Σας παραθέτουμε αποσπάσματα από τα πρακτικά της Βουλής της συζήτησης στην Ολομέλεια επί της ψηφισθείσας τελικώς Τροπολογίας του Υ.ΠΑΙ.Θ στο σχέδιο νόμου "Άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας χώρου παραστάσεων-Άδεια παράστασης".
ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΕΔΩ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΠΑΝΤΖΑΣ
Ξεκινώ, λοιπόν, με την τροπολογία 1029 του
Υπουργείου Παιδείας. Αυτή δεν είναι, κύριε Υφυπουργέ, τροπολογία, αλλά είναι
μίνι νομοσχέδιο. Και το λέω αυτό, γιατί σε ένα άρθρο με τρεις παραγράφους
περιέχονται τριάντα μία περιπτώσεις. Χρησιμοποιείτε και πάλι τη γνωστή μέθοδο
του Δούρειου Ίππου «όλα σε ένα».
Και πριν ακόμα στεγνώσει το μελάνι του νόμου
4186/2013, τον τροποποιείτε.
Αναφέρομαι συγκεκριμένα στο άρθρο 28. Σας
είχαμε επισημάνει την προχειρότητα, τις ελλείψεις και τις ασάφειες που
διέκριναν τις διατάξεις του. Και μάλιστα σας είχαμε τονίσει ότι κάποιες από
αυτές επιτίθενται ευθέως στη βασική δομή και λειτουργία της ειδικής αγωγής.
Αποτέλεσμα:
Με τη διάταξη της παραγράφου 2α δημιουργήσατε εμπλοκή στη διαδικασία των
μεταθέσεων των εκπαιδευτικών της γενικής και ειδικής αγωγής. Τι κάνετε γι’
αυτό; Μεταθέτετε το πρόβλημα στο επόμενο σχολικό έτος.
Σε
ό,τι αφορά τη διάταξη της παραγράφου 2 γ, αυτή προβλέπει ένα διευρυμένο
Συμβούλιο Επιλογής που θα διορίζει το ειδικό εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό
προσωπικό με συνεντεύξεις.
Εμείς
σας είχαμε επισημάνει ότι ο διορισμός του προσωπικού αυτού πρέπει να γίνεται με
διαδικασίες ΑΣΕΠ. Αντί, λοιπόν, να προχωρήσετε στην αλλαγή της διάταξης,
προχωράτε στην αλλαγή του προεδρεύοντος στο Συμβούλιο Επιλογής.
Σχετικά
με τη διάταξη της παραγράφου 5, που αφορά στο πιστοποιητικό παιδαγωγικής
επάρκειας του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού, μεταφέρετε την εφαρμογή και
αυτής της διάταξης στο επόμενο έτος. Εμείς σας είχαμε τονίσει ότι η
συγκεκριμένη διάταξη είχε ήδη νομοθετηθεί από το 2000 με το ν. 2817. Σας
είχαμε, επίσης, τονίσει αναφορικά με το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας
ότι αυτό που θα έπρεπε να υιοθετηθεί για το ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό είναι
οι ίδιες οι διατάξεις που ισχύουν για τους εκπαιδευτικούς.
Συνεχίζω
και με την περίπτωση 10 της παραγράφου 2. Εδώ ζητάμε διευκρινίσεις και εξηγώ:
Σήμερα ο ν. 3699/2008 προβλέπει ότι οι όποιες προσλήψεις αναπληρωτών γίνουν
στην ειδική αγωγή το 20% αυτών πρέπει να είναι από τον πίνακα Α. Έρχεστε,
λοιπόν, τώρα και λέτε ότι το 20% δεν θα είναι επί του συνόλου των προσλήψεων,
αλλά επί του συνόλου των κενών που έχουν δηλωθεί στο σύστημα.
Ξέρετε
τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Σημαίνει ότι εάν για παράδειγμα στο σύστημα έχουν
δηλωθεί πεντακόσια κενά φιλολόγων, ενώ οι πιστώσεις είναι για εκατό, θα προσλάβετε και τους εκατό από τον πίνακα
Α, γιατί το 20% των πεντακοσίων κενών που έχουν δηλωθεί στο σύστημα είναι
εκατό. Μήπως εννοείτε κάτι άλλο;
ΕΛΕΝΑ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑ
Αυτό, όμως, που υπερβαίνει τα εσκαμμένα και
προκαλεί την πολιτική μας αντίδραση είναι με την πολυσέλιδη τροπολογία που
φέρνετε, ως άρθρο μάλιστα, με θέμα «Ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας του
Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», εκμεταλλευόμενοι προφανώς το γεγονός ότι
το σχέδιο νόμου για τα θέατρα συζητείται εντός της Διαρκούς Επιτροπής
Μορφωτικών Υποθέσεων.
Μέσα
σε δέκα πυκνογραμμένες σελίδες επιχειρείτε, για παράδειγμα, να περάσετε την
υποκατάσταση ως προς τα προγράμματα σπουδών και τις ανάλογες πιστοποιήσεις όλου
εκείνου του κομματιού της δομής της δημόσιας δευτεροβάθμιας τεχνικής και
επαγγελματικής εκπαίδευσης, το οποίο προσφάτως καταργήσατε, από ιδιωτικά ΙΕΚ
και ΣΕΚ.
Ακόμη,
μεθοδεύετε πολιτικές ενέργειες και κινήσεις ως προς την ειδική αγωγή, τους
αναπληρωτές καθηγητές μέσω ΕΣΠΑ, ενώ θα λέγαμε ότι ακόμη και οι αλλαγές ως προς
τις ιατρικές εξετάσεις που περνά ένα μικρό παιδί, για να πρωτογραφτεί στο
σχολείο, υποκρύπτουν ένα πνεύμα που πάει αντίθετα στις υποχρεώσεις της πολιτείας
και του κράτους πρόνοιας ειδικά στις συνθήκες της οικονομικής και ανθρωπιστικής
κρίσης που ζούμε.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΞΟΥΛΙΔΟΥ
Βέβαια δεν μας προκαλεί πλέον έκπληξη ούτε
μας ξαφνιάζει η συνήθεια του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων να φέρνει
όλως αιφνιδίως προς ψήφιση τροπολογία σε νομοσχέδια διαφορετικού περιεχομένου,
προκειμένου να τακτοποιήσει τις όποιες εκκρεμότητες.
Πώς αλλιώς να ερμηνεύσουμε το γεγονός ότι η
παρούσα τροπολογία είναι νομοτεχνικής και βελτιωτικής φύσεως τροποποιήσεις,
όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση σε έναν νόμο τον ν. 4186/2013 που
ψηφίστηκε μόλις πριν από τρεις μήνες. Πρόκειται για τον περίφημο νόμο για την
αναδιάρθρωση της δευτεροβάθμια εκπαίδευσης, τον οποίο να υπενθυμίσω ότι τον
περιμέναμε ολόκληρο το καλοκαίρι. Τον καταθέσατε στη Βουλή την τελευταία
στιγμή. Βγήκε σε ΦΕΚ στις 17 Σεπτεμβρίου, ενώ είχε αρχίσει η σχολική χρονιά και
η ισχύς του άρχισε στην τρέχουσα σχολική χρονιά. Παγκόσμια πρωτοτυπία και
εγκληματική ενέργεια εις βάρος των μαθητών και της δημόσιας παιδείας.
Η
τροπολογία αυτή, λοιπόν, θα μπορούσε να είναι τουλάχιστον δύο διαφορετικά
νομοσχέδια: ένα για την πολύπαθη επαγγελματική εκπαίδευση και ένα για την
ειδική αγωγή, για να μην μιλήσουμε για τα υπόλοιπα θέματα που
συμπεριλαμβάνονται.
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ
Ακόμη, θα έλεγα, ότι οι τροπολογίες γύρω από
την παιδεία που εισάγετε, κάνουν ένα ακόμα μεγάλο βήμα στον κατήφορο της
πλήρους απαξίωσης των εκπαιδευτικών. Το είπαν και άλλοι συνάδελφοι
προηγουμένως, ότι είναι αδιανόητο να φέρνετε και να περνάτε διάταξη που να
λέει, ότι αναπληρωτές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πλήρους
ή μειωμένου ωραρίου, που προσλήφθηκαν στο πλαίσιο των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ,
είναι δυνατό να διατεθούν, με απόφαση Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης εντός
της περιφέρειας ή με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων εντός της
επικράτειας. Σοβαρολογείτε;
Είναι δυνατόν ένας εκπαιδευτικός και μάλιστα
με μειωμένο ωράριο να είναι στη διάθεση, λες και είναι πράγμα, του οποιουδήποτε
Υπουργού, να τον διαθέτει και να τον διακινεί ανά την επικράτεια; Πώς θα κάνει
αυτός ο άνθρωπος οικογενειακό προγραμματισμό; Με τι έξοδα θα κινηθεί ξέροντας
μάλιστα και τους γλίσχρους μισθούς που αμείβεται;
Τολμάτε, όταν είναι κατεστραμμένοι τελείως
οι εκπαιδευτικοί, να εισάγετε μία διάταξη, όπου να αναγορεύετε τον Υπουργό ως
τον «υπέρτατο αφέντη», που θα μπορεί να διαθέτει τους «υποτελείς» όπου δει,
εισάγοντας, επίσης, ένα νέο πελατειακό κράτος εξυπηρετώντας όποιους θέλει και
όσο θέλει;
ΕΥΓΕΝΙΑ (ΤΖΕΝΗ) ΒΑΜΒΑΚΑ
Πάμε τώρα στην περίπτωση 11, όπου ρυθμίζονται θέματα που αφορούν
αναπληρωτές εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέσω
ΕΣΠΑ.
Η ρύθμιση αυτή αφορά τους αναπληρωτές
πλήρους ή μειωμένου ωραρίου, δηλαδή τη μετατροπή των υποαμοιβόμενων και με
ελαστική σχέση εργασίας εκπαιδευτικών σε νομάδες, κατά το δοκούν, με ό,τι αυτό
συνεπάγεται για τον οικογενειακό τους προγραμματισμό και τα έξοδα μετακίνησης
και διαβίωσης.
Επιπρόσθετα, καθορίζεται, πως οι προσλήψεις
των αναπληρωτών για παράλληλη στήριξη στη δευτεροβάθμια γίνονται αποκλειστικά
ως μειωμένου ωραρίου. Άλλο καταπληκτικό αυτό.
Ακόμα, καθορίζεται, πως για τις προσλήψεις
αναπληρωτών πλήρους ή μειωμένου ωραρίου και των δύο βαθμίδων, η κατανομή των
κενών γίνεται τυχαία από το πληροφοριακό σύστημα του ΥΠΕΘ ανά περιοχή
πρόσληψης. Αυτό είναι τελείως ασαφές και χρειαζόμαστε εξηγήσεις πάνω στο θέμα
αυτό.
Τέλος, καθορίζεται πως
οι προσλήψεις αναπληρωτών μέσω ΕΣΠΑ γίνονται καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού
έτους χωρίς χρονικούς περιορισμούς και ορίζεται το τρέχον σχολικό έτος ως
χρόνος έναρξης των προαναφερθέντων.
Βρίσκονται δηλαδή σε
μία συνεχόμενη ανασφάλεια οι εκπαιδευτικοί. Νομάδες γίνονται, ανασφαλείς
γίνονται. Κάπου πρέπει να τελειώσει αυτό το κωμειδύλλιο που υπάρχει.
Όλα αυτά θέλουν διευκρινίσεις τέλος πάντων,
ειδικά το σημείο που αναφέρει «ή άλλο συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα στην ίδια
περιοχή». Τι αφορά αυτό; Γιατί δεν το διευκρινίζετε; Δηλαδή, ένας εκπαιδευτικός
μπορεί στην ίδια περιοχή, λόγω προγράμματος ΕΣΠΑ, να πάει να γίνει μάγειρας
κάπου αλλού; Αυτά είναι τρελά πράγματα και πρέπει να τα διευκρινίσετε.
Περιμένουμε για όλα αυτά απαντήσεις.
Φυσικά, δεν χρειάζεται
να σας πούμε ότι την τροπολογία αυτήν την καταψηφίζουμε.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
Η δεύτερη κατεύθυνση: πλήρης διάλυση των
εργασιακών σχέσεων. Γιατί; Πρώτα απ’ όλα, γιατί δεν έχετε τις πιστώσεις να
κάνετε μόνιμους διορισμούς. Πρέπει να ξέρετε, όπως λέει και η Παγκόσμια
Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών, ότι η φροντίδα για τον εκπαιδευτικό και η ποιότητα
των συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών είναι βασικός παράγοντας και
συντελεστής της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου που παρέχεται στην
εκπαίδευση. Όσο δεν το διασφαλίζετε αυτό και έχετε εκπαιδευτικούς, ακόμα και
αναπληρωτές στους οποίους μπορείτε να πηγαίνετε με μια απλή απόφαση εντός της
επικράτειας -και χαίρομαι που ήρθε η τροποποίηση από το Υπουργείο Παιδείας- θα
πρέπει να βάλετε εκεί και για τον περιφερειακό να είναι με τη σύμφωνη γνώμη των
εκπαιδευτικών η μετακίνησή του. Έχετε κάνει μια νομοτεχνική βελτίωση, αλλά θα
πρέπει να πείτε και για την περιφέρεια να είναι με τη σύμφωνη γνώμη των
εκπαιδευτικών. Τους κάνετε περιπλανώμενους σε όλη την περιφέρεια και σε όλη την
Ελλάδα.
Το δεύτερο. Στην παράλληλη στήριξη στα
σχολεία, γιατί πρέπει να είναι μόνο με μειωμένο ωράριο; Ξέρετε ότι τα παιδιά
που χρειάζονται την στήριξη μέσα στην ίδια τάξη του ιδιωτικού σχολείου, δεν
θέλουν μόνο τη μία χρονιά. Μάλιστα, τους βάζετε μειωμένου ωραρίου και πρέπει να
είναι μόνο αναπληρωτές.
Τα παιδιά αυτά έχουν ανάγκη από τη
μονιμότητα του εκπαιδευτικού, του ίδιου προσώπου. Δένονται με τον εκπαιδευτικό,
ο οποίος θα γνωρίσει τη μία χρονιά τις ανάγκες του και το παιδί θα πάει και τη
δεύτερη χρονιά στο σχολείο και την τρίτη και την τέταρτη και την πέμπτη και την
έκτη. Δεν μπορείτε τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να τα έχετε με αναπληρωτές και
μάλιστα αποκλειστικά μειωμένου ωραρίου.
Γι’ αυτό σας μιλώ για προχειρότητα. Όσο πάτε
να τα αντιμετωπίσετε, τα κάνετε χειρότερα. Αν δεν τα δείτε σε μία συνολική
αντιμετώπιση, τα αποτελέσματα στην πραγματική ζωή του σχολείου θα είναι
χειρότερα. Προσέξτε το αυτό. Γι’ αυτό δεν είναι σωστό να το φέρνετε ως τροπολογία.
Αν το είχατε σαν νομοσχέδιο, θα το συζητούσαμε νωρίτερα και θα σας λέγαμε «εδώ
κάνετε λάθος, εκεί κάνετε λάθος, διορθώστε τα, τα αποτελέσματα θα είναι
καταστροφικά». Με την τροπολογία δεν γίνεται τίποτα. Τι να κάνετε στις 11 το
βράδυ; Δεν γίνεται τίποτα. Γι’ αυτό μίλησα για προχειρότητα.
Η τυχαία κατανομή που βάζετε, εάν υπάρχουν
κενά, αυτό είναι μία παραδοχή από τη μεριά του Υπουργείου ότι θα υπάρχουν κενά
μόνιμα σε όλη τη σχολική χρονιά και καταπώς θα πέφτει ο κλήρος θα είναι δέκα
κενά στην Αχαΐα, είκοσι στην Θεσσαλονίκη, δέκα στην Κρήτη κ.λπ.. Τι είναι αυτό;
Ο επιμερισμός των κενών θα οφείλεται στην ατυχία ή στην τύχη του συστήματος που
βάζει, αντί να δεσμευτεί το Υπουργείο και να πει ότι δεν θα υπάρχει κανένα
κενό;
Άλλο σημείο. Η καθυστέρηση της εκδόσεως της
εγκυκλίου των μεταθέσεων. Το Σεπτέμβριο σας λέγαμε ότι υπάρχει νομοθετικό κενό
και πρόβλημα. Σας λέγαμε να το διορθώσετε. Δεν το διορθώσατε το Σεπτέμβριο, δεν
μπορούσατε να εκδώσετε τις εγκυκλίους. Αποτέλεσμα; Δεν είναι μόνο οι
μεταθέσεις, θα έρθουν και οι αποσπάσεις μετά. Κάντε το αυτονόητο. Στα τέλη
Ιουνίου, θα πρέπει το εκπαιδευτικό προσωπικό να ξέρει πού ακριβώς θα είναι και
να είναι σταθερό. Δεν μπορεί να γυρίζει και το καλοκαίρι και να μην ξέρει πού
θα πάει και να έρχεται ο Δεκέμβριος, που ακόμα μετακινήσεις γίνονται. Σας λέμε
το αυτονόητο, όλοι οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία και όλα τα βιβλία στα σχολεία.
ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ:
Δεν είναι η
πρώτη φορά που το ελληνικό Κοινοβούλιο αναγκάζεται να συζητήσει τελευταία
στιγμή μία σειρά από ρυθμίσεις που αφορούν την εκπαίδευση και που είναι άσχετες
με το θέμα του σχεδίου νόμου, δεν έχουν συζητηθεί στις αρμόδιες Επιτροπές.
Να πω εδώ ότι αυτή
η τροπολογία-προσθήκη ήρθε την Παρασκευή. Θα μπορούσε, αν θέλατε να ρυθμίσετε
τεχνικά θέματα -εσείς τα θεωρείτε τεχνικά- να φέρετε την προσθήκη-τροπολογία,
ακόμα κι αν δεν συνάδει με το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου, από την αρχή της
κατάθεσης του σχεδίου νόμου, έτσι ώστε όλοι οι συνάδελφοι να μπορούμε να
τοποθετηθούμε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Δεν το κάνατε, το φέρατε την Παρασκευή όταν
είχε ολοκληρωθεί η συζήτηση. Αυτό είναι το πρώτο.
Εγώ θα δεχτώ ότι
υπάρχουν και άλλες θετικές ρυθμίσεις, αλλά με αυτόν τον τρόπο που τις φέρνετε,
αδικείτε και την ενδεχόμενη καλή πρόθεση που έχετε, πρώτον, διότι τις φέρνετε σε
ένα άσχετο σχέδιο νόμου και δεύτερον, διότι δεν αξιοποιείτε τη συζήτηση στην
Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για να συζητηθούν αυτές οι ρυθμίσεις και
ενδεχομένως να βελτιωθούν.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων):
Θέλω να σας πω ότι οι περιπτώσεις από το 5 μέχρι και το 12 ουσιαστικά
είναι διαδικαστικού χαρακτήρα, γιατί τι κάνουμε; Για πρώτη χρονιά φέτος, όλες
οι πιστώσεις στην Ειδική Αγωγή, 100%, είναι μέσω ΕΣΠΑ. Άρα, έπρεπε εμείς να
φέρουμε κάποιες αυτονόητες ρυθμίσεις, ώστε τα θέματα όπως ισχύουν για τον
τακτικό προϋπολογισμό, να ισχύουν τα ίδια και για τα προγράμματα ΕΣΠΑ. Γι’ αυτό
το λόγο, δηλαδή για θέματα πληρωμών, μετακινήσεων του προσωπικού κ.λπ., κάνουμε
αυτές ακριβώς τις τροποποιήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου