Κατσάκος Πέτρος

Με κακόγουστο αστείο εν μέσω του δράματος χιλιάδων οικογενειών είναι ο σημερινός αγιασμός στα Ειδικά Σχολεία της χώρας. Με τα περισσότερα κέντρα ειδικής αγωγής να βρίσκονται ένα βήμα πριν από τη διάλυση το υπουργείο Παιδείας εύχεται καλή σχολική χρονιά στα παιδιά που το ίδιο πέταξε στον Καιάδα με τον νόμο 4115/2013. Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για την Ειδική Αγωγή όχι μόνο δεν έλυσαν τα τεράστια προβλήματα που υπάρχουν στον ευαίσθητο αυτό χώρο, αλλά εισήγαγαν και παραμέτρους που ρίχνουν τεράστιο μερίδιο του βάρους της Ειδικής Αγωγής στις ήδη τρομερά επιβαρυμένες οικογένειες των ΑμεΑ.

Πέρυσι στα λεωφορεία του Ειδικού Σχολείου Ηλιούπολης, λόγω έλλειψης προσωπικού, οι οδηγοί και οι συνοδοί ήταν στρατιώτες. Φέτος, όχι μόνο δεν υπάρχει προσωπικό, αλλά δεν υπάρχει και η θέληση από το υπουργείο να ζητήσει τη συνδρομή των ενόπλων δυνάμεων για να καλύψει τα κενά που δημιουργούνται στην ευαίσθητη διαδικασία μεταφοράς των μαθητών.
«Η διεύθυνση του σχολείου μας είπε να φέρνουμε μόνοι μας τα παιδιά» λέει η μητέρα ενός κοριτσιού με ειδικές ανάγκες, σημειώνοντας πως οι περισσότεροι μαθητές του σχολείου αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα, γεγονός που καθιστά αδύνατη την μετακίνησή τους με συμβατικά μέσα μεταφοράς. «Τα ειδικά διαμορφωμένα λεωφορεία θα μείνουν φέτος ακινητοποιημένα στο πάρκινγκ του σχολείου και οι μαθητές θα μείνουν σπίτι τους» καταγγέλλει η αγανακτισμένη μητέρα.
Δεκάδες τα προβλήματα στα ειδικά σχολεία της επικράτειας όπως αποτυπώθηκαν σε πρόσφατη ανακοίνωση του Σωματείου Εργαζομένων Μονάδων - Ιδρυμάτων - Σχολείων Ειδικής Αγωγής (ΣΕΜΙΣΕΑ).

Στο Ειδικό Σχολείο Κορυδαλλού έχουν γίνει 32 εγγραφές, το εκπαιδευτικό προσωπικό αποτελείται από 3 ανθρώπους και λείπουν τουλάχιστον 4, ενώ το βοηθητικό προσωπικό είναι μόλις 1 άνθρωπος. Για το Ειδικό Νηπιαγωγείο, κανείς δεν ξέρει αν θα λειτουργήσει.

Στο 1ο Ειδικό Σχολείο Δραπετσώνας έχουν 35 εγγραφές, υπάρχουν 3 εκπαιδευτικοί, λείπουν 5, δεν υπάρχει βοηθητικό προσωπικό και λογοθεραπευτής.

Στο 1ο Ειδικό Σχολείο Περάματος, υπάρχουν 2 εκπαιδευτικοί λείπει 1, ενώ δεν υπάρχει καμία ενημέρωση για το υπόλοιπο προσωπικό αν και πότε θα προσληφθεί.

Στο Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) Ηρακλείου έχουν προσληφθεί 12 εκπαιδευτικοί και χρειάζονται άλλοι τόσοι, χωρίς βοηθητικό προσωπικό. Χρειάζονται τουλάχιστον 5.

Στο Δημοτικό Σχολείο Σικιαριδείου λείπουν 9 δάσκαλοι και κοινωνικός λειτουργός.

Στο ΚΕΑΤ λείπουν δύο δάσκαλοι, λογοθεραπευτής και νηπιαγωγός.

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις Ειδικών Σχολείων που έχουν ήδη ενημερώσει τους γονείς πως φέτος λόγω έλλειψης προσωπικού θα αναγκαστούν να λειτουργήσουν με μειωμένο ωράριο. Γονείς έχουν ειδοποιηθεί πως όχι μόνο θα πρέπει να μεταφέρουν με δικά τους μέσα τα παιδιά στα σχολεία, αλλά θα πρέπει να τα παίρνουν από τις 11 το πρωί καθώς δεν θα υπάρχουν εκπαιδευτικοί για τις υπόλοιπες ώρες απασχόλησης των μαθητών με ειδικές ανάγκες.

Πέρυσι στάλθηκαν στα ειδικά σχολεία 2.400 εκπαιδευτικοί αναπληρωτές, αριθμός που δεν κάλυψε τα αμέτρητα κενά και ελλείψεις. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, σε ενημέρωσή του προς τον Ενιαίο Σύλλογο, φέτος θα σταλούν 1.740 αναπληρωτές, δημιουργώντας ακόμη περισσότερα προβλήματα.

Την ίδια ώρα το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας λέει χαρακτηριστικά ότι «η κατ' οίκον διδασκαλία (σ.σ.: για τις περιπτώσεις που αυτή προβλέπεται) δεν παρέχεται υποχρεωτικά από εκπαιδευτικό ΕΑΕ παρά μόνο εάν γνωματεύσει σχετικά το ΚΕΔΔΥ». Δηλαδή, αν δεν γνωμοδοτήσει το ΚΕΔΔΥ, το βάρος πέφτει στην οικογένεια. Αξίζει να σημειωθεί ότι, μέχρι τώρα, από τα 185 χιλιάδες παιδιά με ειδικές ανάγκες, μόνο ένας μικρός αριθμός παίρνει μέρος στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Σήμερα η κυβέρνηση αποποιείται με τον πιο κυνικό τρόπο την υποχρέωση που έχει στον κρίσιμο και ευαίσθητο τομέα της εκπαίδευσης των παιδιών με ειδικές ανάγκες φορτώνοντας το κόστος στις πλάτες των γονιών και παραδίδοντας τα 185 χιλιάδες παιδιά με ειδικές ανάγκες μαζί με τις οικογένειές τους βορά στην κερδοσκοπία ιδιωτικών επιχειρήσεων που «περιμένουν» υπομονετικά στη γωνία.

Το υπουργείο Παιδείας, με τον νόμο 4115/2013, μετέτρεψε τα Ειδικά Σχολεία σε Κέντρα Υποστήριξης μιας ενότητας σχολικών μονάδων, που ονομάζεται πλέον Σχολικό Δίκτυο Εκπαίδευσης και Υποστήριξης (ΣΔΕΥ) και δημιουργείται με απόφαση του περιφερειακού διευθυντή. Στην πραγματικότητα η κυβέρνηση έκλεισε τα Ειδικά Σχολεία και πέταξε τα παιδιά με ειδικές ανάγκες στον Καιάδα του γενικού σχολείου χωρίς την κατάλληλη υποδομή και στελέχωση.

Η ευθύνη για τη διδασκαλία παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μεταφέρθηκε στον εκπαιδευτικό της τάξης του γενικού σχολείου. Ένα καθήκον, στο οποίο είναι αδύνατον να ανταποκριθεί. Στην ουσία όσα από τα παιδιά με ειδικές ανάγκες έχουν βαριές αναπηρίες, σωματικές και νοητικές, δεν θα εκπαιδευτούν ποτέ, με αποτέλεσμα να μη μπορέσουν ποτέ να αυτοεξυπηρετηθούν, να αποκτήσουν ένα επάγγελμα και πολύ περισσότερο να ενταχθούν στην κοινωνία -που είναι το ζητούμενο. Ταυτόχρονα θα βιώσουν την περιθωριοποίηση, ακόμα και τα ρατσιστικά φαινόμενα που ίσως αναπτυχθούν στα σχολεία.

avgi.gr