Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2013

ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ-ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ(Σ.Κ.Λ.Ε)





Ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδας (Σ.Κ.Λ.Ε) ήδη έχει εκφράσει την έντονη διαμαρτυρία του για την κατάργηση, άκριτα και χωρίς επιστημονική επιχειρηματολογία, νευραλγικών τομέων και ειδικοτήτων της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ανάμεσα στους οποίους συγκαταλέγεται και ο τομέας Υγείας και Πρόνοιας σε μια εποχή όπου εξειδικευμένο προσωπικό Φροντίδας - Πρόνοιας είναι περισσότερο από ποτέ απαραίτητο.

Στην πλειοψηφία των συστημάτων δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης στις ευρωπαϊκές χώρες καταρχάς, ο τομέας της φροντίδας- πρόνοιας αποτελεί έναν από (τους 8 έως 12 τομείς επαγγελματικής εκπαίδευσης ανάλογα με τη χώρα μελέτης) τους κομβικούς τομείς επαγγελματικής εκπαίδευσης. Εντούτοις στη χώρα μας οι «έμπειροι» σχεδιαστές και χαράκτες της εθνικής εκπαιδευτικής μας πολιτικής αφού μελέτησαν εμπεριστατωμένα τα μαθησιακά αποτελέσματα αλλά και τις ανάγκες στην αγορά εργασίας, εκτίμησαν ότι η Φροντίδα & Πρόνοια (που ως τομέας Υγείας – Πρόνοιας απορροφούσε το ¼ του συνολικού μαθητικού πληθυσμού της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης σύμφωνα και με τα στοιχεία της τελευταίας μελέτης αποτύπωσης της κατάστασης στην ΤΕΕ που εσείς ως Υπουργείο Παιδείας χρηματοδοτήσατε!!) δεν έχει λόγους ύπαρξης στο σύγχρονο ελληνικό επαγγελματικό Λύκειο.

Ο Σύνδεσμος Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδας (Σ.Κ.Λ.Ε.), ιδρύθηκε το 1955 και εκπροσωπεί επαγγελματικά και επιστημονικά πανελλαδικά τους 5000 Κοινωνικούς Λειτουργούς της χώρας ενώ διαθέτει 29 Περιφερειακά και Νομαρχιακά Τμήματα. Ουδέποτε μέχρι τώρα μας ζητήθηκε από το υπουργείο Παιδείας, ισότιμα με άλλους φορείς και κοινωνικούς εταίρους, να συμμετάσχουμε σε ένα διάλογο για τη δομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης με αναφορά το προφίλ και τις ανάγκες που καλούνται να καλύψουν μελλοντικά εξειδικευμένοι εργαζόμενοι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στον τομέα της Πρόνοιας.

Και βέβαια, ουδεμία απάντηση έχουμε λάβει στην από 15/7/2013 επιστολή μας σχετικά με την ένταξη Κοινωνικών Λειτουργών που υπηρετούν στην Τεχνική Εκπαίδευση σε καθεστώς διαθεσιμότητας.
Σήμερα, με την έναρξη της νέας σχολικής -  ακαδημαϊκής περιόδου διαπιστώνονται σημαντικά κενά – ελλείψεις εκπαιδευτικού και επιστημονικού προσωπικού στο νέο σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης που θεσμοθετήσατε, στην Ειδική Αγωγή, στα τμήματα Κοινωνικής Εργασίας των ΑΕΙ & ΤΕΙ, τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας αλλά και σε δομές Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης και Συμβουλευτικής του Εκπαιδευτικού μας συστήματος. Την ίδια στιγμή, οι μαθητές μέσα σε συνθήκες ανθρωπιστικής κρίσης μένουν χωρίς κοινωνική υποστήριξη με αποτέλεσμα τη συνεχή επιδείνωση φαινομένων όπως η σχολική βία, η σχολική διαρροή και η παιδική φτώχεια. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρουμε τα καταγεγραμμένα από την ΠΟΣΕΕΠΕΑ 264 λειτουργικά και 94  οργανικά κενά  σε θέσεις Κοινωνικών Λειτουργών σε ΣΜΕΑΕ ΚΑΙ ΚΕΔΔΥ.

Αυτή λοιπόν τη ύστατη στιγμή ζητούμε:

α. Να επανεξεταστεί η δυνατότητα να συμπεριληφθεί ο τομέας Υγείας- Κοινωνικής Φροντίδας στους τομείς του νέου επαγγελματικού σχολείου. Εμπεριστατωμένα ερευνητικά στοιχεία που έχετε ήδη στη διάθεσή σας από δικές σας σχετικές έρευνες που αναφέρονται στην προσφορά και τη ζήτηση σχετικών επαγγελμάτων του τομέα, αποδεικνύουν ότι οι απόφοιτοι του συγκεκριμένου τομέα βρίσκουν εργασία σε συντομότερο χρονικό διάστημα συγκρινόμενοι με αποφοίτους άλλων τομέων της ΤΕΕ.

β. Στην ομάδα Προσανατολισμού Υγείας – Πρόνοιας στις 16 ειδικότητες που αναφέρονται και αφορούν κατά κύριο λόγο την Υγεία, δεν έχουν συμπεριληφθεί επαγγέλματα του τομέα της Πρόνοιας-Κοινωνικής Φροντίδας που υπήρχαν (με πολλούς σπουδαστές και άμεση επαγγελματική αποκατάσταση) προηγούμενα στα ΙΕΚ: 1. στελέχη κατασκηνώσεων, 2. δημιουργική απασχόληση παιδιών 3. Δημιουργική απασχόληση ατόμων με αναπηρία. Επίσης θα μπορούσαν να έχουν προστεθεί και: 1. στελέχη δομών κοινωνικής φροντίδας (ατόμων με αναπηρία, ηλικιωμένων, ψυχικά ασθενών κ.α), 2. εμψυχωτές πολιτιστικών ψυχαγωγικών εκδηλώσεων. Ο τομέας της κοινωνικής φροντίδας είναι ένας τομέας που έχει ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό το οποίο και απορροφά (Κέντρα Ημέρας, Οίκους φιλοξενίας, Σχολεία Ειδικής Αγωγής, Ιδρύματα κλειστής περίθαλψης, Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών, Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων). Στα ιδρυτικά νομοθετικά διατάγματα αυτών των δομών προβλέπεται η θέση του Κοινωνικού Φροντιστή ή Επιμελητή Κοινωνικής Πρόνοιας ή επαγγελματία κοινωνικής φροντίδας κ.α.

γ. Το εκπαιδευτικό προσωπικό που βρίσκεται σε διαθεσιμότητα, ανάλογα με τα προσόντα τους, θα μπορούσαν να απορροφηθούν χωρίς να χάσουν την εκπαιδευτική τους ιδιότητα:
 
1. Στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση ως ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΣΤΑ ΑΤΕΙ και ΑΕΙ.  Να δοθεί η  δυνατότητα κάλυψης εκπαιδευτικών αναγκών των ΑΤΕΙ/ΑΕΙ με εξειδικευμένο προσωπικό, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Να ζητηθεί απ’ όλα τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα η  εκδήλωση ενδιαφέροντος.
2. Στα ΣΕΚ και ΙΕΚ καθώς και στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης (ΓΓΔΜ), ως ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
3. Στα ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διάγνωσης Διαφοροδιάγνωσης και Αξιολόγησης) καθώς και στις ΣΜΕΑΕ (Σχολικές Μονάδες Ειδικής Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Εκπαίδευσης) ως:
 ι. εκπαιδευτικό προσωπικό με τις προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος 3699/2008
 ιι.ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό (ΕΕΠ)
 ιιι.ειδικό βοηθητικό προσωπικό (ΕΒΠ)
4. Στους Συμβουλευτικούς Σταθμούς Νέων (ΣΣΝ), στα Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ) και στα Γραφεία Σύνδεσης με την Αγορά Εργασίας και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Γρα.ΣΥ) -γραφεία των οποίων η λειτουργία έχει ανασταλεί, αλλά στο πλαίσιο υλοποίησης της μαθητείας θα πρέπει απαραίτητα να λειτουργήσουν με εξειδικευμένο προσωπικό.
5. Στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης (ΓΓΔΜ).
Τέλος:
ΝΑ ΜΕΤΑΤΑΧΘΟΥΝ ΑΜΕΣΑ στη γενική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όσοι Κοινωνικοί Λειτουργοί εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα διαθέτουν ΔΕΥΤΕΡΟ ή ΤΡΙΤΟ ΠΤΥΧΙΟ (π.χ. φιλολόγων, φυσικών, μαθηματικών, οικονομολόγων, δασκάλων, νηπιαγωγών, και άλλων)

δ. Στη συνέχεια και για όσους το επιλέξουν να υπάρξει δυνατότητα τοποθέτησης σε δομές Κοινωνικής Φροντίδας των αρμόδιων υπουργείων όπως ήδη έχουμε προτείνει.

ε. ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΑΠΟ ΣΤΕΛΕΧΗ ΣΕΠ- από Κοινωνικούς Λειτουργούς εκπαιδευτικούς που είναι σε διαθεσιμότητα.
Είναι πραγματικά λυπηρό ότι οι 26 εναπομείναντες συνολικά εκπαιδευτικοί ΠΕ18.09 Κοινωνικής Εργασίας, μόνιμοι υπάλληλοι της εκπαίδευσης, δεν αξιοποιούνται στην εκπαίδευση παρά το πάγιο αίτημα των τελευταίων 30 και πλέον ετών, των κοινωνικών εταίρων και πρωταγωνιστών στη σχολική πραγματικότητα (μαθητών, γονιών, εκπαιδευτικών) να προσληφθούν σχολικοί κοινωνικοί λειτουργοί. Μάλιστα το υπουργείο Παιδείας δηλώνει (Ιούνιος 2013) ότι στο πλαίσιο ΕΣΠΑ προσλαμβάνει Κοινωνικούς Λειτουργούς για την αποτελεσματικότερη διαχείριση της σχολικής βίας!!

Όταν διακυβεύεται συνολικά το μέλλον της χώρας και των πολιτών της θα πρέπει να επιδειχθεί τουλάχιστον σοβαρότητα και όχι προχειρότητα στηριγμένη σε μικροσυντεχνιακές λογικές, αποκυήματα πελατειακών σχέσεων και άγνοιας της σύγχρονης πραγματικότητας, επειδή οι συνέπειες είναι απρόβλεπτες ειδικότερα για εκείνους που φαίνεται να διαθέτουν λιγότερο έλεγχο και εξουσία.

Τέλος, ζητάμε άμεσα συνάντηση εκπροσώπων μας με τους αρμόδιους του Υπουργείου Παιδείας με σκοπό την αντιμετώπιση των επειγουσών καταστάσεων που προκύπτουν από την ένταξη και την παραμονή σε διαθεσιμότητα Κοινωνικών Λειτουργών και την ειλικρινή ανταλλαγή απόψεων για όλα τα θέματα που τίθενται.


Η Πρόεδρος   
Ευαγγελία  Χαλβατζά                                                         

Ο Γεν. Γραμματέας
 Γεώργιος Λουκάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου