Τετάρτη 20 Απριλίου 2016

Οι τοποθετήσεις του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών & της Π.Ε.Α.Δ. στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής επί του σ/ν Ρυθμίσεις για την έρευνα, θέματα Α/θμιας και Β/θμιας εκπ/σης, διάταξη για κριτήρια πρόσληψης αναπληρωτών



ΜΑΡΙΑ ΣΠΑΝΟΥ (Πρόεδρος του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών):

 Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι βουλευτές, με τη σημερινή μας παρουσία στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, θέλουμε μέσα από τις γνώσεις μας και τα πολύχρονα βιώματα μας σε νηπιαγωγεία σε κάθε μέρος της Ελλάδας, να σας επισημάνουμε ότι παρά τις μεγάλες δυσκολίες που περνάει η χώρα μας η κυβέρνηση και τα κόμματα της παρούσας Βουλής πρέπει να προχωρήσουν σε μια χιλιοδιατυπωμένη εδώ και πολλά χρόνια μεγάλη κοινωνική ανάγκη, στη θεσμοθέτηση και στην εφαρμογή της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης.
Γιατί όμως πρέπει να γίνει αυτό; Είναι μια ανάγκη που έχει γίνει αντιληπτή από μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας και που δυστυχώς πολλές φορές περιορίζεται από τα μέσα ενημέρωσης μόνο στο κομμάτι της φύλαξης των μικρών παιδιών.
Είναι μια ανάγκη για την οποία καλείται να πληρώσει η εξαντλημένη οικονομικά  οικογένεια κάθε παιδιού που δεν εντάσσεται σε αυτήν από τον πρώτο χρόνο. Και αναφέρομαι  στο προνήπια, η φοίτηση των οποίων στα δημόσια νοσοκομεία είναι αποτέλεσμα κλήρωσης.
Ωστόσο η σημαντικότερη παράμετρος του ζητήματος που πρέπει να αναδειχθεί είναι ότι εδώ και πολλά χρόνια έχει αποδειχθεί από εκατοντάδες έρευνες σε όλο τον κόσμο ότι η ανάπτυξη του θεσμού της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης αποτελεί θεμελιώδες μέτρο πρόληψης προσχολικής αποτυχίας και του λειτουργικού αναλφαβητισμού. Σύμφωνα με όλες τις έρευνες και παιδαγωγικές θεωρίες η προσχολική ηλικία αποτελεί κρίσιμη και ουσιαστική περίοδο για την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Είναι η σημαντικότερη περίοδος του ανθρώπου για την απόκτηση κινητικών δεξιοτήτων και τη δημιουργία σταθερού συναισθηματικού υπόβαθρου, τη νοητική και γλωσσική ανάπτυξη και την κοινωνικοποίηση. Γι’ αυτό η προσχολική εκπαίδευση δεν πρέπει να θεωρείται απλώς πρόδρομος του σχολείου, αφού στη συγκεκριμένη περίοδο της ζωής του το παιδί μαθαίνει και αναπτύσσεται σε όλους τους τομείς. Οι εμπειρίες και οι γνώσεις που αποκτούν τα παιδιά στην προσχολική ηλικία δεν επηρεάζουν μόνο τη μετέπειτα σχολική διαδρομή τους αλλά και ολόκληρη τη ζωή τους. Σε αυτή τη μεγάλη κοινωνική αναγκαιότητα έρχεται να βάλει  φρένο η σχεδιαζόμενη από την Κυβέρνηση ρύθμιση για αλλαγή του αριθμού των νηπίων που προσδιορίζει την οργανικότητα των νηπιαγωγείων και συγκεκριμένα στο άρθρο 35. Αποτελεί μέγιστο πρόβλημα η αύξηση του ελάχιστου αριθμού μαθητών από 7 σε 14 νήπια, παρά την προσπάθεια του Υπουργείου να φανεί ως διορθωτική η β΄ παράγραφος με τη μεγάλη αλλά ασαφή ως προς τον προσδιορισμό γκάμα περιοχών στις οποίες μπορεί να υπάρξει νηπιαγωγείο με 5 νήπια με την κατά περίπτωση έγκριση της Κυβέρνησης. Ας υποθέσουμε, λοιπόν, ότι η συγκεκριμένη Κυβέρνηση, που έβγαλε και διευκρινιστικό δελτίο τύπου λέγοντας ότι, δεν θα κλείσει κανένα νηπιαγωγείο και πράγματι δεν θέλει να κλείσει κάποιο νηπιαγωγείο. Με βάση τη ρύθμιση που προωθείται η οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση στο μέλλον ή ένας επόμενος υπουργός μιας κυβέρνησης θέλει να ασκήσει πολιτική γενναίας μείωσης των λειτουργικών εξόδων θα μπορεί να το κάνει αφού η ρύθμιση του αριθμού των 5 νηπίων είναι στην ευχέρεια της εκάστοτε κυβέρνησης και του εκάστοτε υπουργού. Επίσης στο δελτίου τύπου του Υπουργείου αναφέρεται σε αριθμό των νηπιαγωγείων με μέχρι 12 νήπια ενώ η ρύθμιση της Κυβέρνησης αφορά σχολεία με κατ’ ελάχιστο 14 μαθητές. Υπάρχει ένα μεγάλο κενό και σε αυτό το σημείο ως προς τις ενδείξεις για το πόσα νηπιαγωγεία εμπίπτουν στη σχεδιαζόμενη ρύθμιση. Οι εκτιμήσεις, λοιπόν, που εμείς έχουμε εικόνα από όλη την Ελλάδα είναι ότι με τη ρύθμιση που προωθείτε εκατοντάδες νηπιαγωγεία θα κλείσουν. Περίπου 744 όπως διαβάσαμε από σχετικό δημοσίευμα,  παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου περί του αντιθέτου. Δηλαδή, χιλιάδες προνήπια από τις χαμηλότερες οικονομικά οικογένειες θα μείνουν εκτός προσχολικής εκπαίδευσης, στερούμενα το πολύ σημαντικό κοινωνικό αγαθό της προσχολικής εκπαίδευσης και χιλιάδες νηπιαγωγοί θα βρεθούν εκτός της μέχρι σήμερα εργασίας του. Δηλαδή θα καταστραφούν. Αυτή τη είναι η αλήθεια.
Γι’ αυτούς τους λόγους και εκτιμώντας θετικά την πρόσκλησή σας στη σημερινή διαδικασία αλλά και σε αυτό το διάλογο που μέχρι στιγμής υπάρχει ευρύτερα έχουμε να κάνουμε τις εξής πολύ συγκεκριμένες και σημαντικές προτάσεις για την προσχολική εκπαίδευση,  που πρέπει να τις εντάξετε στο νέο νομοθετικό πλαίσιο, για να μην υπάρξουν δυσμενείς ανατροπές στην προσχολική εκπαίδευση. Είναι επιτακτική ανάγκη, λοιπόν, να αποσυρθεί η διάταξη με την σχεδιαζόμενη αύξηση από 7 σε 14 ως ελάχιστο αριθμού νηπίων ανά νηπιαγωγείο. Και στο νέο σας νόμο να υπάρξει σαφή και ρητή αναφορά ότι τα νηπιαγωγεία δέχονται υποχρεωτικά τα προνήπια. Η νύξη σας μέσα του δελτίου τύπου για την αποδοχή προνηπίων στα νηπιαγωγεία είναι θετική όμως δεν φτάνει. Για λόγους που προανέφερα, δηλαδή της χάραξης μιας σταθερής πολιτικής που δεν θα μπορέσει να ανατραπεί παρά μόνο με άλλο νόμο στο μέλλον. Απαιτείται, άλλωστε, από εσάς, νομοθετική κατοχύρωση της διετούς υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής.
Κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι βουλευτές, γνωρίζουμε καλά ότι η διετής υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση πέρα από επιτακτική ανάγκη για όλη την κοινωνία αποτελεί και θέση της Αριστεράς, όπως μπορούμε να συμπεράνουμε και σε αυτές τις επανειλημμένες τοποθετήσεις του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και στελεχών για την ανάγκη θεσμοθέτησης της δεκατετράχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Σήμερα 1,5 χρόνο μετά την ανάληψη της Κυβέρνησης από το ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προχωρήστε επιτέλους σε αυτή τη μεγάλη νομοθετική πρωτοβουλία που θα καθιερώνει τη διετή προσχολική εκπαίδευση, βάζοντας ένα μεγάλο θετικό πρόσημο στην Κυβέρνησή σας. Κάντε, σήμερα, μια πολύ σημαντική κίνηση που θα εγγραφεί στο μέλλον των παιδιών αυτής της χώρας με τέτοιο τρόπο, ώστε πολύ δύσκολα θα την πάρει πίσω κάποιος από τους διαδόχους της όποιας κυβέρνησης στο μέλλον.
Επίσης, θέλουμε να επισημάνουμε ένα επιπλέον θέμα. Οι εγγραφές αλλά και οι μετεγγραφές των μαθητών και των μαθητριών όπως αναφέρεται στο άρθρο 35, παρ. 2, πρέπει να γίνονται πολύ νωρίτερα από τον Ιούνιο όπου αυτόν τον μήνα κλείνει και η σχολική χρονιάς. Εσείς λέτε να γίνονται το Μάιο. Εμείς λέμε ότι θα μπορούσαν να γίνονται ακόμα και μέσα στον Ιανουάριο, όπως συμβαίνει και στην Κύπρο, με στόχο να υπάρχει καλύτερος κεντρικός αλλά και περιφερειακός προγραμματισμός και στελέχωση των εκπαιδευτικών μονάδων με νηπιαγωγούς. Έτσι δεν θα υπάρχουν αιφνιδιασμοί και θα γίνονται έγκαιρα οι απαραίτητες ενέργειες για την υποστήριξη με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Κύριε Πρόεδρε, θα καταθέσουμε και γραπτό υπόμνημα.
Ευχαριστώ πολύ.

 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΓΑΒΡΗΛΙΑΔΟΥ(Γραμματέας Πανελλήνιας Ένωσης Αναπληρωτών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης):

Αξιότιμοι Κύριοι Βουλευτές: Η Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών Δευτεροβάθμιας ως Εκπρόσωπος των Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών όλων των Ειδικοτήτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για το Σχέδιο Νόμου Πρόσληψης Αναπληρωτών Εκπαιδευτικών, θέμα που θα κρίνει το εργασιακό μέλλον χιλιάδων Αναπληρωτών.
Η απόφαση αυτή μέσα από τον μανδύα της δήθεν αξιοκρατίας των αποφάσεων του Σ.Τ.Ε ευτελίζοντας την προϋπηρεσία των Αναπληρωτών συμπυκνώνει την απαξία που δείχνει το Υπουργείο σε χιλιάδες ωρομίσθιους και Αναπληρωτές Εκπαιδευτικούς που με αυταπάρνηση και υπό αντίξοες συνθήκες αποδέχονταν επί σειρά ετών την τοποθέτηση τους και επιτελούσαν το λειτούργημά τους σε όποιο σημείο της Ελληνικής Επικράτειας ανέκυπταν αντίστοιχες ανάγκες, στις νησιωτικές περιοχές, στις δυσπρόσιτες γωνιές και κατοχύρωναν έτσι τη Δημόσια Προϋπηρεσία τους σύμφωνα με τους Νόμους και τις κείμενες διατάξεις. Με το παρόν σχέδιο που προωθεί για ψήφιση ο Υπουργός Παιδείας οδηγεί σε απόλυση Αναπληρωτές Εκπαιδευτικούς που εργάστηκαν για πάνω από δέκα χρόνια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: Προϋπηρεσία αναπληρωτών με 60 μήνες την προσμετράνε μόνο με μόρια 16,80. Δηλαδή με μόρια προϋπηρεσίας λιγότερα από δύο έτη. Δηλαδή ένας Αναπληρωτής, του αναγνωρίζεται προϋπηρεσία λιγότερο από δύο έτη, ας σημειωθεί. Ο μεγαλύτερος αριθμός αυτών των Αναπληρωτών με μεγάλες προϋπηρεσίες- ακόμα και με μικρές όπως έχω εγώ- είναι επιτυχόντες όχι σε έναν αλλά σε τρεις διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Οπότε δεν ισχύει ότι όλες οι προϋπηρεσίες  είναι εκτός ελέγχου ΑΣΕΠ. Και εδώ λοιπόν να σταθούμε και να αποδομήσουμε τον χαρακτήρα του ΑΣΕΠ.
Οι γραπτές εξετάσεις ποια εγκυρότητα και αξιοπιστία διαθέτουν για την Πιστοποίηση Διδακτικής και  Παιδαγωγικής Επάρκειας; Ποιοι διαμόρφωσαν την τράπεζα θεμάτων; Ποιοι ορίζονταν ως βαθμολογητές και με ποια διαφάνεια; Να σας συμπληρώσω ότι είχε και κόστος: Γύρω στα 8000 με 10 χιλιάδες ευρώ το 2008 πλήρωνε ο καθένας Αναπληρωτής για να πάει να δώσει εξετάσεις στον ΑΣΕΠ, στα φροντιστήρια για να μπορέσει να πάρει τα θέματα παρακαλώ.
Σε αυτά η Αριστερά οφείλει να δώσει έγκυρες και αξιόπιστες λύσεις. Δεν μπορεί η Αριστερά να κρύβεται πίσω από τον νόμο 3848 της κ. Διαμαντοπούλου.

Είναι, λοιπόν, αυτονόητο ότι ζητούμε λύση στα πλαίσια των αποφάσεων και του ΣτΕ και του ΑΣΕΠ. Λύση, όμως, δίκαιη για όλες τις κατηγορίες των αναπληρωτών.
Στο παρόν σχέδιο νόμου, το άθροισμα της βαθμολογίας δύο ΑΣΕΠ και όχι ενός είναι πολλαπλάσιο ακόμα και των δύο μεγαλύτερων προϋπηρεσιών, αφού σ’ αυτό δεν υπάρχει καθορισμένο πλαφόν.
Ας σκεφτούμε πως ένας αναπληρωτής με προϋπηρεσία μεγάλη, 60 μήνες ας υποθέσουμε και ΑΣΕΠ, δηλαδή 16,8 μόρια, την απέκτησε με εργασία δέκα σχολικών ετών, ενώ κάποιος μόνο με ΑΣΕΠ συγκεντρώνει πάνω από 20 μόρια, δηλαδή σαν να εργάστηκε πάνω από δέκα σχολικά έτη. Οπότε, δεν ισχύει ότι τα μόρια του ΑΣΕΠ είναι σχεδόν ισοδύναμα με αυτά της προϋπηρεσίας και τίθενται οροφή στα μόρια του ΑΣΕΠ. Επομένως, τα επιχειρήματα του Υπουργείου είναι σαθρά.
Συντασσόμαστε πλήρως με τον σχέδιο νόμου της ΟΛΜΕ, που κι αυτό είμαι σύννομο με τις αποφάσεις του ΣτΕ. Γιατί μόνο το σχέδιο του Υπουργού Παιδείας να έχει αποκλειστικό προνόμιο συμφωνίας με τις αποφάσεις του ΣτΕ;
Άλλωστε, σας ενημερώνουμε ότι παρόμοιο, δίκαιο και αποδεκτό απ' όλους σχέδιο διορισμών είχε εκπονηθεί επί Υπουργίας κ. Τάσου Κουράκη, από επιτροπή μελών εκπαιδευτικών με Πρόεδρο τον κ. Πιλάλη. Τι άλλαξε από τότε;
Ζητούμε διάλογο κα ένα δίκαιο για όλους σύστημα διορισμών αναπληρωτών, που να περιλαμβάνει τους τρεις τρόπους διορισμού:
1) ΑΣΕΠ, έναν διαζευκτικά, όχι να υπάρχει άθροισμα του 2006 και του 2008. Ή του 2006 θα μπει μέσα ή του 2008.
2) Προσμέτρηση προϋπηρεσίας. Μήνας και μόριο, όπως γίνεται σε όλο τον δημόσιο τομέα και όχι ευτελισμός της προϋπηρεσίας, όπως επιχειρείται τώρα από τον κ. Φίλη.
3) Παλαιότητα πτυχίου. Συντελεστής προσμέτρησης από το έτος πρώτου διορισμού ως αναπληρωτή. Πρόκειται για μια άρση και αποκατάσταση της αδικίας που αφορά τους εκπαιδευτικούς που έχουν ΑΣΕΠ και προϋπηρεσία, αλλά είχαν γραφτεί και στην επετηρίδα περιμένοντας διορισμό επί χρόνια, με μοναδικό κριτήριο το πτυχίο τους. Πρόκειται για εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στην ηλικία των 40 με 60 χρονών.
Κύριοι Βουλευτές, είμαστε σίγουροι ότι θα μας ακούσετε, θα σταθείτε στο ύψος των περιστάσεων, θα αποφασίσετε με δικαιοσύνη και κοινωνική ευαισθησία. Δε ζητούμε καταστρατήγηση των αποφάσεων του ΣτΕ και του ΑΣΕΠ.
Πάντα στα πλαίσια του ΣτΕ και του ΑΣΕΠ ζητούμε διάλογο και βελτιωτικές παρεμβάσεις υπέρ της προϋπηρεσίας, το τονίζω αυτό.
Η μόνη λύση που υπάρχει είναι η κάλυψη όλων των οργανικών κενών με μόνιμους διορισμούς και όλων των λειτουργικών με προσλήψεις αναπληρωτών.
Οι μεθοδεύσεις και η προκλητική συμπεριφορά του Υπουργείου Παιδείας παραπέμπουν συνειρμικά στην έκφραση «αἰδώς Ἀργεῖοι».
Να συμπληρώσω και κάτι άλλο, ότι κι εμείς με τη σειρά μας θα προσφύγουμε σε ένδικα μέσα. Ήδη υπάρχει ένα εξώδικο το οποίο θα το καταθέσω συν το υπόμνημά μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου