Η έκδοση της εγκυκλίου Αναπληρωτών ΕΑΕ και η εφαρμογή της χαρακτηρίστηκε και φέτος από παρανομίες, αυθαιρεσίες, διοικητική αδιαφορία και ανικανότητα.
Για μία ακόμη χρονιά, η
εγκύκλιος αναπληρωτών ΕΑΕ εκδόθηκε σε ισχύ του Ν.3699/2008 που επιτρέπει
την είσοδο των κατόχων μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων χωρίς
βασικό τίτλο σπουδών, στον Ενιαίο Πίνακα των Αναπληρωτών και μάλιστα
τους προτάσσει στη σειρά κατάταξης. Ωστόσο, από τις 17 Σεπτεμβρίου 2013
ισχύει πλέον ο Ν. 4186/2013, που με διάταξη του άρθρου 28,
εναρμονίζει το καθεστώς των προσλήψεων στην ειδική αγωγή με αυτό που
ισχύει στη γενική. Η νέα αυτή διάταξη αποτελεί μία μερική
δικαίωση των Αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής της πρωτοβάθμιας και αποτέλεσμα
αγώνων ετών, με κορύφωση την περσινή χρονιά στην οποία αναδείχθηκε
μεταξύ άλλων και αυτό το ζήτημα με τη συλλογή δεκάδων ψηφισμάτων
υποστήριξης, με εκδηλώσεις και δυναμικές κινητοποιήσεις.
Το παραπάνω άρθρο, τουλάχιστον
ως προς το ζήτημα των προσλήψεων των αναπληρωτών, είναι σαφές και
άμεσα εφαρμόσιμο. Η εφαρμογή του δεν προϋποθέτει την έκδοση υπουργικών
αποφάσεων που να το εξειδικεύουν. Με βάση αυτό το άρθρο έπρεπε να
καταρτιστούν οι πίνακες αναπληρωτών Εκπαιδευτικών Σ.Μ.Ε.Α.Ε. των Κλάδων
ΠΕ 61 και ΠΕ 71 για να είναι νόμιμοι, δεδομένου ότι η νομιμότητα κάθε διοικητικής πράξης κρίνεται βάσει του νόμου που ισχύει κατά το χρόνο έκδοσής της.
Ωστόσο, οι προσωρινοί πίνακες
Αναπληρωτών ΕΑΕ που ακολούθησαν, καταρτίστηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις
του Ν. 3699/2008, κατά παράβαση του ήδη ισχύοντος Ν. 4186/2013, ο οποίος
τροποποίησε το νομοθετικό πλαίσιο πρόσληψης αναπληρωτών στην Ειδική
Αγωγή.
Άμεση ήταν η αντίδραση των ΣΑΤΕΑ, οι οποίοι κατέθεσαν εξώδικη διαμαρτυρία, ενώ ταυτόχρονα κατατέθηκαν τουλάχιστον 900 ενστάσεις από τους υποψήφιους Αναπληρωτές.
Όμως, και πάλι, η κατάρτιση των
οριστικών πινάκων δεν έγινε βάσει του νέου νόμου αλλά συντηρήθηκε το
καθεστώς του παλαιότερου και η κατάφωρη αδικία που τον διέπει. Το μήνυμα
βέβαια το εξέλαβαν.
Οι παραπάνω εξελίξεις καταδεικνύουν:
- την προσπάθεια του υπουργείου να δώσει “παράταση ζωής” για μία τελευταία χρονιά σε όλες τις βιομηχανίες των μεταπτυχιακών που εξαρτώνται από τις αποφάσεις του και οι οποίες, έως σήμερα, μόνο τυχαία δεν τις ευνοούν.
- ότι οι νόμοι δεν αρκεί να ψηφίζονται, αλλά απαιτείται και να εφαρμόζονται. Για να γίνει, όμως, αυτό πρέπει να υπάρχει πολιτική βούληση, η οποία ποτέ δεν υπήρξε έως σήμερα, για το ζήτημα της “καθαρότητας” των πινάκων. Επομένως, ο μόνος δρόμος είναι αυτός των συλλογικών διεκδικήσεων και πιέσεων από κοινού με το γονεϊκό και το αναπηρικό κίνημα και την εκπαιδευτική κοινότητα.
Ακολούθησε η διαδικασία των προσλήψεων που χαρακτηρίστηκε από παραλείψεις, διοικητική ανικανότητα και προκλητική αδιαφορία για την αποκατάσταση των λαθών.
Πιο συγκεκριμένα, σε ένα νομό με μεγάλες ανάγκες, αυτόν της Αιτωλοακαρνανίας
δεν προσλήφθηκε κανένας εκπαιδευτικός σε Τμήματα Ένταξης και Ειδικά
Σχολεία. Οι ευθύνες ακόμη επιρρίπτονται από το υπουργείο στην
πρωτοβάθμια και αντίστροφα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι καταπατήθηκε το
συνταγματικό δικαίωμα στην εκπαίδευση και ότι τη διοικητική ανικανότητα
την πλήρωσαν οι μαθητές, οι γονείς τους και οι συνάδελφοι Αναπληρωτές,
δηλαδή όλοι οι ενεργά συμμετέχοντες στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Το ίδιο συνέβη και στο νομό Ξάνθης με την Παράλληλη Στήριξη.
Η απαξίωση της Ειδικής Αγωγής συνεχίστηκε με τραγικές καθυστερήσεις στις εγκρίσεις των Παράλληλων Στηρίξεων, με αποτέλεσμα οι συνάδελφοι να έχουν αναλάβει υπηρεσία, χωρίς να έχουν εγκριθεί οι αντίστοιχες θέσεις.
Το μοτίβο συμπληρώνεται με
αυθαιρεσίες σε διάφορες πρωτοβάθμιες διευθύνσεις, οι οποίες ανακοίνωναν
τα λειτουργικά κενά μόνο μετά από συλλογικές πιέσεις συναδέλφων, ενώ
παρατηρήθηκαν και φαινόμενα όπως στην πρωτοβάθμια Λάρισας, στην οποία στις τοποθετήσεις
στα Τμήματα Ένταξης και τα Ειδικά Σχολεία αυθαίρετα εφαρμόζουν
μοριοδότηση, ενώ στις Παράλληλες Στηρίξεις δεν ανακοινώθηκαν καν τα κενά
και ο Διευθυντής της Π.Ε. θα κάνει τοποθετήσεις με απευθείας προφορική
εντολή.
Η δικτύωση, η αλληλοπληροφόρηση
και η συλλογική αντιμετώπιση των αυθαιρεσιών από γονείς κι
εκπαιδευτικούς ανέτρεψαν την εφαρμογή τους κι αυτό μας δείχνει το δρόμο
που θα συνεχίσουμε να ακολουθούμε, τόσο για το ζήτημα των μεταπτυχιακών,
όσο και για καθετί άλλο που επηρεάζει την ποιότητα της εκπαίδευσης των
μαθητών και μας ωθεί σε κοινό αγώνα.
Σύλλογοι Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου