ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΜΒ΄
Δευτέρα, 13 Ιουνίου 2016
Εισερχόμαστε
στη συζήτηση των
ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Θα συζητηθεί
η με αριθμό 938/31-5-2016 ένατη επίκαιρη ερώτηση του δεύτερου κύκλου του Βουλευτή
Ηρακλείου του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Εμμανουήλ Συντυχάκη προς τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, σχετικά με την κατάσταση που
επικρατεί στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.
Κύριε
Συντυχάκη, έχετε τον λόγο.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Ευχαριστώ,
κύριε Πρόεδρε.
Κύριε
Υπουργέ, η κατάσταση που επικρατεί στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας είναι
επιεικώς απαράδεκτη και ταλαιπωρεί μάλιστα εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους.
Τα περισσότερα υπολειτουργούν. Υπάρχουν ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού,
καθυστερήσεις στην υπογραφή των συμβάσεων και στις πληρωμές των ωρομισθίων,
απλήρωτες μετακινήσεις εκπαιδευόμενων, έλλειψη γραφικής ύλης, πετρελαίου
θέρμανσης, καθαριότητας στα σχολεία, ούτε χαρτί τουαλέτας και πάρα πολλά άλλα,
δεν χρειάζεται να τα απαριθμήσω όλα.
Στην
ουσία δηλαδή πρόκειται για σχολεία δεύτερης κατηγορίας και όχι για σχολεία
δεύτερης ευκαιρίας. Φέτος ειδικά παράγινε το κακό. Προσπαθήσατε να μπαλώσετε
τις ελλείψεις προσωπικού με αποσπάσεις μονίμων -τη στιγμή που υπάρχουν χιλιάδες
εκπαιδευτικά κενά και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης- αλλά και με ωρομίσθιους με
συμβάσεις έργου οι οποίοι προσελήφθησαν επτά μήνες αφότου θεωρητικά ξεκίνησαν
τα ΣΔΕ.
Πώς,
λοιπόν, κάτω από τέτοιες συνθήκες θα καλυφθούν οι ειδικότητες των γραμματισμών
και η ύλη, όταν οι αναπληρώσεις των χαμένων ωρών ξεκίνησαν λίγο πριν από το
Πάσχα με συμπίεση της ύλης και του χρόνου ολοκλήρωσης των γραμματισμών;
Αντί
να διορίσετε εκπαιδευτικό προσωπικό με σταθερή σχέση εργασίας για να καλύψετε
το σύνολο των αναγκών, προσπαθήσατε με μπαλώματα, μετακινήσεις, αποσπάσεις, ωρομίσθιους,
με την εθελοντική εργασία, να καλύψετε τα κενά και τις ανάγκες.
Με
ευθύνη δική σας, δηλαδή της Κυβέρνησής σας, δεν έχει ολοκληρωθεί επίσης η
συμβασιοποίηση των ωρομισθίων, ούτε έχουν πληρωθεί. Εργάζονται χωρίς να πληρώνονται,
χωρίς να έχουν διασφαλίσει στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα. Και πρέπει κάποια
στιγμή να τελειώσει αυτό το απαράδεκτο καθεστώς.
Αρχές
του Ιούνη ήρθαν τα δελτία προς συμπλήρωση από τους ωρομίσθιους. Μετά θα πάνε
στο ΙΝΕΔΙΒΙΜ για να επιστρέψουν μετά από ένα μήνα το λιγότερο οι συμβάσεις για
υπογραφή. Και δεν ξέρω μετά από πόσους μήνες θα πληρωθούν, θα μπουν τα ένσημα,
η προϋπηρεσία κ.λπ. Και δεν φτάνει μόνο αυτό. Δεν αναγνωρίζετε το σύνολο των
ωρών στα ΣΔΕ ως προϋπηρεσία για την κατάταξή τους στον ενιαίο πίνακα
αναπληρωτών παρά μόνο τις οκτώ από τις είκοσι ώρες ως ανώτατο όριο.
Κύριε
Υπουργέ, στις 31 του Μάρτη εκδώσατε υπουργική απόφαση με την οποία οι
εκπαιδευόμενοι σε οκτώ ΣΔΕ και δεκαεννέα παραρτήματα πανελλαδικά, που δεν είχαν
διδαχθεί πέντε γραμματισμούς και πάνω, παρατείνουν τη φοίτησή τους κατά ένα
εξάμηνο. Στα υπόλοιπα ΣΔΕ βέβαια, που δεν είχαν διδαχθεί τέσσερις γραμματισμούς
και κάτω, προέβλεπε αναπλήρωση της ύλης με αύξηση του ωραρίου, μείωση των
διακοπών του Πάσχα, επέκταση της διδασκαλίας τα Σάββατα κ.λπ.
Από
αντιδράσεις εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων αλλά και βάσει της απάντησης σε ερώτηση
του ΚΚΕ που έγινε τον Απρίλη του 2016 για το ίδιο θέμα, εκδώσατε νέα υπουργική
απόφαση στις 17 Μαΐου –την οποία βέβαια η αλήθεια είναι ότι ψάχνουμε και δεν
μπορούμε να την βρούμε πουθενά- η οποία αναιρεί την προηγούμενη, λέγοντας ότι
οι εκπαιδευόμενοι σε έξι ΣΔΕ και δεκατέσσερα παραρτήματα θα ολοκληρώσουν τελικά
την τρέχουσα σχολική χρονιά και θα πάρουν απολυτήριο.
Πρέπει
να δώσετε μια σαφή απάντηση για το τι τελικά θα γίνει. Διότι ακόμη και με την
δεύτερη υπουργική απόφαση έχετε δημιουργήσει μια αγωνία στους ίδιους τους
εκπαιδευόμενους αλλά και στους εκπαιδευτές για το εάν τελικά θα ολοκληρώσουν
μέσα στα χρονικά πλαίσια που ορίζονται.
Κατά
συνέπεια, κύριε Υπουργέ, σας ρωτάμε συγκεκριμένα: Τι μέτρα θα πάρετε για να
διασφαλιστεί ότι θα δοθεί το απολυτήριο στους εκπαιδευόμενους για όλα τα ΣΔΕ
και τα παραρτήματά τους, ανεξαιρέτως από τις προβλεπόμενες ημερομηνίες χωρίς
παραπέρα παράταση, και να καταβληθούν τα έξοδα μετακίνησης των εκπαιδευομένων;
Τι
μέτρα θα πάρετε άμεσα, για να υπογραφεί η σύμβαση εργασίας των αναπληρωτών και ωρομίσθιων
εκπαιδευτικών των ΣΔΕ, να καταβληθούν τα δεδουλευμένα και τα ένσημά τους, να
γίνεται ο διορισμός του εκπαιδευτικού προσωπικού από την αρχή της χρονιάς και
να σταματήσει άμεσα η απλήρωτη εργασία και, τέλος, να διασφαλιστούν όλα τα εργασιακά
τους δικαιώματα με σταθερή σχέση εργασίας και να αναγνωρίζεται, βέβαια, το
σύνολο των ωρών στην κατάταξή τους στον ενιαίο πίνακα αναπληρωτών;
Ευχαριστώ
πάρα πολύ και για την ανοχή, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε
Υπουργέ, έχετε τον λόγο με τη σχετική ανοχή και εσείς.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας,
Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε
συνάδελφε, θέλω να θεωρήσετε δεδομένο το ενδιαφέρον της Κυβέρνησης για τα Σχολεία
Δεύτερης Ευκαιρίας και την κοινωνική προσφορά που επιτελούν. Είναι θεσμός που
προσφέρει μοναδική διέξοδο σε χιλιάδες ανθρώπους που επιθυμούν να επανέλθουν
στη διαδικασία της μάθησης, να αποκτήσουν βασικές δεξιότητες και να αποκτήσουν περισσότερες
δυνατότητες πρόσβασης στην αγορά εργασίας.
Πιο
σημαντική διάσταση στην προσφορά των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας είναι αυτή που
έχει να κάνει με τη λειτουργία τέτοιων σχολείων στα σωφρονιστικά καταστήματα
της χώρας. Παρά το σπουδαίο εκπαιδευτικό και κοινωνικό έργο που παράγεται στα
ΣΔΕ, στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, υφίστανται πράγματι προβλήματα τα οποία
ταλαιπωρούν και τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται εκεί, αλλά και όσους νέους
φοιτούν. Με απόφαση που εξέδωσα τον περασμένο μήνα, στις 17 Μαΐου 2016,
καταργείται η εξάμηνη παράταση του πρώτου και δεύτερου κύκλου σπουδών των ΣΔΕ
και το διδακτικό έτος ολοκληρώνεται τον Ιούνιο του 2016, τώρα, με ελάχιστες
περιπτώσεις δε -αυτό είναι η εξαίρεση- που λειτουργούν σε καταστήματα κράτησης,
για τα οποία το διδακτικό έτος παρατείνεται για ένα εξάμηνο μετά από σχετικό
αίτημα των εκπαιδευομένων.
Για
τη μετακίνηση των εκπαιδευομένων -έχετε διατυπώσει σχετική ερώτηση- υπάρχει
σχετική πρόβλεψη κάλυψης εξόδων στο πρόγραμμα που αφορά στα ΣΔΕ και το οποίο
υλοποιεί το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης, το ΙΝΕΔΙΒΙΜ.
Κατόπιν
της υπαγωγής των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα Σχολεία Δεύτερης
Ευκαιρίας στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΙΝΕΔΙΒΙΜ έχουν
προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να υπάρξει η κατάλληλη
παραμετροποίηση του πληροφοριακού συστήματος διαχείρισης και παρακολούθησης του
φυσικού και οικονομικού αντικειμένου στη βάση των νέων απαιτήσεων ασφάλιση, ΙΚΑ
κ.λπ. Το πληροφοριακό σύστημα των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας είναι ήδη σε
λειτουργία.
Αναφορικά
με τις συμβάσεις έργου των ωρομισθίων εκπαιδευτικών που παρέχουν τις υπηρεσίες
τους στα ΣΔΕ, σας ενημερώνω ότι ολοκληρώνεται η διαδικασία σύναψης συμβάσεων. Μέσω
πληροφοριακού συστήματος θα γίνεται η εξαγωγή της σύμβασης και των απαιτούμενων
δικαιολογητικών και κατόπιν η έγκριση των σχετικών πιστώσεων από την ειδική
υπηρεσία διαχείρισης, θα καταβληθούν τα δεδουλευμένα κ.λπ.
Άφησα
τελευταίο ένα θέμα το οποίο θίγετε στην ερώτησή σας, το θέμα του εθελοντισμού.
Μάλιστα, μιλάτε για μανδύα εθελοντισμού στην απλήρωτη εργασία. Κοιτάξτε,
υπάρχει η υπουργική απόφαση του 2014 που καθορίζει τους όρους του εθελοντισμού,
πώς δηλαδή μπορούν να προσφέρουν διδακτικό έργο εθελοντές εκπαιδευτικοί που
έχουν ευαισθητοποιηθεί στη φιλοσοφία για το πρόγραμμα των ΣΔΕ. Οι εθελοντές
εκπαιδευτές δεν υποκαθιστούν το διδακτικό έργο του καθ’ ύλην αρμόδιου
εκπαιδευτικού προσωπικού, αλλά αξιοποιούνται κυρίως για τον εμπλουτισμό του
εκπαιδευτικού προγράμματος των ΣΔΕ προς όφελος των εκπαιδευομένων, όπως γίνεται
και στις περιπτώσεις εκπαιδευτών άλλων ειδικοτήτων, καλλιτεχνών και
επιστημόνων.
Στις
περιπτώσεις καθυστέρησης πρόσληψης των ωρομισθίων και εφόσον αξιοποιηθούν
εθελοντές εκπαιδευτικοί, οι εθελοντές σταματούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους
για τη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου μόλις προσληφθούν οι ωρομίσθιοι.
Επομένως, η ανάθεση ωρών διδασκαλίας δεν γίνεται εις βάρος των ωρομισθίων.
Αντιθέτως, η αξιοποίηση των εθελοντών εκπαιδευτικών γίνεται αποκλειστικά και
μόνο προς όφελος των εκπαιδευομένων, για να μην χάσουν, εξαιτίας των καθυστερήσεων,
τη δεύτερη ευκαιρία που τους προσφέρουν τα ΣΔΕ.
Κύριε
συνάδελφε, απευθύνομαι σ’ έναν Βουλευτή της Αριστεράς, του ΚΚΕ, είναι μακρά η
παράδοση της Αριστεράς στην κοινωνική προσφορά και στον εθελοντισμό. Πιστεύω
ότι και εσείς δεν θα έχετε αντίρρηση και σήμερα στις δυσκολίες που ζούμε ως
κοινωνία, στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πολλά παιδιά από λαϊκά στρώματα, να
αξιοποιήσουμε αυτή τη μακρά παράδοση κοινωνικής προσφοράς και εθελοντισμού και
να πείσουμε με την πράξη μας ότι η αλληλεγγύη δεν είναι μια κενή περιεχομένου
λέξη, αλλά είναι μια χειροπιαστή πολιτική δύναμη.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ
(Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Συντυχάκη, έχετε τον λόγο.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Κύριε
Υπουργέ, το γνωρίζουμε πολύ καλά όλοι ότι στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας φοιτούν
άτομα άνω των δεκαοκτώ ετών που προέρχονται κατά κύριο λόγο από την εργατική
τάξη, από φτωχά λαϊκά στρώματα, που η ταξική ανισότητα, οι προσωπικές
οικογενειακές δυσκολίες, αλλά και οι αντεργατικές πολιτικές διαχρονικά τους
ανάγκασαν να εγκαταλείψουν από πολύ νωρίς το σχολείο.
Προκύπτουν
δυο ζητήματα. Το ένα αφορά το θέμα του εθελοντισμού, που και εσείς θίξατε. Εγώ
ήθελα περισσότερο να το θίξω στη δευτερολογία μου. Βέβαια, το ΚΚΕ έχει μια
μακρά παράδοση στα θέματα της εθελοντικής προσφοράς, που όμως συνδέεται άρρηκτα
με τους κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες, με τους διεκδικητικούς αγώνες, που
συμβάλλει σε συνθήκες όπου πραγματικά ένας κόσμος ζητά τη στήριξη και τη
βοήθεια, που αυτό συνοδεύεται όμως με δράση μέσα στους κοινωνικούς αγώνες.
Νομίζω ότι είναι πολλά παραδείγματα που δείχνουν ότι κομμουνιστές, άνθρωποι από
το ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα συμβάλλουν, εάν θέλετε, μέσα από τέτοιου είδους
εθελοντικές προσφορές, με μαθήματα στην πρωτοβάθμια, στη δευτεροβάθμια
εκπαίδευση κ.ο.κ.
Εδώ
μιλάμε, όμως, για μια κρατική δομή. Μιλάμε για ένα κρατικό σχολείο. Παράλληλα,
λοιπόν, με αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση που υπάρχει στα σχολεία δεύτερης
ευκαιρίας, επιτρέψτε μου να πω ότι δεν είπατε κάτι καινούργιο. Ό,τι υπήρχε με
τις προηγούμενες κυβερνήσεις το ίδιο ακριβώς κάνετε κι εσείς, τα ίδια «μπαλώματα»
αντιγράφετε με αυτά που έκαναν και οι προηγούμενοι, τίποτα περισσότερο ή τίποτα
λιγότερο.
Προωθείτε,
όμως, ακόμα περισσότερο, θα έλεγα, τη λογική της εθελοντικής εργασίας μέσα από
τις δομές των ΣΔΕ και μάλιστα για τις ειδικότητες που λείπουν, που γίνεται
προσπάθεια να καλυφθούν οι ώρες με εθελοντική υπέρβαση του ωραρίου των
καθηγητών, με διδασκαλία και άλλων αντικειμένων εκτός της ειδικότητάς τους ή με
εθελοντές καθηγητές που έχουν συνταξιοδοτηθεί ή εργάζονται σε άλλες υπηρεσίες.
Αυτό
έχει ως αποτέλεσμα πάγιες ανάγκες εκπαιδευτικού προσωπικού να καλύπτονται από
εθελοντές με την έγκριση της Γενικής Γραμματείας, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο
–γιατί έτσι ανοίγει ο δρόμος- για την απλήρωτη και ανασφάλιστη εργασία μέσα στα
σχολεία, με πρόσχημα αυτό της κοινωνικής προσφοράς, του λεγόμενου «εθελοντισμού».
Δηλαδή, στην πραγματικότητα χρησιμοποιούνται ως πολιορκητικός κριός τα
εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, ώστε να προσφέρουν την εργασία τους
αμισθί με αντάλλαγμα βεβαιώσεις για τον εμπλουτισμό των βιογραφικών τους. Άρα,
προκύπτει ένα θέμα τι μέτρα θα πάρετε, προκειμένου να σταματήσει αυτό το
καθεστώς του εθελοντισμού, που νομιμοποιεί την απλήρωτη εργασία.
(Στο
σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου του κυρίου Βουλευτή)
Ολοκληρώνω,
κύριε Πρόεδρε.
Δεύτερον,
είναι το θέμα της χρηματοδότησης για τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020. Ως
γνωστόν, χρηματοδοτούνται τα ΣΔΕ από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το
πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Σε απάντηση στην ερώτηση που είχαμε καταθέσει τον
Απρίλιο, την οποία σας ανέφερα, μας δώσατε έναν πίνακα με τα οικονομικά
στοιχεία της προγραμματικής περιόδου 2007-2013. Για τα ΣΔΕ περίπου 26
εκατομμύρια ευρώ ήταν ο προϋπολογισμός και με ένα υπόλοιπο πίστωσης για το 2016
περίπου 800.000 ευρώ. Μας δώσατε και έναν δεύτερο πίνακα για τη νέα
προγραμματική περίοδο 2014-2020 με προϋπολογισμό 3.600.000 με μηδέν
χρηματοδότηση για το 2016.
Κύριε
Υπουργέ, πρέπει να μας δώσετε περισσότερες εξηγήσεις γι’ αυτά τα οικονομικά
στοιχεία, διότι έτσι όπως το παρουσιάζετε το πρόγραμμα είναι στον αέρα για το
2016 και πολύ περισσότερο για τα επόμενα χρόνια. Και γνωρίζουμε ότι οι
χρηματοδοτήσεις μέσω ΕΣΠΑ είναι πάρα πολύ επισφαλείς και η εξασφάλισή τους
βέβαια απαιτεί πολύ χρονοβόρα διαδικασία.
Άρα,
εάν τα πάρουμε τοις μετρητοίς, θα δούμε ότι υπάρχει μια κάθετη πτώση των
χρηματοδοτήσεων για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας και σας ρωτάμε εάν έχει
διασφαλιστεί η απορρόφηση των χρημάτων για το 2016, σε τι ποσό από το Ευρωπαϊκό
Κοινωνικό Ταμείο και σε τι ποσό από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Και
βέβαια, σας ρωτάμε και τι ενέργειες έχετε κάνει για τη νέα σχολική χρονιά,
προκειμένου να αποφευχθούν καθυστερήσεις που βιώσαμε και φέτος και όλα τα
προηγούμενα χρόνια.
Από
εκεί και μετά, κλείνοντας, κύριε Πρόεδρε, νομίζω ότι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας
με κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης κινούνται στη λογική, δυστυχώς, κατάρτισης-επανακατάρτισης,
στη λογική της διά βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης, που συνιστά στην
πραγματικότητα ένα σύγχρονο, λειτουργικό αναλφαβητισμό «μαθαίνω να μαθαίνω»,
προκειμένου να διαμορφώσει ανθρώπους που θα είναι ευάλωτοι και αναλώσιμοι στο
μεγάλο κεφάλαιο με κύριο στόχο την κερδοφορία του και τίποτε περισσότερο. Από
εκεί και μετά, οι εργαζόμενοι, όλοι νέοι…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης):
Ολοκληρώστε, κύριε Συντυχάκη.
Είπαμε
επίκαιρη ερώτηση, όχι επίκαιρη επερώτηση.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: ...πρέπει να
διεκδικήσουν ένα σχολείο, το πραγματικό σύγχρονο σχολείο, για να έχουν μόρφωση,
δικαιώματα και ζωή.
Ευχαριστώ
πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Ο κύριος
Υπουργός έχει το λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας,
Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ.
Κύριε
συνάδελφε, θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν και θα αποδειχθεί τον
Σεπτέμβριο-Οκτώβριο ότι τα ΣΔΕ θα ανοίξουν και δεν θα επαναληφθούν τα
προβλήματα του παρελθόντος, τουλάχιστον στην έκταση που γνωρίζουμε.
Αναφερθήκατε
σε ορισμένα ζητήματα, τα οποία είναι ουσιαστικά και αν θέλετε διαφοροποιούν την
κοινωνική φιλοσοφία και μεταξύ μας απ’ ό,τι φαίνεται και στον χώρο της
Αριστεράς.
Το θέμα του εθελοντισμού. Δεν υποκαθιστούν οι
εθελοντές εκπαιδευτικοί τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς. Δεν εξαναγκάζεται ο
εθελοντής εκπαιδευτικός συνταξιούχος ή όχι να πάει να κάνει μάθημα στα Σχολεία
Δεύτερης Ευκαιρίας. Το επιλέγει μόνος του ως στοιχείο κοινωνικής προσφοράς.
Το
ξαναλέω: Δεν εξαναγκάζεται. Το επιλέγει ως στοιχείο κοινωνικής προσφοράς και
κοινωνική προσφορά δεν είναι ο αγώνας, πολύ περισσότερο η συνθηματολογία στις
διάφορες κινητοποιήσεις. Κοινωνική προσφορά είναι και αυτή η έμπρακτη πράξη
αλληλεγγύης. Να μπορείς να προσφέρεις μέσα από κοινωνικά φροντιστήρια ή μέσα
από άτυπη εκπαίδευση, όπως είναι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, συγκεκριμένη
βοήθεια στους ανθρώπους που την έχουν ανάγκη.
Συνεπώς,
δεν δέχομαι τη μομφή ότι οι άνθρωποι που θέλουν και δεν εξαναγκάζονται να
προσφέρουν βοήθεια στους ενήλικες που φοιτούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας
τρώνε τη δουλειά κάποιου άλλου. Δεν τρώνε κανενός τη δουλειά, γι’ αυτό λέω όταν
έρχονται οι ωρομίσθιοι είναι σαφές ότι οι άνθρωποι αυτοί περιορίζονται,
αντιθέτως δίνουν μια χειροπιαστή εικόνα τι σημαίνει κοινωνική αλληλεγγύη από το
σύνολο της κοινωνίας και όχι στενά από το κράτος σε αυτούς τους ανθρώπους που
φοιτούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας.
Δεύτερο
θέμα. Δεν συμφωνώ μαζί σας ότι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας είναι στο πλαίσιο
της τυπικής εκπαίδευσης. Δεν είναι τυπική εκπαίδευση, είναι άτυπη εκπαίδευση.
Διά βίου λέτε. Ποιο είναι το κακό του διά βίου; Δεν είναι ακριβώς διά βίου,
αλλά ποιο είναι το κακό της διά βίου εκπαίδευσης; Είναι προφανώς Σχολεία
Δεύτερης Ευκαιρίας για ηλικίες που αναφέρατε, για κοινωνικές κατηγορίες από
λαϊκά στρώματα που αναφέρατε και για κοινωνικές κατηγορίες φυλακισμένου για
παράδειγμα. Προφανώς χρειάζεται ένα ειδικό μάθημα, ένα ειδικό πρόγραμμα γι’
αυτές τις περιπτώσεις των ανθρώπων. Δεν είναι, επαναλαμβάνω, η τυπική εκπαίδευση.
Και το «μαθαίνω να μαθαίνω» είναι και αυτό ψόγος; Υπάρχει κάποιος ψόγος γι’ αυτό
το πράγμα; Το «μαθαίνω να μαθαίνω» είναι μια πρακτική παιδαγωγική σήμερα σε
ολόκληρο τον κόσμο. Μαθαίνουν όχι μόνο για να μαθαίνουν, γιατί υπάρχει θέμα
δεξιοτήτων και θέμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας, μαθαίνουν για να μπορούν να
κάνουν κάποια δουλειά μετά, όταν βγουν από τη φυλακή ή όταν αναγκαστούν από τη
ζωή να προχωρήσουν σε κάποιες επιλογές.
Τελειώνοντας,
θέλω να σας διαβεβαιώσω και πάλι ότι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας θα
λειτουργήσουν όπως προβλέπει το θεσμικό πλαίσιο και θα λειτουργήσουν κατά το
δυνατόν γρηγορότερα και καλύτερα.
Σας
ευχαριστώ.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Για τη
χρηματοδότηση δεν μας είπατε.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΦΙΛΗΣ (Υπουργός Παιδείας,
Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ισχύουν αυτά που έχουμε αναφέρει εξαντλητικά με
ανακοινώσεις.
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου