Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2013

«Κοινωφελής Εργασία» στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.....ή Απάνθρωπη Εκμετάλλευση με Παιδαγωγικούς Κινδύνους;


Αυτές τις μέρες μια νέα σελίδα ντροπής έρχεται να προστεθεί στην πολύπαθη Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση του τόπου μας. Το θέμα όμως δεν αφορά στενά τον χώρο της Ειδικής Αγωγής αλλά γενικότερα την εκπαίδευση και την εργασία σε αυτήν τη χώρα.

Πατώντας πάνω στην υπέρογκη ανεργία που δημιούργησε η πολιτική των τελευταίων ετών (και όχι μόνο η οικονομική κρίση), συνάδελφοι μας ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ.α. ειδικότητες προσλαμβάνονται μέσω ευφάνταστων προγραμμάτων «κοινωφελούς εργασίας» του ΟΑΕΔ, για να καλύψουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες στα σχολεία. Καταπατώντας, μάλιστα, τη σειρά κατάταξης αναπληρωτών ειδικοτήτων, ο έχων την «περισσότερη» ανεργία κόβει πρώτος το νήμα στην πρόσληψη.  Αλήθεια, ποιο νοσηρό μυαλό εκμεταλλευτή προωθεί τέτοια προγράμματα; Ποιος μπορεί να ζήσει αξιοπρεπώς με 490 ευρώ μισθό ή λιγότερα; Ποιος θα ήθελε να εργάζεται μόνο με ιατροφαρμακευτικά ένσημα και καθόλου συντάξιμα; Για 6 μήνες και 15 μέρες; Για να πληρωθεί στο τέλος του «προγράμματος»; Για να «εξαργυρώσει» την «πολύ ανεργία» του με «λίγη εργασία»; Πρόκειται για εξευτελισμό και εμπαιγμό του χείριστου είδους που πατάει πάνω στην ανάγκη επιβίωσης των ανέργων συναδέλφων μας!

Από παιδαγωγική άποψη, η στελέχωση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με τέτοια προγράμματα είναι πολύ επικίνδυνη. Άνθρωποι που λόγω των κοινωνικών συνθηκών είναι «παροπλισμένοι» για χρόνια ή δεν έχουν καν εργαστεί λόγω νεαρής ηλικίας, θα μπουν στα σχολεία να στελεχώσουν ένα πολύ κρίσιμο πόστο που απαιτεί πολύχρονη εμπειρία, τις ΕΔΕΑΥ (Επιτροπές Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης). Το πλαίσιο λειτουργίας των ΕΔΕΑΥ δεν έχει καθοριστεί ακόμα, ενώ το πιθανότερο (και χειρότερο) σενάριο είναι να προσπαθήσουν να αντικαταστήσουν τα ΚΕΔΔΥ (με συνακόλουθη αντικατάσταση του εκπαιδευτικού και υποστηρικτικού έργου που γίνεται στα σχολεία με το έργο της διάγνωσης). Με όλη αυτήν τη διαδικασία, η ποιότητα της παρεχόμενης διάγνωσης και υποστήριξης δεν αναβαθμίζεται, αντίθετα εργαζόμενοι με πολύτιμη εμπειρία στο χώρο της Ειδικής αγωγής και Εκπαίδευσης (που δούλευαν ως αναπληρωτές) κινδυνεύουν να μην εργαστούν για να λειτουργήσει, τελικά, το νέο μοντέλο εργασίας του 21ου αιώνα: η κυλιόμενη, ανακυκλωμένη ανεργία/εργασία.

Ως εκπαιδευτικοί, ως άνθρωποι που προετοιμάζουμε τη νέα γενιά να ζει με αξιοπρέπεια, οφείλουμε να μπούμε στην πρώτη γραμμή του αγώνα, τόσο στο επίπεδο του σχολείου όσο και της κοινωνίας, για να μη γίνει κανόνας η εργασιακή άβυσσος. Πρέπει να διεκδικήσουμε τη μόνιμη και σταθερή στελέχωση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης από τον τακτικό προϋπολογισμό. Αυτή τη στιγμή η υποτιθέμενη «Δημόσια» Ειδική Αγωγή έχει καρατομηθεί και αντικατασταθεί από 4 διακριτά προγράμματα ΕΣΠΑ («Εξειδικευμένης Εκπαιδευτικής Υποστήριξης», «Νέες Τεχνολογίες και Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Υλικό», «Μετατροπή του Ειδικού Σχολείου σε Κέντρο Υποστήριξης», «Προώθηση της Απασχόλησης μέσω Προγραμμάτων Κοινωφελούς Εργασίας») με χαοτικά αποτελέσματα: ολόκληρες περιφέρειες της χώρας  (Στερεά Ελλάδα, Νησιά Αιγαίου) μένουν χωρίς προσλήψεις , τα ΕΕΕΕΚ μένουν χωρίς προσλήψεις, τα ΚΕΔΔΥ το ίδιο, οι ΕΔΕΑΥ συγκροτούνται στα χαρτιά κ.ο.κ.

Σ’ αυτό το κατακερματισμένο και χαοτικό τοπίο, όλοι οι εργαζόμενοι της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ, ΕΒΠ, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας κ.τ.λ.) σε συνεργασία με τους γονείς οφείλουμε να δημιουργήσουμε ΕΝΑ ΜΕΤΩΠΟ και να διεκδικήσουμε ξεκάθαρα:

-          Μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλους τους εργαζόμενους της εκπαίδευσης, με αξιοπρεπείς αμοιβές και πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα.
-          Να σταματήσουν τα δήθεν «κοινωφελή» προγράμματα διαχείρισης της ανεργίας που διαλύουν εργασιακά δικαιώματα.
-          Καμία υποβάθμιση του εκπαιδευτικού/διδακτικού και υποστηρικτικού έργου στα σχολεία. Πλήρη κάλυψη όλων των εκπαιδευτικών αναγκών.

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ – www.satea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου