Πέμπτη, 30 Μαρτίου 2017

ΤΙ ΕΙΠΩΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ...ΑΠΟΔΕΛΤΙΩΣΗ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ





ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΖ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ϟΘ΄
Τετάρτη 29 Μαρτίου 2017


Κύριε Γαβρόγλου, έχετε τον λόγο. Μπορείτε να μιλήσετε και από τη θέση σας, για πέντε λεπτά.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Σας ευχαριστώ.
Θα αναφερθώ στην τροπολογία 983 για τη ρύθμιση θεμάτων αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Όπως γνωρίζετε υπάρχει μια δυσκολία στο θέμα διορισμού μόνιμου προσωπικού στην εκπαίδευση. Εμείς έχουμε δηλώσει ότι θα προχωρήσουμε σε διορισμούς. Θα ανακοινώσουμε και τον αριθμό και τη διαδικασία, αφού ολοκληρωθεί η αξιολόγηση.
Στο μεταξύ, πρέπει να υπάρχουν αναπληρωτές εκπαιδευτικοί από το Σεπτέμβριο. Η περυσινή διάταξη ήταν μόνο για τη φετινή χρονιά. Πρέπει λοιπόν, να υπάρχει μια ρύθμιση, η οποία είναι ολόιδια με την περυσινή ρύθμιση για τη χρονιά που αρχίζει το Σεπτέμβριο. Δηλαδή, αν θέλουμε να ανοίξουν έγκαιρα τα σχολεία δεν μπορούμε να καθυστερήσουμε ούτε μια μέρα παραπάνω, διότι ο ΑΣΕΠ έχει την ευθύνη ελέγχου των πινάκων και πρέπει να δώσουμε εκείνο τον χρόνο στον ΑΣΕΠ για να μπορέσει να κάνει σωστά τη δουλειά του και να ανοίξουν τα σχολεία έγκαιρα. Άρα, αυτό δικαιολογεί το επείγον αυτής της τροπολογίας.
Στην τροπολογία λέμε ότι είναι για δύο χρόνια. Εδώ έχει υπάρξει μια ιδιόμορφη σπέκουλα. Το γεγονός ότι λέμε ότι ισχύει για δύο χρόνια θεωρείτε ότι είναι ένας έμμεσος τρόπος να πούμε ότι δεν θα γίνουν διορισμοί. Αυτό δεν ισχύει, διότι αναπληρωτές χρειαζόμαστε ακόμη και κάτω από ιδανικές συνθήκες, πόσω μάλλον που οι όποιοι μόνιμοι διορισμοί σήμερα -όπως είπα θα τους ανακοινώσουμε-, δεν μπορούν να κανονικοποιήσουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα άμεσα. Άρα, δεν σημαίνει τίποτα περισσότερο από το να μην έρχεται η ίδια διάταξη την επόμενη φορά.
Τέλος, υπάρχει πάλι ένα πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, νομίζω, από παρεξήγηση πάλι ως προς τους αποφοίτους των θεμάτων ειδικής αγωγής από δύο πανεπιστήμια, το Πανεπιστήμιο της Θεσσαλίας και το Πανεπιστήμιο της Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη. Κοιτάξτε, το προηγούμενο καθεστώς έλεγε ότι τα παιδιά αυτά, οι συνάδελφοι αυτοί προτάσσονται στους πίνακες. Σε νόμο που ψηφίσαμε το Φεβρουάριο το αλλάξαμε αυτό. Αύριο θα δημοσιοποιηθεί στη διαβούλευση υπουργική απόφαση, για να έχουμε και τις προτάσεις και τα σχόλια διαφόρων κατηγοριών εκπαιδευτικών.

Αυτή τη φορά θα αρχίσουμε να μην προτάσσονται, αλλά να μοριοδοτούνται επιπλέον. Το να προτάσσονται τα συγκεκριμένα άτομα ήταν κάτι άδικο, γιατί υπήρχαν άλλα άτομα τα οποία είχαν πάρει πτυχίο σε παραπλήσιο κλάδο, παραδείγματος χάρη στα παιδαγωγικά, είχαν κάνει διδακτορικά κ.λπ. και πολλές φορές βρίσκονταν κάτω από την κατάταξη όπου προτάσσονταν οι απόφοιτοι των δύο αυτών τμημάτων. Για λόγους ισονομίας, λοιπόν –και θα ήθελα να προσεχθεί αυτό- έχει αλλάξει αυτό το καθεστώς.
Επειδή, λοιπόν, πέρσι είχαν διοριστεί γύρω στους εννιάμισι με δέκα χιλιάδες ή και λίγο παραπάνω από δέκα χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί για την ειδική αγωγή, δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα ως προς τους διορισμούς λόγω των αριθμών. Άρα, για λόγους ισονομίας κάνουμε αυτό. Αύριο θα ανακοινωθεί το περιεχόμενο της υπουργικής απόφασης στη «Διαύγεια», κάτι που δεν είναι σύνηθες, αλλά το κάνουμε για να μπορέσουμε να έχουμε τα σχόλια των συναδέλφων και θα προχωρήσουμε και όποια ερώτηση είναι να γίνει, να ενημερωθούμε.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ(ΔΗ.ΣΥ.): Αντιδρώ στον κ. Γαβρόγλου, στον Υπουργό Παιδείας, με τα εξής: Καταρχάς δεν μπορείτε να λέτε, κύριε Υπουργέ, ότι το θέμα των αναπληρωτών έχετε σκοπό και πράγματι μπορείτε να το ρυθμίσετε καταργώντας τους αναπληρωτές και αντικαθιστώντας τους, όπως σωστά θα μπορούσε να είναι κάποια στιγμή, με μόνιμο προσωπικό. Είναι μια ευχή. Και εγώ θέλω να βρεθεί το φάρμακο κατά του καρκίνου, αλλά δεν έχει ακόμα βρεθεί. Αυτό που λέτε, καλό είναι να το λέτε, αλλά θυμίζει λίγο από τα παρελθόντα λόγια σας και δημιουργεί ανασφάλειες για αυτά που έχετε στο μυαλό σας να κάνετε.
Το σύστημα θα χρειαστεί αναπληρωτές, διότι πρώτον υπάρχει το πρόβλημα με τους διορισμούς και οι σχετικοί περιορισμοί που είναι θέμα γενικότερης πολιτικής που την υφίσταται το Υπουργείο Παιδείας, όπως και να το κάνουμε και δεύτερον γιατί πάντα προκύπτουν ζητήματα κενών μέσα στη διάρκεια της χρονιάς που δεν μπορεί να τα ελέγξετε από την αρχή. Δεν αναφέρομαι μόνο στις εγκυμοσύνες, αλλά και σε άλλα θέματα. Τα ξέρετε.
Πάμε τώρα στον ίδιο τον θεσμό του αναπληρωτή. Εμείς δεν είμαστε θετικοί στην αλλαγή που κάνετε σε κάτι που είχα κάνει εγώ το 2014 και είχε πάει και καλά στην πράξη. Δεν είμαστε καθόλου θετικοί. Γιατί λέτε ότι καταργείτε την πρόταξη και αντ’ αυτής η μοριοδότηση; Δεν είναι σωστό. Βάσει των πτυχίων και μεταπτυχιακών που έχει μπορείς να εξελιχθείς, αλλά η προσφορά σου σε ένα αντικείμενο είναι αυτό που μετράει πρώτο. Εσύ θα πας βάσει των πτυχίων που θα έχεις ή θα αποκτάς, θα μοριοδοτείσαι περισσότερο, θα εξελίσσεσαι αλλά για την πρόσληψη η υπηρεσία είναι ένα μεγάλο προσόν. Είμαστε αρνητικοί σε αυτήν την αλλαγή.
Σας παρακαλώ πάρα πολύ να μας δώσετε κάποιες απαντήσεις να καταλάβουμε τουλάχιστον με καθαρά λόγια πώς σκέφτεστε. 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Ως προς το κόστος, έχει προϋπολογιστεί ότι μεγάλο κομμάτι θα έρθει από τα ΕΣΠΑ. Είναι εγκεκριμένα ποσά και ένα μικρό έρχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Άρα, είναι προϋπολογισμένο. Υπάρχει εγκεκριμένο και προχωράμε. Είναι για περίπου είκοσι μία χιλιάδες αναπληρωτές συν, πλην χίλιους. Δεν μπορώ να σας πω ακριβώς την κατανομή, αλλά είναι πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Ξεπερνάει λίγο τα είκοσι. Είναι τεχνικό το ζήτημα.
Αυτό που ρωτήσατε για αυτά που έλεγε ο κ. Φίλης, συνεχίζουμε να θεωρούμε ότι είναι σωστά. Αυτές είναι οι ανάγκες, εξ ού και τα είκοσι, είκοσι μία χιλιάδες. Αυτό θα πρέπει να το δούμε πολύ σοβαρά και το βλέπουμε. Το μελετάμε στο πλαίσιο της επιτροπής μελέτης των οικονομικών της εκπαίδευσης που κάναμε για το πώς θα ξεδιπλωθεί ένα σχέδιο διορισμών ώστε ο πυρήνας της εκπαίδευσης να βασίζεται σε μόνιμους λειτουργούς της εκπαίδευσης.
 Θα σχολιάσω λίγο κι αυτά που είπε ο κ. Λοβέρδος. Εκφράζοντας νομίζω κι αυτά που λέμε εμείς, έχει κανείς την εντύπωση ότι η όποια ηγεσία ενός Υπουργείου Παιδείας θα ήταν ευχαριστημένη με τόσους πολλούς αναπληρωτές; Είναι προφανές αυτό και χαίρομαι που το εκφράζετε κι εσείς στη Βουλή. Και αυτό σας το λέω συμπληρωματικά. Το λέω αυτό γιατί υπάρχουν ορισμένα πράγματα για τα οποία δεν πρέπει να είμαστε υπερήφανοι ως κοινωνία και ως πολιτεία.
Οι εργασιακές συνθήκες των αναπληρωτών θα μπορούσα να πω ότι αγγίζουν τα όρια του απαράδεκτου. Οι άνθρωποι, ως προς τα θέματα υγείας, δεν μπορούν να έχουν τα ίδια δικαιώματα που έχουν οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί. Οι αναπληρωτές τρέχουν από το ένα άκρο της Ελλάδας στο άλλο, μαζεύοντας μόρια, μακριά από τις οικογένειές τους κ.λπ.. Και να τονίσουμε πως οφείλουμε και σ’ αυτούς το γεγονός ότι δεν έχει καταρρεύσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Άρα, ο στόχος όλων μας πρέπει να είναι οι μόνιμοι διορισμοί, με κανονικές διαδικασίες, ώστε να μην υπάρχει αυτό το εκπαιδευτικά, αλλά και εργασιακά, απαράδεκτο καθεστώς.
Θα έρθω στο τελευταίο κομμάτι. Δεν θέλω να πούμε αν κάποιοι μαθαίνουν περισσότερα ή λιγότερα πράγματα. Υπάρχουν προβλήματα τα οποία, αν θέλετε, μπορούμε να τα συζητήσουμε μετά. Εκείνο που είναι σίγουρο είναι ότι ένα μεγάλο ποσοστό των πτυχιούχων μας -όλων των πτυχιούχων, αλλά το μεγαλύτερο ποσοστό σε τμήματα που έχουν να κάνουν με Ειδική Αγωγή ή Παιδαγωγικά- κάνουν την μεταπτυχιακή τους και πρακτική τους άσκηση σε παραπλήσιους κλάδους. Αυτό είναι κάτι πολύ θετικό, διότι παίρνεις ένα πτυχίο και το πτυχίο αυτό σε ανοίγει σε ένα φάσμα ειδικοτήτων. Σε στενό θέμα είναι το διδακτορικό σου και το μάστερ σου, αλλά μπορεί να είναι σε παραπλήσιο γνωστικό πεδίο.
Εδώ, λοιπόν, είχαμε τον παραλογισμό συνάδελφοι οι οποίοι είχαν μεταπτυχιακό, διδακτορικό και ενδεχομένως και μια πρακτική άσκηση, να είναι κάτω από τους άλλους πτυχιούχους που είχαν πτυχίο Ειδικής Αγωγής. Αυτό δεν είναι δίκαιο. Γι’ αυτό είπαμε να μοριοδοτούνται όλοι και οι συνάδελφοι αυτοί να έχουν μια έξτρα μοριόδητηση. Επειδή δε οι αριθμοί είναι τέτοιοι που δεν θα μείνει και κανείς έξω, θα ήθελα κατανόηση και για το πρόβλημα της ισονομίας αλλά και για το ακαδημαϊκό ζήτημα που κρύβει αυτό το πρόβλημα της ισονομίας.
Σας ευχαριστώ.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΦΟΡΤΣΑΚΗΣ(Ν.Δ.): Έκλεισα ουσιαστικά, κύριε Πρόεδρε.
Κλείνω, λέγοντας ότι για τις τελευταίες τροπολογίες που ήρθαν χθες βράδυ, θα τοποθετηθώ όταν τελειώσει η συζήτηση, γιατί δεν έχω προλάβει να τις μελετήσω.
Όμως, θα ήθελα να απαντήσω στον κύριο Υπουργό, ο οποίος μόλις αποχώρησε, τον κ. Γαβρόγλου. Είναι εντελώς απαράδεκτο να μην προτάσσονται οι πτυχιούχοι Ειδικής Αγωγής για ένα ζήτημα το οποίο είναι εξαιρετικά σημαντικό για την Παιδεία μας. Πάσχουμε τρομερά στο ζήτημα της Ειδικής Αγωγής. Δεν νοείται αυτοί που έχουν κάνει ειδικές σπουδές τόσων ετών να μην προτάσσονται και να μην έχουν αυτοί την κύρια ευθύνη. Και βεβαίως, τα μεταπτυχιακά έχουν σημασία, αλλά πολύ μικρότερη από την κατοχή κυρίου πτυχίου.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Φορτσάκη, παρακαλώ. Με έχετε φέρει σε πολύ δύσκολη θέση. Κλείστε αυτήν τη στιγμή, παρακαλώ.

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΦΟΡΤΣΑΚΗΣ(Ν.Δ.): Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Στη Νομική Σχολή Αθηνών μπορεί κανείς να κάνει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό χωρίς να έχει πτυχίο. Δηλαδή, καταλαβαίνετε, ότι κι ένας μη νομικός μπορεί να κάνει νομικά. Από εκεί να καταλάβετε τι είδους ρύθμιση είναι αυτή που έρχεται για συζήτηση. 
Ευχαριστώ πολύ.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ(ΔΗ.ΣΥ.):
Αντίθετα, είμαστε αρνητικοί στην τροπολογία 983 για την ειδική αγωγή. Καταρχήν, έχει ενδιαφέρον ότι στην αιτιολογική έκθεση παραδέχεστε πως οι είκοσι χιλιάδες μόνιμες προσλήψεις που έχετε εξαγγείλει στην παιδεία δεν πρόκειται να γίνουν όσο εσείς θα είστε στην Κυβέρνηση. Άρα, για μια άλλη φορά άνθρακες ο θησαυρός.
Κατά δεύτερον, εμείς έχουμε καθαρή θέση ότι προτεραιότητα διορισμού θα πρέπει να έχουν εκπαιδευτικοί με βασικό πτυχίο στην ειδική αγωγή για τον απλούστατο λόγο ότι οι συγκεκριμένοι άνθρωποι δεν έχουν τη δυνατότητα να δουλέψουν πουθενά αλλού, δεν έχουν τη δυνατότητα να δουλέψουν στη γενική εκπαίδευση. Άρα, η Δημοκρατική Συμπαράταξη στηρίζει τη ρύθμιση που έκανε ο Ανδρέας Λοβέρδος τον Αύγουστο του 2014 ως Υπουργός Παιδείας.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ(Κ.Κ.Ε.):
Έρχομαι τώρα στην τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας για τους αναπληρωτές και την Ειδική Αγωγή. Εδώ, κατά τη γνώμη μας –και δεν είναι καθόλου σπέκουλα, όπως ισχυρίστηκε ο κύριος Υπουργός, φαντάζομαι δεν αναφερόταν στο Κομμουνιστικό Κόμμα- υπάρχει μία κυνική ομολογία συνέχισης της αδιοριστίας και των μετακινήσεων, τουλάχιστον μέχρι το 2020 -και λέω τουλάχιστον γιατί από εκεί και πέρα βλέπουμε τι θα γίνει. Αντί δηλαδή για μόνιμες προσλήψεις είκοσι χιλιάδων εκπαιδευτικών που είχαν εξαγγείλει, τώρα δηλώνουν ότι αυτή η απαράδεκτη κατάσταση θα συνεχιστεί μέχρι το 2020.
Τι μας είπε ο κύριος Υπουργός εδώ, παρουσιάζοντας την τροπολογία; Κατά τη γνώμη μας, για να καθησυχάσει τους εκπαιδευτικούς και το κίνημά τους έταξε –προσέξτε!- όχι προσλήψεις, αλλά ανακοινώσεις μετά το πέρας της αξιολόγησης. Θα κάνουμε δηλαδή ανακοινώσεις, αν μας το επιτρέψουν και θα δούμε πότε θα μπορέσουμε να κάνουμε προσλήψεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού.
Σε κάθε περίπτωση όμως οι προσλήψεις μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού είναι συνδεδεμένες με το τρίτο μνημόνιο που έχετε ψηφίσει όλοι σας. Η όλη σας λογική αποσκοπεί ακριβώς στη διαχείριση αυτού του ζητήματος.
Δεύτερον, μας είπε ο κύριος Υπουργός πως έχει πέσει πολλή σπέκουλα και κυρίως φαντάζομαι πως αναφερόταν σε αυτούς που διαμαρτύρονται, δηλαδή στους εργαζόμενους και τα συλλογικά τους όργανα, που διαφωνούν με την παράταση αυτής της απαράδεκτης κατάστασης με τους αναπληρωτές.
Τι μας είπε; Βάλαμε δύο χρόνια και όχι ένα για την παράταση αυτού του καθεστώτος, γιατί αναπληρωτές θα χρειαζόμασταν ακόμα και αν κάναμε μόνιμες προσλήψεις. Τότε, γιατί βάζετε δύο χρόνια; Γιατί δεν βάζετε πέντε, δέκα χρόνια; Γιατί δεν το κάνετε μόνιμο, αφού θα χρειάζεστε μόνιμα αυτή την κατάσταση;
Κατά τη γνώμη μας, έχει να κάνει με το προηγούμενο θέμα που σας είπα. Τώρα υποσχόμαστε προσλήψεις και μετά το 2020, που το πιο πιθανό είναι να μην βρίσκονται και στην κυβέρνηση, -σε εισαγωγικά- «έχει ο Θεός».
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ(ΔΗ.ΣΥ.):
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, όταν, όχι μόνο προσέλαβα τους αναπληρωτές, αλλά σπάζοντας κάθε ρεκόρ, τους προσέλαβα στην ώρα τους, όντας «φρέσκος» Υπουργός Υγείας δύο μηνών, η αντιμετώπιση που είχα από τον ΣΥΡΙΖΑ δεν ήταν αυτή που είναι η δική μας σήμερα –διαφωνώ επί της τροπολογίας, τελεία και παύλα– αλλά ήταν καταγγελίες και υποσχέσεις μέσω της υπεύθυνης παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, ότι όταν έρθουν αυτοί στην Κυβέρνηση, δηλαδή εσείς τώρα, θα καταργήσετε τους αναπληρωτές, θα προσλάβετε για όλες τις θέσεις των δασκάλων και των καθηγητών μόνιμους εκπαιδευτικούς και χωρίς ΑΣΕΠ. Το ακούτε; Και χωρίς ΑΣΕΠ!
Έχω συμμετάσχει σε προεκλογικό πολιτικό διάλογο και ο συνάδελφος του ΣΥΡΙΖΑ έλεγε αυτά. Πώς να τον αντιμετωπίσω; Αφού έλεγε ψέματα. Τι να πω εγώ; Εγώ έλεγα ότι τους πήρα στην ώρα τους. Οι άλλοι τους έπαιρναν πέντε μήνες μετά. Εγώ έσπευσα. Και η απάντηση ήταν, συνάδελφοι: «Όχι, να είναι όλοι μόνιμοι και χωρίς ΑΣΕΠ». Αυτά έλεγαν.
Θυμάμαι που είχα πάει στον Δήμο Αιγάλεω στην έναρξη της σχολικής χρονιάς σε μια εκδήλωση ενός σχολείου ως Υπουργός Παιδείας. Με υποδέχεται αναπληρώτρια, διορισθείσα εγκαίρως, και ήταν πολύ ψυχρή. Της λέω: «Συνάδελφε, γιατί είσαι έτσι;». Μου λέει: «Γιατί το εννεάμηνο δεν μου αρκεί. Θέλω να παντρευτώ. Δεν μπορώ να είμαι εννέα μήνες μισθωτή και τρεις όχι». Και της είπα ότι το σύστημα δεν μπορεί να κάνει προσλήψεις αυτή τη στιγμή, αλλά αν ολοκληρωθεί η διαδικασία, που είχαμε ανοίξει τότε με την Τρόικα, θα πάρουμε δέκα χιλιάδες μόνιμους και θα γίνουν οι διορισμοί των δέκα χιλιάδων.
Δεν γίνεται, συνάδελφοι, να μην έχουμε αναπληρωτές. Γιατί παρουσιάζονται κενά στο μέσο της χρονιάς. Ο θεσμός είναι χρήσιμος, όχι στην έκταση που έχει σήμερα, αλλά είναι χρήσιμος και για τα παιδιά και για τους γονείς και για τους καθηγητές. Η άρνησή σας ήταν καθολική. Πατάγατε σε ένα πρόβλημα, για να λέτε ψέματα.
Και δύο χρόνια και κάτι μετά, είκοσι έξι μήνες αφού αναλάβατε, όχι μόνο δεν έχετε ζητήσει συγγνώμη, όχι μόνο δεν έχετε πει: «Ρε παιδί μου, δεν καταλάβαινα», αλλά έρχεστε σήμερα να αλλάξετε εκείνες τις δίκαιες ρυθμίσεις για τους αναπληρωτές, μιλώντας για τον θεσμό των αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών –ακούστε με– σαν να είναι αυτονόητος, ενώ λέγατε τα αντίθετα.
Και έρχεστε εδώ, να πείτε ότι τον κάνετε και καλύτερο. Διότι καταργείτε την προϋπηρεσία αυτού που έχει δουλέψει για τα παιδιά, πηγαίνοντας σε σχολεία που είναι, όπως σωστά είπε ο κ. Γαβρόγλου, τη μια φορά σε απομακρυσμένο νησί του Αιγαίου και την άλλη σε ορεινό όγκο της Θεσσαλίας.
Μου έχει τύχει καθηγήτρια με δυο παιδιά στο Καστελόριζο, η οποία ήταν από τα Τρίκαλα, που τα εννιακόσια ευρώ της φαίνονταν κάτι και ξενιτευόταν γι’ αυτό, για να βοηθάει την οικογένειά της.
Στις δυσκολίες που ζούμε, με ένα εκπαιδευτικό σύστημα με προβλήματα, λύναμε θέματα και σας είχαμε με τις σάλπιγγες από πάνω να λέτε ψέματα και έρχεστε τώρα εδώ και συζητάτε, ωσάν όλα να είναι αυτονόητα, όλα να είναι ωραία. Λες και δεν καταλαβαίνετε ότι σας ακούει ο κόσμος και σας κρίνει. Και κρίνει πάρα πολλά από αυτά που λέτε, πάρα πολλά από αυτά που λέγατε και κυρίως κρίνει αυτά που κάνετε.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΥΛΙΟΣ(Ν.Δ.): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα είμαι σύντομος. Δεν θα αναφερθώ στο νομοσχέδιο, αλλά μόνο στην τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας.
Για άλλη μια φορά έχουμε μια τροπολογία που ήρθε αιφνιδιαστικά, χωρίς να συζητηθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Έχουμε μια τροπολογία που αφορά τους εκπαιδευτικούς της ειδικής αγωγής.
Έχουμε μια παρέμβαση από το Υπουργείο Παιδείας όπου ανατρέπεται ό,τι υπήρχε μέχρι τώρα σε σχέση με τους πίνακες και τον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής. Είναι μια διαδικασία η οποία είχε την αποδοχή του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας, του συνόλου των κομμάτων της Βουλής, όταν ψηφίστηκε το καθεστώς που ισχύει μέχρι σήμερα, και μια διαδικασία όπου δεν βασίζεται σε κανένα επιστημονικό τεκμήριο. Δεν έχει καμμιά επιστημονική αποδοχή, αλλά έρχεται πολύ απλά και λέει «δεν υπολογίζω τα πτυχία των πτυχιούχων, τον βασικό τίτλο σπουδών των τμημάτων της Μαγνησίας και των τμημάτων του Πανεπιστημίου του Βόλου και της Μακεδονίας». Δίνει όλες τις εξουσιοδοτήσεις και όλες τις δυνατότητες στον Υπουργό Παιδείας να αποφασίσει αυτός έτσι όπως νομίζει και όπως κρίνει και να φτιάξει δύο ξεχωριστούς πίνακες για την ειδική αγωγή, έναν για τους πτυχιούχους των συγκεκριμένων τμημάτων και έναν άλλον για τους υπόλοιπους πτυχιούχους οι οποίοι έχουν κάποιο κριτήριο. Μέσα στο κάποιο κριτήριο φτάνουμε μέχρι και τα σεμινάρια.
Σας καλώ όλους να δείτε αυτήν την τροπολογία και κυρίως τους Βουλευτές της Πλειοψηφίας, διότι δίνετε μια λευκή επιταγή σε βάρος της αντικειμενικότητας, σε βάρος της διαφάνειας. Ήδη αυτήν τη στιγμή που μιλάμε είναι έξω από τη Βουλή σπουδαστές από τα συγκεκριμένα τμήματα, πάνω από πεντακόσιοι, και διαμαρτύρονται και για τον αιφνιδιασμό και για την αδιαφάνεια.
Εμείς έχουμε πει ότι τη συγκεκριμένη τροπολογία θα την καταψηφίσουμε. Σας καλούμε, λοιπόν, να την ξανασκεφτείτε, να την αποσύρετε, να έρθετε εδώ και να μας φέρετε συγκεκριμένα κριτήρια. Διότι έχει στηθεί μια ολόκληρη βιομηχανία με τα μεταπτυχιακά, την οποία τώρα την ενθαρρύνετε με αυτό το οποίο γίνεται. Στρέφετε τους πτυχιούχους των παιδαγωγικών τμημάτων, των νηπιαγωγών να πάνε στην Κύπρο, να πάνε στη Βουλγαρία, να δώσουν χρήματα οι οικογένειες, να πάρουν μεταπτυχιακά, για να έχουν μια ελπίδα να ενταχθούν στον δεύτερο πίνακα τον οποίο εσείς συστήνετε.
Άρα, επειδή είναι σε βάρος της νέα γενιάς της πατρίδας μας και είναι σε βάρος πτυχιούχων που τόσο πολύ αγωνιούν να βρουν μια διέξοδο στη ζωή τους, σας καλώ να το αναθεωρήσετε και να δείτε ξανά από την αρχή.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ(ΔΗ.ΣΥ.):
Και έρχομαι στην τροπολογία της Ειδικής Αγωγής. Συνεχίζει το Υπουργείο Παιδείας τη πολιτική του αιφνιδιασμού και της υποβάθμισης του διαλόγου. Εμείς τι ζητήσαμε από τον κ. Γαβρόγλου; Να σταματήσει να φέρνει τροπολογίες από το παράθυρο, να σταματήσει να φέρνει βιομηχανία τροπολογιών και για θέματα τα οποία άπτονται του διαλόγου και για όλα τα ζητήματα, μάλιστα, που αφορούν και τις τρεις βαθμίδες εκπαίδευσης, είτε με κλειστά τα σχολεία, όπως συνέβη τον Αύγουστο του 2016. είτε με τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο που συνέβη τον Μάρτιο του 2017.
Κυρία Υπουργέ, οι ρυθμίσεις για τα νηπιαγωγεία, δίχασαν τον κλάδο των νηπιαγωγών. Οι εξαγγελίες για τους διορισμούς απεδείχθησαν φρούδες. Δίχασαν ακόμα και τους επιτυχόντες του ΑΣΕΠ και τους αναπληρωτές. Η παρέμβαση για την Ειδική Αγωγή δίχασε τον κλάδο των εκπαιδευτικών, διότι οι εξαγγελίες για ίδρυση νέων δομών Ειδικής Αγωγής είναι, πλέον, κενές περιεχομένου.
Αντιμετωπίζετε, κύριοι, την Ειδική Αγωγή με προχειρότητα. Και λυπάμαι πραγματικά που δεν είναι κανένας από το Υπουργείο Παιδείας να ακούσει τα όσα αναφέρω.
Αναφέρεται, ωστόσο, στην αιτιολογική έκθεσή σας ότι οι διορισμοί στην εκπαίδευση είναι απαγορευτικοί.
Συνεπώς, κυρία Υπουργέ, οι μέχρι τώρα δεσμεύσεις της Κυβέρνησης αποδεικνύονται πλάνες.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η συγκεκριμένη τροπολογία απαξιώνει πλήρως τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από το βασικό πτυχίο. Αποκαλύπτει κάτι άλλο. Τι; Τον εμπαιγμό και την αναλγησία της Κυβέρνησης απέναντι στους εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71. Μιλάω, δηλαδή, για τους πτυχιούχους των πανεπιστημιακών τμημάτων Βόλου. Αποχαρακτηρίζει τις θέσεις ΠΕ71 και ΠΕ61, καταργώντας την παράγραφο 1 του άρθρου 56 και ψαλιδίζει τις ελάχιστες ελπίδες που έχουν για διορισμό.
Κυρία Υπουργέ, προϋπόθεση για όλους μας ξέραμε μέχρι σήμερα ότι αποτελούσε το βασικό πτυχίο. Οι μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές δεν αποτελούν τίτλο διορισμού, αλλά ένα επιπλέον, πρόσθετο -θα έλεγα- προσόν  μισθολογικής και βαθμολογικής εξέλιξης. Η Ειδική Αγωγή δεν μπορεί να είναι χώρος πειραματισμού. Η φετινή χρονιά έχει τα περισσότερα κενά στην Παράλληλη Στήριξη, καθώς και στη στελέχωση των Ειδικών Σχολείων με ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Γι’ αυτό οι όποιες αλλαγές χρήζουν ουσιαστικού διαλόγου -κάτι το οποίο δεν γίνεται- με την εκπαιδευτική κοινότητα και φυσικά με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς. Διότι, αγαπητοί συνάδελφοι, οι ανάγκες των μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές δεξιότητες δεν επιδέχονται πειραματισμούς.
Να θυμίσω εδώ ότι το 2014, επί Υπουργίας ΠΑΣΟΚ και με τον Ανδρέα Λοβέρδο, ρυθμίσαμε το θέμα της κατάταξης στους πίνακες με τρόπο δίκαιο και κοινά αποδεκτό, χωρίς καμμία αντίδραση. Χθες και σήμερα οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες είναι στον δρόμο. Πού; Σε πορείες διαμαρτυρίας. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της αναστάτωσης που έχει προκαλέσει η τροπολογία σας.
Γι’ αυτό, λοιπόν, εμείς και την καταψηφίζουμε και φυσικά ζητάμε από τον Υπουργό να την αποσύρει.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΡΙΔΗΣ(ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΩΝ):
Όσον αφορά την τροπολογία 983 περί ρυθμίσεων θεμάτων αναπληρωτών εκπαιδευτικών, κατ’ αρχάς δείχνει ότι βρίσκεται σε έναν σωστό δρόμο, γιατί εφαρμόζει πλέον για όλους τους αναπληρωτές τις ρυθμίσεις οι οποίες διέπουν τους μόνιμους εκπαιδευτικούς της Ειδικής Αγωγής χωρίς διακρίσεις, ενώ τα κριτήρια διαμορφώνονται σε αντιστοιχία με εκείνα που ισχύουν για τις μεταθέσεις των μονίμων εκπαιδευτικών.
Όμως, υπάρχει μία ασάφεια μέσα στη συγκεκριμένη τροπολογία. Ο Υπουργός δεν δεσμεύτηκε να δώσει λύση. Είπε ότι θα περιμένουμε το τέλος της δεύτερης αξιολόγησης για να το δούμε. Αυτή η ασάφεια αφορά το ότι για δύο χρόνια δεν θα προσληφθούν μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Μετά τη δέσμευση του Υπουργού ότι μετά το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης θα λύσει το συγκεκριμένο θέμα, θα ήθελα να πω ότι εμείς περιμένουμε έναν ολόκληρο χρόνο να κλείσει η δεύτερη αξιολόγηση. Θα περιμένουμε να ψηφίσουμε τη συγκεκριμένη τροπολογία με βάση αυτή τη δέσμευση; Έτσι, δηλώνουμε «ΠΑΡΩΝ».

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ(ΣΥΡΙΖΑ):
Και θέλω να μιλήσω και για την τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας. Εδώ θα προσπαθήσω κι εγώ –νομίζω ότι το επιχείρησε ο Υπουργός- από τη δική μου την πλευρά να πω δυο πράγματα.
Καταρχήν για τους αποφοίτους των δύο Τμημάτων Ειδικής Αγωγής ουσιαστικά και αν το δει κανένας στην πράξη, δεν αλλάζει τίποτα. Μάλιστα, ο Υπουργός δεσμεύτηκε ότι την Κοινή Υπουργική Απόφαση θα τη φέρει σε δημόσια διαβούλευση και εκεί πράγματι μπορούν να υπάρξουν παρεμβάσεις τέτοιες που να διασφαλίζουν τους αποφοίτους αυτούς. Όμως, δεν μπορεί κανένας σοβαρά, σε επιστημονικό επίπεδο πια, να υποστηρίξει ότι κι άλλες παρόμοιες ειδικότητες, του παιδαγωγικού παραδείγματος χάριν φάσματος, όταν έχουν επιπλέον προσόντα, μεταπτυχιακό, διδακτορικό κ.λπ., δεν πρέπει να μπαίνουν σε αυτή τη διαδικασία.
Μάλιστα, δεν προκύπτει ουσιαστικά πρόβλημα, καθώς οι απόφοιτοι αναπληρωτές από τις συγκεκριμένες σχολές είναι περίπου δύο χιλιάδες τριακόσιοι εκπαιδευτικοί και οι ανάγκες των αναπληρωτών εκπαιδευτικών της Ειδικής Αγωγής είναι κοντά στις πέντε χιλιάδες. Πέρα του ότι -και θέλω να το πω αυτό και να ειπωθεί με δημόσιο λόγο, μέσα στην κοινοβουλευτική διαδικασία-, μετά από οχτώ χρόνια ιδρύθηκαν επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ πεντακόσια τριάντα ένα τμήματα ένταξης στα γενικά σχολεία, τρία ειδικά νηπιαγωγεία, εννέα ειδικά δημοτικά σχολεία, εννέα ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια και δώδεκα λυκειακές τάξεις στα υπάρχοντα ειδικά επαγγελματικά γυμνάσια.
Αυτό δημιουργεί επιπλέον ανάγκες. Είναι σίγουρο ότι οι ανάγκες αυτές -και νομίζω ότι όλες οι πλευρές της Βουλής συμφωνούμε-, πρέπει να καλυφθούν επιτέλους σε έναν ορατό χρονικό ορίζοντα, με μόνιμο προσωπικό. Προς αυτήν την κατεύθυνση -νομίζω ότι δεν υπάρχει δεύτερη γνώμη-, πρέπει να πάμε, που δεν μας επιτρέπουν να την υλοποιήσουμε άμεσα όλοι αυτοί οι περιορισμοί που υπάρχουν.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΒΑΡΔΑΛΗΣ(Κ.Κ.Ε.):
Το δεύτερο που θέλω να πω είναι το εξής: Κυρία Υπουργέ, μας έκανε πραγματικά αρνητική εντύπωση το γεγονός πως, ενώ αφιερώσατε αρκετό χρόνο από την ομιλία σας στις τροπολογίες, ενώ αναφερθήκατε σχεδόν σε όλες τις βουλευτικές τροπολογίες, δεν είπατε κουβέντα για τις τροπολογίες που κατέθεσαν οι Βουλευτές του Κομμουνιστικού Κόμματος της Ελλάδας.
Εγώ εκλαμβάνω τη σιωπή σας ως απόρριψη, όμως θα είχε σημασία να πείτε έστω και έναν λόγο γιατί απορρίπτετε την συγκεκριμένη τροπολογία του Κομμουνιστικού Κόμματος της Ελλάδας.

Αφορά την ειδική αγωγή, αφορά τους εκπαιδευτικούς, τους μόνιμους εκπαιδευτικούς, τους οποίους, όπως λέτε, αυτούς που «περισσεύουν» τους μεταθέτετε στην ειδική αγωγή, καθηγητές χωρίς τα ειδικά προσόντα, τα οποία είναι αναγκαία στη συγκεκριμένη περίπτωση. Και δεν είναι μόνο αυτά αναγκαία. Τα παιδιά αυτά θέλουν μια μονιμότητα στον δάσκαλό τους. Όχι μόνο δεν την εξασφαλίζετε αυτήν, αλλά στέλνετε να διδάξουν άνθρωποι που οι ίδιοι δεν έχουν διδαχθεί το αντικείμενο.
Εμείς με την τροπολογία μας ζητάμε ένα πράγμα. Πέρα από το ότι ένα μεγάλο ζήτημα είναι πώς περισσεύουν οι εκπαιδευτικοί, διότι, αν καταργήσεις τον υπεύθυνο δάσκαλο στα ολοήμερα, άμα συνενώσεις τα σχολεία ή τα τμήματα, μπορεί και να σου περισσέψουν, αλλά δεν θα τους πας όπου να ναι. Λέμε, λοιπόν, με την τροπολογία να καταργηθεί ακριβώς αυτή η παράγραφος γ΄ του συγκεκριμένου άρθρου, ώστε να πηγαίνουν στην ειδική αγωγή μόνο εκπαιδευτικοί που είναι εκπαιδευμένοι γι’ αυτήν τη δουλειά. 

Αποδελτίωση Πρακτικών
Βασίλης Βούγιας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου