Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2013

Ειδική Αγωγή: μπαλώματα με συμβασιούχους

Σε 4.500-5.000 υπολογίζονται οι κενές οργανικές θέσεις δασκάλων και σε περισσότερα από 1.600 τα κενά σε ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό

→«Με “ωφελουμένους” των 430 ευρώ καλύπτουν τα κενά. Αντισυνταγματικές οι προσλήψεις μέσω ΟΑΕΔ στην εκπαίδευση» λένε οι εργαζόμενοι

Της Αφροδίτης Τζιαντζή


Τρεις του Δεκέμβρη αύριο, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, και όπως έγραψε το ένθετο της «Εφ.Συν.» «Νησίδες», η χειραφέτηση των ΑμεΑ προσκρούει στην πολλαπλή χειραγώγηση και την εκμετάλλευσή τους από πολιτικούς αλλά και ΜΜΕ.

Η εκμετάλλευση αντανακλάται και στην Ειδική Αγωγή, η οποία παρά τις μεγαλόστομες διακηρύξεις, εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από προχειρότητες, ελλείψεις και μπαλώματα. Τι άλλο παρά μπάλωμα είναι η προσπάθεια να καλυφθούν όπως όπως τα χιλιάδες κενά αποκλειστικά με προγράμματα ΕΣΠΑ ή μέσω ΟΑΕΔ, χωρίς μόνιμο εξειδικευμένο προσωπικό, αλλά μόνο με επισφαλείς και «ωφελουμένους»;
Με ελλείψεις σε δασκάλους και σε ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό παρέμειναν και φέτος δύο ώς τρεις μήνες Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής (ΣΜΕΑΕ) και τμήματα ένταξης σε όλη την Ελλάδα, εξαναγκάζοντας χιλιάδες παιδιά με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε αποκλεισμό.
Σε 4.500-5.000 υπολογίζονταν στην αρχή της χρονιάς οι κενές οργανικές θέσεις δασκάλων ειδικής αγωγής και σε περισσότερα από 1.600 τα κενά σε ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό (π.χ. ψυχοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, κοινωνικοί λειτουργοί, σχολικοί νοσηλευτές, φυσικοθεραπευτές, εξειδικευμένοι συνοδοί κ.λπ.).
Υστερα από διαμαρτυρίες γονέων, αναπηρικών οργανώσεων και εκπαιδευτικών κάποιες θέσεις καλύφθηκαν, με μεγάλες καθυστερήσεις, μέσω ΕΣΠΑ. Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ), παραμένουν πάνω από 1.300 κενά.

Μισθοί… πείνας


Το νέο εφεύρημα του υπουργείου Παιδείας για την πλήρωση των κενών θέσεων ονομάζεται «ΚΟΧ» – τα περιβόητα Προγράμματα Κοινωφελούς Χαρακτήρα του ΟΑΕΔ, που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε. και απασχολούν ανέργους, με πεντάμηνες συνήθως συμβάσεις και μισθούς πείνας από 430 ώς 490 ευρώ καθαρά.
Πρόκειται για μια μετεξέλιξη των stages, ενώ πολλές φορές οι ωφελούμενοι παραμένουν απλήρωτοι για μήνες, ακόμα και μετά τη λήξη του προγράμματος. Προσλήψεις μέσω ΟΑΕΔ επιχειρήθηκαν να πραγματοποιηθούν στα δημόσια νηπιαγωγεία. Ομως το σχέδιο εγκαταλείφθηκε, καθώς όπως έχει κρίνει τελεσίδικα το ΣτΕ (απόφαση 2592/1999), σύμφωνα με το άρθρο 16 του Συντάγματος κανένας άλλος φορέας πλην του υπουργείου Παιδείας δεν μπορεί να πραγματοποιεί προσλήψεις εκπαιδευτικών στα δημόσια σχολεία.
Με αυτό το σκεπτικό η ΠΟΣΕΕΠΕΑ καταγγέλλει τις προσλήψεις μέσω ΟΑΕΔ στην Ειδική Αγωγή ως παράνομες και αντισυνταγματικές, αποστέλλοντας σχετικό εξώδικο στο υπ. Παιδείας.
«Τα κριτήρια πρόσληψης μέσω ΟΑΕΔ είναι τα αντίθετα από αυτά των αναπληρωτών, αφού δεν μετράνε την προϋπηρεσία αλλά τα χρόνια ανεργίας. Αποκλείονται εξειδικευμένοι συνάδελφοι που περιμένουν στις λίστες των αναπληρωτών, με χρόνια εμπειρίας και επιμορφώσεων», εξηγεί ο πρόεδρος της ΠΟΣΕΕΠΕΑ Στέλιος Καρπενησιώτης.
«Το υπουργείο μετατρέπει ένα πρόγραμμα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας σε μέσο κάλυψης οργανικών κενών. Ομως έτσι δεν μιλάμε για επιστημονική στελέχωση της Ειδικής Αγωγής, αλλά για μπαλώματα που εκμεταλλεύονται τις ανάγκες των ανθρώπων για δουλειά και για επικίνδυνους πειραματισμούς στις πλάτες των παιδιών».
Εκπαιδευτικοί και γονείς εκφράζουν τους φόβους να δημιουργηθούν εκπαιδευτικοί πολλών ταχυτήτων, σε ένα τοπίο διαρκούς υποβάθμισης της Ειδικής Αγωγής: «Για παράδειγμα, στο ίδιο σχολείο δύο εκπαιδευτικοί που θα κάνουν την ίδια δουλειά, ο ένας θα πληρώνεται με 900 ευρώ και ο άλλος με 450. Αυτό και μόνο θα δημιουργεί ανισότητες, διασπείροντας τον διχασμό στο προσωπικό, κάτι που ωφελεί όσους θέλουν να συρρικνώσουν κι άλλο την εκπαίδευση», μας λέει ο Νέστορας Λαδάς, γονέας παιδιού με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μέλος του Δικτύου Ειδικών Σχολείων, ενός εθελοντικού δικτύου αλληλοϋποστήριξης μεταξύ γονέων, παιδιών και εκπαιδευτικών, που αριθμεί πανελλαδικά 80 σχολεία.
«Ας μη μιλήσουμε καν για τη γελοιότητα των πεντάμηνων συμβάσεων. Οποιος κάνει πως αγνοεί ότι η σχολική χρονιά διαρκεί εννιά μήνες, απλώς κοροϊδεύει. Η ιστορία της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα θυμίζει την ταινία «Αγάπη μου, συρρίκνωσα τα παιδιά». Οταν άλλες χώρες έχουν νομοσχέδια για την Ειδική Αγωγή των 150 σελίδων, στην Ελλάδα ξεμπερδεύουμε με λίγες σελίδες σημειώσεις και πολλή προχειρότητα».
«Ολα υποβαθμίζονται»
Τι σημαίνει για τους γονείς των παιδιών με ειδικές ανάγκες η 3η του Δεκέμβρη; «Εμείς γνωρίζουμε πολύ καλά τι σημαίνει η 3η Δεκέμβρη. Ας ρωτήσουμε ανθρώπους όπως τον κύριο Αρβανιτόπουλο τι σημαίνει γι’ αυτόν η 3η Δεκεμβρίου, όταν η Ειδική Αγωγή, όπως γενικότερα η εκπαίδευση, η υγεία και η κοινωνική πρόνοια στην Ελλάδα συνεχώς υποβαθμίζονται», καταλήγει ο κ. Λαδάς.
Αύριο, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία στη 1.00 το μεσημέρι η ΠΟΣΕΕΠΕΑ, μαζί με άλλους συλλόγους και αναπηρικές οργανώσεις, καλεί σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Σύνταγμα, ενάντια στην υποβάθμιση της Ειδικής Αγωγής, για μια κοινωνία αλληλεγγύης και σεβασμού στη διαφορετικότητα.
 efsyn.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου