Κυριακή 14 Απριλίου 2013

«Αξιολόγηση και πιστοποίηση της αναπηρίας, της λειτουργικότητας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών Παιδιών και Εφήβων από τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ με βάση το Διεθνές Σύστημα Ταξινόμησης και Αξιολόγησης Λειτουργικότητας της Αναπηρίας και της Υγείας-International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF » -Μια πρόταση για συζήτηση του Ανδρέα Καρυστινού, Ψυχολόγου M. Sc



 


«Αξιολόγηση και πιστοποίηση της αναπηρίας, της λειτουργικότητας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών  Παιδιών και Εφήβων  από τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ με βάση το Διεθνές Σύστημα Ταξινόμησης και Αξιολόγησης Λειτουργικότητας της Αναπηρίας και της Υγείας-International Classification of Functioning, Disability and HealthICF  »-Μια πρόταση για συζήτηση του Ανδρέα Καρυστινού, Ψυχολόγου M. Sc

 Εκτός από την άσκηση της απολύτως δικαιολογημένης κριτικής επί των στόχων και επιδιώξεων της Πολιτείας για την Ε.Α.Ε, ο Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α-ΣΤΕΛΛΑ δίνει το βήμα και για την κατάθεση εποικοδομητικών προτάσεων επιστημόνων του χώρου, επί θεμάτων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, για να προχωρήσει ο διάλογος, η συζήτηση, η ανταλλαγή απόψεων, σκέψεων, η λεγόμενη διαβούλευση και εν τέλει γιατί όχι και η υιοθέτηση από πλευράς Πολιτείας κάποιων εξ αυτών και η μετέπειτα εφαρμογή τους. Αν και στην εφαρμογή χαρακτηριστικά πάσχουμε ως χώρα, ως διαπιστώνουν βεβαίως και οι τροϊκανοί   «εταίροι» μας, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν μας μένει παρακαταθήκη  η «διαβούλευση» και η διαδικασία της.


 Ο Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α ΣΤΕΛΛΑ, λοιπόν, στα πλαίσια αυτά παρουσιάζει σήμερα την πρόταση του εκλεκτού συναδέλφου Ψυχολόγου M. Sc, ιδρυτικού μέλους του Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α ΣΤΕΛΛΑ, κατέχων τη θέση του Αντιπροέδρου επί χρόνια, διατελέσας αιρετό μέλος του Π.Υ.Σ.Ε.Ε.Π Στερεάς Ελλάδας και εργαζομένου στο ΚΕ.Δ.Δ.Υ Χαλκίδας από συστάσεως, Ανδρέα Καρυστινού για

 « την αξιοποίηση και υλοποίηση της μεθοδολογίας του Διεθνούς Συστήματος Ταξινόμησης και Αξιολόγησης Λειτουργικότητας της Αναπηρίας και της Υγείας-International Classification of Functioning, Disability and HealthICF»


Διαφωνούντες ή συνοδοιπόροι της προτάσεως αυτής μπορούν να αποστέλλουν στο mail του Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α ΣΤΕΛΛΑ seepeastella@yahoo.gr, τις απόψεις τους και αυτές θα δημοσιευθούν πάραυτα.



Βασίλης Βούγιας

13/4/2013



Η ΠΡΟΤΑΣΗ
«Αξιολόγηση και πιστοποίηση της αναπηρίας, της λειτουργικότητας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών  Παιδιών και Εφήβων  από τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ με βάση το Διεθνές Σύστημα Ταξινόμησης και Αξιολόγησης Λειτουργικότητας της Αναπηρίας και της Υγείας-International Classification of Functioning, Disability and HealthICF  »



         Το σύστημα υγειονομικής κρίσης για την πιστοποίηση της αναπηρίας και τη απονομή των δικαιωμάτων (επιδομάτων, συντάξεων αναπηρίας, και ποσότητας – συχνότητας θεραπειών) το οποίο λειτουργεί μέσω του ΚΕΠΑ μολονότι έχει μία καλή οργάνωση, εντούτοις δεν δύναται να ανταποκριθεί στις ανάγκες αξιολόγησης των μαθητών με αναπηρία (παιδιών και εφήβων), που ανήκουν στο υπουργείο Παιδείας έχει μακριά λίστα αναμονής, δεν διαθέτει τα κατάλληλα εργαλεία και  επιφορτίζει ζημιογόνως τον κρατικό προϋπολογισμό .

       Οι μαθητές (Παιδιά και οι Έφηβοι) με κλασσικές αναπηρίες (αισθητηριακές , κινητικές, νοητικές και διαταραχές συμπεριφοράς) καθώς επίσης και εκπαιδευτικές ανάγκες, χρήζουν ενδελεχούς αξιολόγησης για να διαπιστωθεί όχι μόνον ο βαθμός αναπηρίας αλλά το επίπεδο λειτουργικότητας τους, ώστε να ενταχθούν σε προγράμματα εκπαίδευσης, κατάρτισης, απασχόλησης και γενικότερα στο δημόσιο ελληνικό σχολείο γενικής ή ειδικής αγωγής .

     O Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας παρέχει το Διεθνές Σύστημα Ταξινόμησης και Αξιολόγησης Λειτουργικότητας της Αναπηρίας και της Υγείας -International Classification of Functioning, Disability and HealthICF  για την έγκριτη αξιολόγηση της αναπηρίας και την πιστοποίηση της. Αναλυτικότερα, η καθολική χρήση του ICF στη γενική και ειδική αγωγή και εκπαίδευση εδραιώνει μια κοινή γλώσσα επικοινωνίας η οποία υποστηρίζει τις απολογητικές, θεραπευτικές και εκπαιδευτικές παρεμβάσεις διαχρονικά. Η παροχή εξειδικευμένων πρωτοκόλλων ανά κατηγορίες αναπηριών και μαθησιακών δυσκολιών παρέχει οριοθετημένη μεθοδολογική προσέγγιση που έχει σαν αποτέλεσμα:

1.    Την μείωση χρόνου αναμονής των αξιολογούμενων στις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας (ΚΕΔΔΥ) και του υπουργείου Υγείας (ιατροπαιδαγωγικά κέντρα)

2.    Την παροχή και χρήση κοινής γλώσσας αξιολόγησης και υποστήριξης σε όλες τις υπηρεσίες και βαθμίδες εκπαίδευσης  του υπουργείου παιδείας σε αξιολόγηση, υποστήριξη, πιστοποίηση και παροχή υποστηρικτικών και θεραπευτικών υπηρεσιών.

3.     Από τα εστιασμένα πρωτόκολλα του ICF ανά κατηγορία αναπηρίας και εκπαίδευσης η ειδική αγωγή θα είναι σε θέση να αυτοματοποιήσει την παροχή γνωμάτευσης, την δημιουργία του εδικού εκπαιδευτικού προγράμματος, την οργανωμένη και εστιασμένη παροχή θεραπευτικών υπηρεσιών.

4.    Την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση όλων των ειδικοτήτων της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης κάτω από το νέο σύστημα αξιολόγησης όπωςΕ.Ε.Π( ψυχολόγοι κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, φυσιοθεραπευτές, σχολικούς νοσηλευτές, Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό, κ.λ.π), ειδικούς παιδαγωγούς, ειδικούς νηπιαγωγούς, , καθηγητές ειδικής αγωγής, καθηγητές ειδικής φυσικής αγωγής, κ.α.  



          Προκειμένου η ειδική αγωγή και το υπουργείο Παιδείας να ανταποκριθεί στις προαναφερόμενες ανάγκες των Παιδιών και Εφήβων για ενδελεχή αξιολόγηση και πιστοποίηση της αναπηρίας αποτελεί αδήριτη ανάγκη  ο πληθυσμός αυτός να αξιολογείται και να πιστοποιείται από τα ΚΕΔΔΥ . Το ΚΕΠΑ θα μπορούσε να παρέχει σε κάθε ΚΕΔΔΥ έναν Ιατρό (με απόσπαση από το εκάστοτε Νομαρχιακό Νοσοκομείο), ο οποίος ως μέλος της διεπιστημονικής ομάδας του φορέα θα διασφαλίσει την εγκυρότητα της διαδικασίας. Με τον τρόπο αυτό, για ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού των μαθητών αναπήρων, η πολιτεία θα επιβαρυνθεί με ένα άτομο (αντί για πέντε ή παραπάνω) ενώ η διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΔΔΥκαι όλο το ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό αποζημιώνεται ήδη από τον κρατικό προϋπολογισμό.

             Η Ελληνική Έκδοση της Διεθνούς Ταξινόμησης ολοκληρώθηκε το 2008 από το Υπουργείο Υγείας και την ίδια εποχή υποβλήθηκε  σχετικό έργο για την προσαρμογή του συστήματος στις ανάγκες του Υπουργείου Παιδείας, στο ΕΠΕΑΕΚ το οποίο δεν υλοποιήθηκε ποτέ.

     Προτείνουμε την αξιοποίηση και υλοποίηση αυτής της μεθοδολογίας  για την αξιολόγηση-πιστοποίηση - υποστήριξη των μαθητών αναπήρων από το Υπουργείο Παιδείας με τη Συνέργεια του Υπουργείου Εργασίας-ΚΕΠΑ ώστε να αποσυμφορηθεί η λίστα αναμονής (σε ΚΕΔΔΥ και ιατροπαιδαγωγικά όλης της χώρας), να αποφευχθούν οι επαναλήψεις στην αξιολόγηση και κατ επέκταση στην ταλαιπωρία των μαθητών αναπήρων και  γενικά να εξορθολογιστεί το υπάρχον δαπανηρό σύστημα.

 

         Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε επιπλέον διευκρίνιση ή πληροφορία κρίνετε απαραίτητη σχετικά με το θέμα που θέτουμε υπόψη σας.



Με εκτίμηση,



Ανδρέας E. Καρυστινός M. Sc

ΚΕΔΔΥ  Ευβοίας

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου