Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013

Υπολειτουργούν τα ειδικά σχολεία

 

Οι κοινωνικά πιο αδύναμοι πληρώνουν την κρίση: Μια φράση που έχει γίνει θεώρημα, ξεχνώντας ότι «οι αδύναμοι» δεν είναι κάποιοι «χ» άγνωστοι μιας μαθηματικής εξίσωσης. Σίγουρα «χ» άγνωστοι δεν είναι οι οικογένειες των παιδιών με αναπηρία, αλλά και τα ίδια τα παιδιά, που φοβούνται ότι η ειδική αγωγή στην εκπαίδευση είναι προ των πυλών της κατάρρευσης.

 Όπως σε όλη τη χώρα, στη χειρότερη εκπαιδευτική κατάσταση βρίσκονται τα ειδικά σχολεία, με τους δασκάλους και τους καθηγητές να είναι λιγοστοί. Ακόμα και οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, που αναμένεται να γίνουν την ερχόμενη εβδομάδα, δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα υπολειτουργίας των ειδικών σχολείων. Σημειωτέον δε ότι τα ειδικά σχολεία δεν χρειάζονται μόνο εκπαιδευτικούς αλλά και ψυχολόγος και κοινωνικούς λειτουργούς.  

Στα Γιάννενα υπάρχουν τέσσερα ειδικά σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (το 1ο και το 2ο Δημοτικό, η ΕΛΕΠΑΠ και το σχολείο τυφλών), το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο που βρίσκεται στα Σεισμόπληκτα και το Εργαστήρι Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΚ) που στεγάζεται στο πρώην κτίριο «Παλλάδιον». Όσον αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, ο πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων Ιωαννίνων Στέφανος Σίντος επιβεβαιώνει στον «Η.Α.» το πρόβλημα στελέχωσης των ειδικών σχολείων, αλλά και των τμημάτων ένταξης και παράλληλης στήριξης. Μόνο στα ειδικά σχολεία φοιτούν 65 παιδιά, ενώ στα τμήματα ένταξης και παράλληλης στήριξης που λειτουργούν στα γενικά δημοτικά σχολεία ο αριθμός φτάνει στα 250 παιδιά.
 
Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έχουμε το Γυμνάσιο με 35 παιδιά. Με πόσους εκπαιδευτικούς ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά; Με μόλις 4. Πόσοι απαιτούνται για να βγει το ωρολόγιο πρόγραμμα; 20! Εύλογα η διεύθυνση του σχολείου, όπως και οι γονείς, ανησυχούν. Οι αποσπάσεις καθηγητών ειδικής αγωγής αναμένεται να απαλύνει το πρόβλημα, όχι όμως να το λύσει. Οπότε χρειάζονται αναπληρωτές καθηγητές, οι οποίοι, αν τελικά έρθουν λόγω των περιορισμένων προσλήψεων, δεν πρόκειται να βρεθούν σε σχολική αίθουσα πριν τον Νοέμβριο. Η τραγική ειρωνεία στον τομέα της ειδικής αγωγής στην πόλη είναι ότι φέτος έγινε ένα σημαντικό βήμα: η λειτουργία και Λυκείου στον ίδιο χώρο με το Γυμνάσιο. Το Λύκειο υπάρχει ως έννοια, αλλά όχι ως οντότητα. Κι αυτό επειδή απλούστατα δεν έχει προσωπικό. Όλη αυτή η κατάσταση που περιγράφεται, εκ των πραγμάτων, τις δύο αυτές σχολικές μέρες που πέρασαν, οδήγησαν στο να χτυπάει το τελευταίο κουδούνι αρκετά πιο νωρίς, γύρω στις 12 το μεσημέρι.
 
Την ίδια ώρα χτυπάει το τελευταίο κουδούνι και για τα παιδιά που φοιτούν στο Εργαστήρι Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Στο Εργαστήρι πηγαίνουν έφηβοι με αναπηρίες ηλικίας από 14 έως 22 χρονών. Αυτή τη στιγμή τέσσερις εκπαιδευτικοί προσπαθούν να βγάλουν τη δουλειά 12 εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα το ωρολόγιο πρόγραμμα να μη βγαίνει. Τέτοιου είδους δομές όμως, χωρίς ειδικό βοηθητικό προσωπικό δεν μπορούν να λειτουργήσουν, όσοι εκπαιδευτικοί κι αν υπάρχουν. Οι μεν χρειάζονται τους δε και τούμπαλιν. Ας μην ξεχνάμε ότι στα σχολεία αυτά πηγαίνουν και παιδιά που δεν μπορούν να αυτοεξυπηρετηθούν. «Δεν έχουμε ούτε έναν άνθρωπο ειδικού βοηθητικού προσωπικού» τονίζει ο διευθυντής του Εργαστηρίου Γρηγόρης Τζίμας στον «Η.Α.», χωρίς να γνωρίζει πότε θα υπάρξει κάποιο φως στο τούνελ. Όσο για το εκπαιδευτικό έργο, αναφέρει ότι επί της ουσίας, όπως έχουν τα πράγματα, «μπορούμε να απασχολούμε τα παιδιά για κάποιες ώρες. 
 
Αλλά δεν μπορούμε να μιλάμε για μαθησιακή γνώση». Και στην περίπτωση αυτή, η όποια ελπίδα για πραγματική μαθησιακή γνώση μεταφέρεται για τον Νοέμβριο. Με την ελπίδα αυτοί ζουν και οι γονείς. «Κάθε χρονιά, υπήρχε κάποια καθυστέρηση στην τοποθέτηση των εκπαιδευτικών και του ειδικού βοηθητικού προσωπικού. Τώρα όμως όλα δείχνουν ότι θα υπάρξει μεγάλη καθυστέρηση» τονίζει στον «Η.Α.» ο Απόστολος Γκέκης, ως εκπρόσωπος γονιών τα παιδιά των οποίων φοιτούν στο Εργαστήρι. 
 
Αυτό που τον προβληματίζει περισσότερο είναι η έλλειψη του βοηθητικού προσωπικού. «Χωρίς αυτό το προσωπικό, τα παιδιά μας δεν μπορούν να πάνε στο σχολείο».  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου