Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2013

"SOS από τις οικογένειες παιδιών με ειδικές ανάγκες"...Άρθρο στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ - 8/12/2013 - με αναφορές στις ελλείψεις των ΚΕ.Δ.Δ.Υ και των ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ από τον Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α - ΣΤΕΛΛΑ & τον Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α ΑΤΤΙΚΗΣ


Τα επιδόματα έχουν περικοπεί λόγω κρίσης, ενώ τα ειδικά κέντρα έχουν σοβαρές ελλείψεις

Της Λινας Γιανναρου
Λογοθεραπευτής, με πολυετή προϋπηρεσία, αναλαμβάνει περιστατικά με διαταραχές λόγου, αυτισμό, έναντι 15 ευρώ. Ειδική παιδαγωγός, με προϋπηρεσία σε ειδικό σχολείο, αναλαμβάνει παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και αυτισμό, 10 ευρώ «τιμή συζητήσιμη». Σχολική ψυχολόγος αναλαμβάνει παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες έναντι 11 ευρώ, «η τιμή μπορεί να διαπραγματευθεί». Κοινωνική λειτουργός προσφέρει θεραπευτική παρέμβαση εντός σπιτιού. Τιμή 8 ευρώ, συζητήσιμη.
Σαν το κρυφό σύμπτωμα ύπουλης ασθένειας, οι παραπάνω αγγελίες αποκαλύπτουν τη δραματική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει εκατοντάδες οικογένειες παιδιών με ειδικές ανάγκες τον καιρό της κρίσης. Με τα επιδόματα να έχουν περικοπεί και τον ΕΟΠΥΥ να καθυστερεί έως και οκτώ μήνες την καταβολή των χρημάτων, όλο και περισσότεροι υποχρεώνονται να αποσύρουν τα παιδιά τους από τις ειδικές δομές, καταφεύγοντας στη λύση των κατ’ οίκον θεραπευτών που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους έναντι ελάχιστης, σχεδόν εξευτελιστικής, αμοιβής. «Κανείς δεν μπορεί να ελέγξει το επίπεδο αυτών των υπηρεσιών, ωστόσο πολλές οικογένειες δεν έχουν άλλη λύση» λέει στην «Κ» η κ. Μαριέττα Μυλωνοπούλου, διευθύντρια του Κέντρου Νευροεξελικτικής Αγωγής Παιδιού στον Πειραιά, για παιδιά με κινητικές δυσλειτουργίες, νοητική υστέρηση, νευρολογικές παθήσεις, διαταραχές συμπεριφοράς, λόγου κ.ο.κ. «Οχι μόνο έχει μειωθεί το ποσό των αποζημιώσεων που δίνουν τα Ταμεία, αλλά συχνά καθυστερεί υπερβολικά η καταβολή τους, επιβαρύνοντας τις οικογένειες σε δυσβάσταχτο βαθμό». Μαχαίρι έχει πέσει και στα επιδόματα. Παιδί με εγκεφαλική παράλυση έχει να λαμβάνει σήμερα μόλις 590 ευρώ τον μήνα, με αυτισμό 440 ευρώ, με σοβαρά μαθησιακά προβλήματα 250 ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι το ποσοστό μείωσης των θεραπειών για οικονομικούς λόγους στο ΚΝΑΠ εκτοξεύθηκε από 12% την περίοδο 2010-2011 σε 55% την περίοδο 2012-2013. «Αλλοι μειώνουν τις θεραπείες, π.χ. από πέντε την εβδομάδα σε τρεις, άλλοι αποσύρουν εντελώς τα παιδιά τους από τα ειδικά κέντρα. Υπάρχουν άνθρωποι που δεν έχουν καν για τη βενζίνη να έρθουν ώς εδώ» λέει η κ. Μυλωνοπούλου. Φυσικά, τα ειδικά κέντρα έχουν μειώσει σημαντικά τις τιμές.

«Το κόστος των θεραπειών του παιδιού επιβαρύνει κατά βάση τις οικογένειες» λέει στην «Κ» ο Σ.Α., πατέρας 16χρονης κόρης με σπαστική τετραπληγία. «Οποιος έχει παιδί με ειδικές ανάγκες γνωρίζει ότι τα έξοδα είναι υπερπολλαπλάσια του όποιου επιδόματος. Από τις πάνες που χρειάζεται να φορά μέχρι τους ορθοστάτες και τα ειδικά καθίσματα, τα έξοδα είναι ασύλληπτα». Μεγαλύτερο πρόβλημα και από την περικοπή των αποζημιώσεων είναι η έλλειψη δημόσιων ειδικών δομών. «Δεν υπάρχει ειδικό σχολείο για την κόρη μου», λέει ο ίδιος. «Μπορεί να υπάρχουν σχολεία για παιδιά με νοητική υστέρηση, κωφά ή άλλα προβλήματα, αλλά για μεικτά περιστατικά, όπου συνυπάρχουν όλα τα παραπάνω, δεν υπάρχει κάλυψη». Οπως λέει, εάν υπήρχαν δομές όπου τα παιδιά θα λάμβαναν εξειδικευμένη βοήθεια, δεν θα χρειαζόταν οι γονείς να πληρώνουν τόσες θεραπείες σε ιδιωτικά κέντρα. «Εάν δεν είχα ελεύθερο ωράριο, δεν θα μπορούσα να την πηγαινοφέρνω για να κάνει τις θεραπείες της. Ξέρω πολλούς που έχουν εγκαταλείψει τις δουλειές τους για τον ίδιο λόγο».

Υποστελέχωση


Κι όμως, όχι μόνο δεν επαρκούν οι δημόσιες ειδικές δομές, αλλά είναι και εξαιρετικά υποστελεχωμένες. Σήμερα από τα Ειδικά Σχολεία (177 δημοτικά, 108 νηπιαγωγεία, 7 γυμνάσια, 4 λύκεια, 80 εργαστήρια ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, 1.810 τμήματα ένταξης δημοτικών, 308 τμήματα ένταξης νηπιαγωγείων, 330 τμήματα ένταξης γυμνασίων), λείπουν 300 ψυχολόγοι, 280 κοινωνικοί λειτουργοί, 190 εργοθεραπευτές, 230 λογοθεραπευτές, 25 παιδοψυχίατροι, 120 φυσικοθεραπευτές και 140 σχολικοί νοσηλευτές. Συνολικά 1.300 κενά σε ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό.

  «Πρέπει να στελεχωθούν άμεσα τα σχολεία. Ολο και περισσότεροι γονείς δεν μπορούν να στέλνουν τα παιδιά τους έξω για θεραπεία», τονίζει στην «Κ» η πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Αττικής, Παναγιώτα Λεωτσάκου. «Δεν είναι φανερή σε όλους, αλλά η πρόοδος των παιδιών με τις θεραπείες είναι εντυπωσιακή» λέει ο Σ.Α. «Οταν μαθαίνουν να τρώνε μόνα ή να φορούν την μπλούζα τους, νιώθεις όπως όταν ένα “φυσιολογικό” παιδί σού φέρνει καλούς βαθμούς».

Δύο χρόνια αναμονή για μία γνωμάτευση


Τα προβλήματα ξεκινούν ήδη από την αρχική διάγνωση. Οπως αναφέρει στην «Κ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής Στερεάς Ελλάδας Βασίλης Βούγιας, στα 62 Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ) της χώρας, όπου γίνεται η αξιολόγηση των αναπηριών και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των παιδιών, τα κενά είναι τεράστια. «Αυτά τα Κέντρα έως και σήμερα είναι τραγικά υποστελεχωμένα από ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό και πολλά εξ αυτών δεν λειτουργούν, με σημαντικά δυσμενή αντίκτυπο στην κάλυψη των αναγκών των μαθητών και των οικογενειών τους. Ενώ σε λίγο θα κλείσουν τα σχολεία για τις διακοπές των Χριστουγέννων, στα περισσότερα ΚΕΔΔΥ είναι ανέφικτο να λειτουργήσουν οι διεπιστημονικές ομάδες».

Χαρακτηριστικό είναι ότι στα μόλις επτά ΚΕΔΔΥ της Αττικής, οι λίστες αναμονής για εξέταση των μαθητών φτάνουν και τα δύο χρόνια! Στο ΚΕΔΔΥ Α΄ Αθήνας, ενδεικτικά, ενώ θα έπρεπε να λειτουργούν 12 διεπιστημονικές ομάδες αξιολόγησης για να καλύψουν τις ανάγκες μαθητικού πληθυσμού που φτάνει τις 122.000, σήμερα λειτουργούν μόνο τρεις.

Η δραματική αυτή κατάσταση επιτείνεται από το γεγονός πως εκ του νόμου τα ΚΕΔΔΥ πρέπει να προβούν σε αξιολογήσεις μαθητών λυκείου με μαθησιακές δυσκολίες, ώστε να τους χορηγηθεί γνωμάτευση η οποία θα χρησιμοποιηθεί για τη συμμετοχή τους στις πανελλήνιες εξετάσεις του 2014. «Ξεκινήσαμε τη χρονιά με “προίκα” 500 αιτήσεις για γνωμάτευση δυσλεξίας από γονείς παιδιών της Γ΄ Λυκείου που θέλουν να δώσουν πανελλήνιες» λέει η πρόεδρος του Συλλόγου Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Αττικής, Π. Λεωτσάκου. «Και τα παιδιά του δημοτικού περιμένουν...».

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου