάτωση όλων των παιδιών,
ü  σ’ ένα κείμενο το οποίο δεν ορμάται από μια επιστημονική αποτίμηση-αξιοποίηση της προηγούμενης εμπειρίας (ΚΔΑΥ-ΚΕΔΔΥ-θεσμός των σχολικών συμβούλων, Σ.Σ.Ν., ΚΕΣΥΠ, ΚΕΠΛΗΝΕΤ), καταργώντας συλλήβδην και απαξιωτικά όσα οι εργαζόμενοι σ’ αυτά έχουν προσφέρει τόσες δεκαετίες, με δικό τους κόπο, χωρίς τη θεσμική και υλική στήριξη του Υπουργείου,
ü  σ’ ένα κείμενο που καταφανώς αγνοεί το εύρος, το βάθος και τη φύση των προβλημάτων των σημερινών μαθητών (κατακόρυφη αύξηση του αυτισμού, της ΔΕΠ-Υ, των σοβαρών διαταραχών συμπεριφοράς και ψυχικής υγείας, της ενδοοικογενειακής, κοινωνικής και σχολικής βίας, αλλαγή τρόπου μάθησης των μαθητών –από την ακουστικογλωσσική μάθηση στην οπτική- κ.α.) και το οποίο πιστεύει ότι με επιμορφωτικά σεμινάρια θα αντιμετωπιστούν οι σοβαρές διαταραχές συμπεριφοράς και ψυχικής συγκρότησης, 
ü  σ’ ένα κείμενο, στο οποίο νομοθετείται η αξιολόγηση όλων των περιφερειακών υπηρεσιών της εκπαίδευσης (Π.Δ.Ε., ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ, Δ/ΝΤΕΣ, ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ) και μένουν στο απυρόβλητο η Κεντρική Υπηρεσία και το Ι.Ε.Π., που θα έπρεπε να είναι οι κατ’ εξοχήν υπεύθυνοι για τη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Διαπιστώνεται ακόμη ότι οδηγούμαστε σε κατάργηση της αρχής της διεπιστημονικότητας που αναγνωρίζει την ισότιμη συμβολή και σύμπραξη των διαφόρων ειδικοτήτων για την εξυπηρέτηση ενός κοινού σκοπού.
Το νέο σχέδιο νόμου για τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, που δόθηκε στη δημοσιότητα και στη δημόσια διαβούλευση, επιβεβαιώνει τις αρχικές ανησυχίες και προβληματισμούς των ανθρώπων που εργάζονται στα ΚΕΔΔΥ της χώρας, καθώς καταργώντας τον εν λόγω θεσμό τον αντικαθιστά με το ΚΕΣΥ, ο οποίος θα κληθεί να ανταποκριθεί σε έναν μεγαλύτερο όγκο εργασίας χωρίς τις απαραίτητες προϋποθέσεις ήτοι το ανθρώπινο δυναμικό και  την υλικοτεχνική υποδομή.
Μετά θλίψης επιβεβαιώνεται για δεύτερη φορά αυτή την περίοδο ο παραγκωνισμός του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, που για πολλά χρόνια προσφέρει τις υπηρεσίες του στα ΚΕΔΔΥ και στις εκπαιδευτικές δομές, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και συμπληρώνοντας με τις γνώσεις και την εμπειρία του την εκπαιδευτική διεργασία. Περίτρανη απόδειξη αποτελεί τόσο ο αποκλεισμός του από το ΠΕΚΕΣ (δεν προβλέπεται εκπροσώπηση σε κανένα επίπεδο), όσο και η ανισότητα από την πρόσβασή του στα τυπικά προσόντα επιλογής ως προϊσταμένου στο ΚΕΣΥ. Ανατίθεται δε στο ΠΕΚΕΣ ο έλεγχος και  εποπτεία του παραγόμενου έργου των ΚΕΣΥ χωρίς να διασφαλίζεται η γνώση των επιστημονικών πεδίων του ΕΕΠ. 
Το έργο του ΚΕΣΥ περιγράφεται με όρους και ορολογία που ελάχιστα αναφέρονται στο ΕΕΠ και τα επιστημονικά του πεδία, ενώ παράλληλα εμμένει σε χαρακτηρισμούς για την νέα υπηρεσία που σχετίζονται μόνο με την έννοια «του εκπαιδευτικού». Το ζητούμενο ωστόσο μιας νέας νομοθετικής ρύθμισης είναι να εμπεριέχει όσο το δυνατόν περισσότερα επιστημονικά πεδία τυπικά και ουσιαστικά, καθώς οι κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις βαίνουν όλο και πιο απαιτητικές για το έργο της εκπαίδευσης.
Η Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α. λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις που έγιναν τόσο από Περιφερειακούς της Συλλόγους όσο και από μέλη της που εργάζονται επί μακρόν στα Κ.Ε.Δ.Δ.Υ. καθώς και την πρόσφατη συνάντηση που είχε με τη νέα Υφυπουργό Παιδείας και το Διευθυντή Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης καταθέτει τις παρακάτω βελτιωτικές προτάσεις:
1ον Να διατηρηθεί ο μαθητικοκεντρικός και διεπιστημονικός χαρακτήρας των ΚΕΣΥ, έτσι όπως περιγράφεται στους Ν. 2817 και 3699, χωρίς καμία αλλαγή, και τα ΠΕΚΕΣ, ΚΕΑ, μαζί με τις ΕΔΕΑΥ να αναλάβουν την επιμόρφωση και τη στήριξη των σχολείων.
2ον Να διατηρηθεί η διεπιστημονικότητα στην αξιολόγηση των μαθητών και στην έκδοση γνωματεύσεων.
3ον Να επανέλθουν οι παιδοψυχίατροι στη στελέχωση των ΚΕΣΥ (αρθ. 9, παρ. 1), με αύξηση των οργανικών τους θέσεων και να αυξηθούν οι θέσεις των λογοθεραπευτών (1 για κάθε ΚΕΣΥ της περιφέρειας και τουλάχιστον 2 για κάθε ΚΕΣΥ της Αττικής και Ν. Θεσσαλονίκης), καθώς και των εργοθεραπευτών και των φυσιοθεραπευτών.
4ον Να αυξηθούν οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων στα ΚΕΣΥ της Αττικής και Ν. Θεσσαλονίκης και του Ε.Ε.Π. (τουλάχιστον σύμφωνα με την πρόβλεψη του Ν.3699/2008, 1 διεπιστημονική ομάδα ανά 10.000 μαθητές) και να αυξηθούν οι ΕΔΕΑΥ, ώστε να καλύπτονται όλα τα σχολεία γενικής αγωγής.
5ον Να αυξηθούν οι θέσεις των συντονιστών Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης (ειδικά για την Αττική, ένας ανά ΠΕΚΕΣ).
6ον Να προβλεφθούν θέσεις συντονιστών Ε.Ε.Π. στην τριμελή επιτροπή παρακολούθησης του ΠΕΚΕΣ, που θα αποτιμά το έργο του ΚΕΣΥ.
7ον Να αξιοποιείται, δια νόμου, η συσσωρευμένη εμπειρία των περιφερειακών δομών της εκπαίδευσης (στατιστικά και ποιοτικά στοιχεία) για την χάραξη εκπαιδευτικών πολιτικών.
8ον Να υπάρχει διαφάνεια και δημόσια πρόσκληση για τη σύσταση των διάφορων επιτροπών που ετοιμάζουν «νομοσχέδια» για την ειδική αγωγή και εκπαίδευση.
9ον  Να νομοθετηθεί με σαφήνεια ότι η υπηρέτηση σε ΣΜΕΑΕ, ΚΔΑΥ, ΚΕΔΔΥ και ΚΕΣΥ αποτελεί εκπαιδευτική προϋπηρεσία για το Ε.Ε.Π. και να αρθούν όλες οι προϋποθέσεις και παράμετροι που εμποδίζουν την ισότιμη υπηρεσιακή εξέλιξη όλων των εργαζομένων στις εκπαιδευτικές δομές (βλ. αρθ. 22 και 24),
10ον  Να συγκροτηθούν με διαφάνεια οι επιτροπές για τη σύνταξη των κανονισμών λειτουργίας των ΠΕΚΕΣ, ΚΕΣΥ, ΚΕΑ και ΕΔΕΑΥ και απαιτούμε η σύνταξη των κανονισμών λειτουργίας των ΚΕΣΥ και ΕΔΕΑΥ να μη γίνει κεκλεισμένων των θυρών, αλλά με τη σταθερή συμμετοχή των συνδικαλιστικών εκπροσώπων του Ε.Ε.Π. και εργαζομένων στις υπό κατάργηση δομές (ΚΕΔΔΥ, ΣΣΝ, ΚΕΣΥΠ) αποδεδειγμένης εμπειρίας, ποιότητας εργασίας και προσφοράς.
11ον  Να επιτρέπεται η επιλογή για θέση ευθύνης για τρίτη θητεία. Στα ΚΕΔΔΥ ωστόσο δεν έχουν γίνει κρίσεις για την επιλογή προϊσταμένων τα τελευταία 15 έτη. Οι θέσεις εξυπηρετήθηκαν από αναπληρωτές προϊσταμένους, γεγονός που τους στερεί δικαιώματα όσον αφορά την υπηρεσιακή τους εξέλιξη.
            Τέλος καλούμε όλους τους συναδέρφους που υπηρέτησαν ή υπηρετούν στα ΚΕΔΔΥ να συμμετέχουν ενεργά στην ανοιχτή διαβούλευση για το νομοσχέδιο που αφορά στην αναδιοργάνωση των υποστηρικτικών δομών στην Α/θμια και στη Β/θμια Εκπαίδευση (http://www.opengov.gr/ypepth/?p=3873) καταθέτοντας τις προτάσεις τους μέχρι τη Δευτέρα 26 Μαρτίου και ώρα 15:00 που ολοκληρώνεται η ανοιχτή διαβούλευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου