Δείτε ακολούθως τις άμεσες
ενέργειες της Κυβέρνησης στο χώρο της παιδείας, όπως είχαν
παρουσιαστεί επίσημα από το ΣΥΡΙΖΑ προεκλογικά:
Οι άμεσες ενέργειες της κυβέρνησης της Αριστεράς στο χώρο
της παιδείας αφορούν θεσμικές- διοικητικές και λειτουργικές ρυθμίσεις.
Α. Θεσμικά
μέτρα
-Κατάργηση
των μνημονιακών νόμων που αφορούν την παιδεία. Θέσπιση μεταβατικού δημοκρατικού
θεσμικού πλαίσιο λειτουργίας όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
-Επαναπρόσληψη
όλων όσοι τέθηκαν σε διαθεσιμότητα ή απολύθηκαν. Κανείς εκπαιδευτικός,
διοικητικός υπάλληλος ή σχολικός φύλακας δεν περισσεύει.
-Κατάργηση
της «εργασιακής εφεδρείας» και των ευέλικτων μορφών εργασίας στην εκπαίδευση.
Τήρηση της νομιμότητας στη λειτουργία των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων, διασφάλιση
των εργασιακών δικαιωμάτων των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και των εργαζόμενων σε
αυτά.
-Πάγωμα των
καταργήσεων–συγχωνεύσεων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και
επαναλειτουργία σχολικών μονάδων που καταργήθηκαν (νηπιαγωγεία-
δημοτικά-γυμνάσια-λύκεια) βάσει αντικειμενικών κριτηρίων.
-Διασφάλιση
της χρηματοδότησης για τις πιεστικές ανάγκες της εκπαίδευσης. Αναπροσαρμογή των
κονδυλίων του ΕΣΠΑ και ουσιαστική αξιοποίηση τους.
-Δέσμευση
για σταδιακή αύξηση των κονδυλίων για την παιδεία και την έρευνα από τον
κρατικό προϋπολογισμό ανάλογα με την οικονομική κατάσταση της χώρας.
Β.
Λειτουργικά- Διοικητικά μέτρα
-Εξασφάλιση
της λειτουργίας και της αποτελεσματικής διοίκησης όλων των τύπων των Σχολείων
Γενικής, Τεχνικής-Επαγγελματικής εκπαίδευσης καθώς και των ΑΕΙ.
-Κάλυψη των
αναγκών σε διοικητικό, διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό σε όλες τις βαθμίδες.
-Επίλυση
των βασικών ζητημάτων λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων: σχολικά
βιβλία, και συγγράμματα, λειτουργικές δαπάνες, επαναλειτουργία των
σχολικών βιβλιοθηκών και ενίσχυση των πανεπιστημιακών.
-Επαναφορά
των τομέων και ειδικοτήτων της ΤΕΕ που καταργήθηκαν λόγω διαθεσιμότητας.
-Εφαρμογή
του ανώτατου ορίου των 25 μαθητών ανά τμήμα στην Δευτεροβάθμια και μεσοπρόθεσμα
των 20 μαθητών στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
-Πρωινή
λειτουργία όλων των σχολείων και εξοπλισμός τους με τα απαιτούμενα μέσα
(σχολική βιβλιοθήκη, εργαστήρια, αίθουσα υπολογιστών κ.λπ.) με προτεραιότητα
στα σχολεία των πιο υποβαθμισμένων εκπαιδευτικά και κοινωνικά περιοχών, στο
πλαίσιο μιας αντισταθμιστικής εκπαιδευτικής πολιτικής.
-Μείωση του
χρόνου των εξετάσεων σε Γυμνάσια και Λύκεια προς όφελος του διδακτικού χρόνου.
Αποσύνδεση των εξετάσεων εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση από την απόκτηση
απολυτήριου Λυκείου.
-Διευρυμένη
λειτουργία των σχολικών μονάδων με άνοιγμα στη γειτονιά και την τοπική
κοινωνία.
-Επιδότηση
των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών σε απομακρυσμένες περιοχές ώστε να διασφαλίζεται
η στελέχωση των σχολικών μονάδων σε αυτές τις περιοχές όπως και,κατ’ ελάχιστον,
η αξιοπρεπής διαμονή τους.
Προφανώς η
οικονομική διάσταση των μέτρων αυτών υπόκειται σε λεπτομερή κοστολόγηση και η
ικανοποίηση τους συναρτάται με την οικονομική κατάσταση της χώρας.
Γ. Άμβλυνση
των εκπαιδευτικών ανισοτήτων και άρα, εμμέσως, των κοινωνικών ανισοτήτων
-Άμεση
ενίσχυση όλων των δομών που σήμερα λειτουργούν υποστηρικτικά ως δομές
αλληλεγγύης.
-Πρόγραμμα
στήριξης των παιδιών με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες καθώς και των σχολείων
που λειτουργούν στις πιο υποβαθμισμένες περιοχές της χώρας, με δέσμη
εκπαιδευτικών και κοινωνικών μέτρων.
-Επαναφορά
και επανασχεδιασμός της ενισχυτικής διδασκαλίας και της πρόσθετης διδακτικής
στήριξης .
Δ.
Αλλαγές στην κεντρική διοίκηση
-Αλλαγές
στις διοικητικές δομές του Υπουργείου Παιδείας και στην Κεντρική Διοίκηση
που θα ανταποκρίνονται στης ανάγκες της εκπαίδευσης.
-Τερματισμός
του πελατειακού συστήματος της απόσπασης των εκπαιδευτικών για την παροχή
διοικητικού έργου και ταυτόχρονη ενίσχυση του απαραίτητου αριθμού μόνιμων
διοικητικών υπαλλήλων.
-Επανένταξη
στο διδακτικό έργου του σχολείου μεγάλου μέρους του εκπαιδευτικού προσωπικού
που απασχολείται στην κεντρική διοίκηση.
-Κατάργηση
των αναθέσεων έργων σε ιδιώτες. Επανεξέταση όλων των συμβάσεων των
εταιριών «Τεχνικών Συμβούλων»( outsourcing) .
-Υπαγωγή στο
Υπουργείο Παιδείας όλων των σχολών που προσφέρουν Τεχνική-Επαγγελματική
εκπαίδευση και εποπτεύονται από άλλα υπουργεία.
-Υπαγωγή
όλων των τύπων βρεφονηπιακών σταθμών στην εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας
-Έλεγχος και
τήρηση της νομιμότητας στην ίδρυση και λειτουργία των ιδιωτικών
εκπαιδευτηρίων.
Ε.
Αντιμετώπιση των συνεπειών της οικονομικής κρίσης
-Ανασυγκρότηση
φοιτητικής μέριμνας. Σίτιση και στέγαση με την απαραίτητη αποκέντρωση των
υπηρεσιών και πόρων στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ.
-Θεσμοθέτηση
μαθητικής μέριμνας : οργάνωση σχολικών συσσιτίων, δεκατιανού για όλους τους
μαθητές και γεύματος στα ολοήμερα δημοτικά, δημιουργία κοινωνικών κυλικείων.
-Δωρεάν
προληπτικός υγειονομικός έλεγχος των παιδιών που δεν έχουν υγειονομική
περίθαλψη και πλήρης ιατροφαρμακευτική κάλυψη μαθητών και φοιτητών.
-Δημιουργία
φοιτητικών εστιών με μικρές παρεμβάσεις σε σχολάζουσες περιουσίες
-Κάλυψη των
αναγκών και της αυξημένης ζήτησης για δημόσιους παιδικούς σταθμούς με άμεσα
προγράμματα επεμβάσεων σε υφιστάμενα κτίρια σε συνεργασία με δήμους ώστε να
λειτουργήσουν ταχύτατα ως δημόσιοι παιδικοί σταθμοί.
-Αναβάθμιση
του μαθήματος των Ξένων Γλωσσών και Πληροφορικής στην Δημόσια Εκπαίδευση και
δυνατότητα απόκτησης πιστοποίησης εντός της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Κάλυψη
των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών εντός του Δημόσιου σχολείου (μουσική,
καλλιτεχνικές δραστηριότητες, αθλητισμός, ηλεκτρονικοί υπολογιστές).
Τα σχολεία
(δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια) μπορούν να μετατραπούν σε πολιτιστικούς χώρους
κάθε γειτονιάς και να λειτουργούν ως κέντρα δημιουργικής απασχόλησης,
πολιτισμού, ενισχυτικής διδασκαλίας κλπ. Οι πολιτιστικές παρεμβάσεις που
οργανώνουν τα ίδια τα σχολεία είναι πολύτιμες και οφείλουν να ενισχυθούν.
Προφανώς η
οικονομική διάσταση και αυτών των μέτρων υπόκειται σε λεπτομερή κοστολόγηση και
ιεράρχηση ενώ η πλήρης ικανοποίηση τους συναρτάται με την οικονομική κατάσταση
της χώρας.
5. Συμμετοχή
, επανατροφοδότηση και αποδοχή
Γνωρίζουμε
ότι η διαμόρφωση ενός συνολικού σχεδίου ανασυγκρότησης της εκπαίδευσης, όπως
και η ενεργός, αποτελεσματική και δημοκρατική άσκηση εκπαιδευτικής πολιτικής
συνιστούν διαδικασίες συνεχούς κριτικής επανατροφοδότησης και διαρκών
προσαρμογών. Για την επιτυχία μιας τέτοιας πολιτικής απαιτείται ευρεία
κοινωνική νομιμοποίηση και συναίνεση, αλλά κυρίως η ενεργός συμμετοχή
εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων, γονιών και φορέων, της κοινωνίας
ολόκληρης"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου