ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
«Συγκρούονται δύο κόσμοι, δύο διαφορετικές θεωρίες
για το σχολείο του 21ου αιώνα»
για το σχολείο του 21ου αιώνα»
Αθήνα, 25 Μαΐου 2017
Η Τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Επικρατείας, Νίκη Κεραμέως,
κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, για την
επιλογή διευθυντών, στην Ολομέλεια της Βουλής, στηλίτευσε την
ακολουθούμενη διαδικασία νομοθέτησης, η οποία αποκαλύπτει την ουσία της
αλλά και τις προθέσεις της Κυβέρνησης. «Ο τρόπος με τον οποίο επιλέγετε
να νομοθετείτε αποδεικνύει πως οι δηλώσεις σας περί ουσιαστικού διαλόγου
και συναινέσεων είναι κενές περιεχομένου.», είπε χαρακτηριστικά.
Και
συνέχισε, «προχειρότητα, διαχειριστική ανεπάρκεια, θολή βούληση»,
χαρακτηρίζουν την Κυβέρνηση, η οποία φαίνεται να μην μαθαίνει από τα
απανωτά και επαναλαμβανόμενα λάθη της, καθώς ήδη η Δικαιοσύνη έχει
αποφανθεί για 4 αποφάσεις της Κυβέρνησης, οι οποίες έχουν κριθεί
αντισυνταγματικές: ο νόμος Παππά για τις τηλεοπτικές άδειες, οι
αποφάσεις Πολάκη για τις απομακρύνσεις διοικητών από τα νοσοκομεία, οι
παρατάσεις των συμβασιούχων στο Δημόσιο και ο νόμος Μπαλτά-Κουράκη για
την επιλογή στελεχών. «Και συνεχίζετε, με την ίδια προχειρότητα, με
βιασύνη, με την πρακτική του ψηφίζω-ξεψηφίζω, χωρίς κανένα σεβασμό στην
κοινοβουλευτική διαδικασία και στο Σύνταγμα. Εσείς που με έπαρση
διακηρύσσατε ότι είστε κάθε λέξη του Συντάγματος.», είπε χαρακτηριστικά
και συνέχισε, «Όπως διακηρύσσετε ότι είστε υπέρ του διαλόγου και των
συναινέσεων. Στο φαντασιακό επίπεδο ίσως, η πραγματικότητα πάντως
φαίνεται να σας διαψεύδει. Εδώ δεν μπορείτε να συμφωνήσετε εντός της
Κυβέρνησης με τον συνεταίρο σας τους ΑΝΕΛ στα βασικά, και αναζητάτε
ερείσματα στα άλλα κόμματα για στήριξη. Και η αλήθεια είναι ότι μέχρι
σήμερα είχαμε αρκετά παραδείγματα της κυβερνητικής πλειοψηφίας à la
carte επί θεμελιωδών ζητημάτων όπως η ιθαγένεια και τα ανθρώπινα
δικαιώματα, αλλά ομολογώ ότι στο νομοσχέδιο αυτό ξεπεράσατε κάθε
προηγούμενο: Οι ΑΝΕΛ καταψηφίζουν τη διάταξη για το τέμενος, αλλά ο
Βουλευτής των ΑΝΕΛ και Υφυπουργός Παιδείας, κ. Ζουράρις υπογράφει το
νομοσχέδιο που περιέχει τη συγκεκριμένη διάταξη!»
Προχώρησε
με τις παρατηρήσεις της επί των λοιπών διατάξεων του νομοσχεδίου για να
φτάσει στην εισήγησή της επί των ρυθμίσεων για την επιλογή διευθυντών.
Αφού ανέδειξε πλείστες παραλείψεις και στρεβλώσεις, αλλά και ζητήματα
συνταγματικότητας και ισονομίας, κατέληξε:
«Όπως
φαίνεται, λοιπόν, συγκρούονται δύο κόσμοι, δυο διαφορετικές θεωρίες για
το σχολείο του 21ου αιώνα: Εσείς της Κυβερνώσας πλειοψηφίας θέλετε ένα
σχολείο στο οποίο οι εκπαιδευτικοί και οι διευθυντές δεν θα
αξιολογούνται – δεν πρέπει καν να ακούγεται η λέξη αξιολόγηση –, στο
οποίο οι εκπαιδευτικοί δεν θα χρειάζεται να κάνουν επιμορφώσεις –
άλλωστε δεν πρέπει να υπάρχει αυτό το «άγχος» να μαζεύουμε χαρτιά και
πτυχία κατά τα λεγόμενα του Υπουργού – στο οποίο δεν χρειάζεται οι
εκπαιδευτικοί να επιδιώκουν συγγραφικό έργο (για αυτό και δεν το
μοριοδοτείτε), στο οποίο σημασία έχει πρωτίστως να έχεις αρχαιότητα και
όχι επιστημονικά προσόντα, στο οποίο δεν θα απαιτείται να ξέρεις πώς να
χειρίζεσαι ηλεκτρονικό υπολογιστή και στο οποίο θα αναλαμβάνεις θέσεις
ευθύνης ιδανικά μετά από ψηφοφορία των συναδέλφων σου, και αν όχι
ψηφοφορία (γιατί δεν σας αφήνει το Συμβούλιο της Επικρατείας),
κατ’ελάχιστον, μετά από έκφραση γνώμης από τους συναδέλφους σου για το
πόσο καλός δάσκαλος και πόσο καλός manager είσαι, κι ας μην έχεις
αξιολογηθεί ποτέ. Ένα σχολείο στο οποίο ανελίσσεται ο αρεστός, ο
δημοφιλής, και όχι ο άξιος.»
Από την άλλη, «εμείς έχουμε μία τελείως διαφορετική κοσμοθεωρία για το σχολείο του 21ου αιώνα. Μια κοσμοθεωρία που βασίζεται στο αξιακό τρίπτυχο της αξιολόγησης, της αριστείας, της αυτονομίας., είπε χαρακτηριστικά και προχώρησε
«Για εμάς η αξιολόγηση και η λογοδοσία πρέπει να υπάρχει σε όλα τα επίπεδα. Σε κάθε πτυχή του δημόσιου βίου. Αξιολόγηση η οποία θα βοηθά τον μέτριο να γίνεται καλύτερος, μέσα από επιμόρφωση και ενθάρρυνση, και θα επιβραβεύει τον άριστο για τις επιδόσεις του.
Η επιδίωξη της αριστείας είναι παράγοντας προόδου. Η αριστεία των πολλών και όχι των λίγων. Η αριστεία που βλέπει το σχολείο και το πανεπιστήμιο ως μηχανισμούς κοινωνικής κινητικότητας και μηχανισμούς ατομικής προόδου και προκοπής. Δεν θέλουμε να εξισωθούν όλοι προς τα κάτω, θέλουμε να σκαρφαλώσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι προς τα επάνω.
Η ενίσχυση της αυτονομίας δεν αναβαθμίζει μόνο το ρόλο των μονάδων/ιδρυμάτων και του εκπαιδευτικού – διοικητικού προσωπικού, αλλά και την ανάγκη για μεγαλύτερη υπευθυνότητα απέναντι στους εκπαιδευόμενους και την κοινωνία ευρύτερα.»
Από την άλλη, «εμείς έχουμε μία τελείως διαφορετική κοσμοθεωρία για το σχολείο του 21ου αιώνα. Μια κοσμοθεωρία που βασίζεται στο αξιακό τρίπτυχο της αξιολόγησης, της αριστείας, της αυτονομίας., είπε χαρακτηριστικά και προχώρησε
«Για εμάς η αξιολόγηση και η λογοδοσία πρέπει να υπάρχει σε όλα τα επίπεδα. Σε κάθε πτυχή του δημόσιου βίου. Αξιολόγηση η οποία θα βοηθά τον μέτριο να γίνεται καλύτερος, μέσα από επιμόρφωση και ενθάρρυνση, και θα επιβραβεύει τον άριστο για τις επιδόσεις του.
Η επιδίωξη της αριστείας είναι παράγοντας προόδου. Η αριστεία των πολλών και όχι των λίγων. Η αριστεία που βλέπει το σχολείο και το πανεπιστήμιο ως μηχανισμούς κοινωνικής κινητικότητας και μηχανισμούς ατομικής προόδου και προκοπής. Δεν θέλουμε να εξισωθούν όλοι προς τα κάτω, θέλουμε να σκαρφαλώσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι προς τα επάνω.
Η ενίσχυση της αυτονομίας δεν αναβαθμίζει μόνο το ρόλο των μονάδων/ιδρυμάτων και του εκπαιδευτικού – διοικητικού προσωπικού, αλλά και την ανάγκη για μεγαλύτερη υπευθυνότητα απέναντι στους εκπαιδευόμενους και την κοινωνία ευρύτερα.»
Ολοκλήρωσε
την παρέμβασή της περιγράφοντας τον ρόλο που πρέπει να έχει ο
διευθυντής στο σχολείο του 21ου αιώνα, και τα βασικά στοιχεία ενός
συστήματος επιλογής αυτού του διευθυντή, «δεν βλέπουμε τα στελέχη της
εκπαίδευσης, τους διευθυντές εκπαίδευσης, τους περιφερειακούς
διευθυντές, τους σχολικούς συμβούλους, τους διευθυντές σχολικών μονάδων,
ως εκτελεστικά όργανα αποφάσεων και πολιτικών του Υπουργείου. Τους
βλέπουμε ως δημιουργικούς πόλους που έχουν τη δυνατότητα να αυτενεργούν.
Πώς θα το επιτύχουμε αυτό;
- Με την αποκέντρωση των αποφάσεων που σχετίζονται με τη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
- Με την θεσμοθέτηση του κανονισμού εσωτερικής λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας.
- Με την εφαρμογή σύγχρονου management σχολικών μονάδων.
- Με την ουσιαστική ενίσχυση των αρμοδιοτήτων και του ρόλου του Συλλόγου διδασκόντων, ο οποίος θεωρούμε ότι πρέπει να συγκαλείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Προτάσσουμε την ανάγκη για πιο αξιοκρατική και αντικειμενική επιλογή των στελεχών στην εκπαίδευση, και ιδιαίτερα των διευθυντών των σχολικών μονάδων, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές και μακριά από μικροκομματικές τακτικές.»
«Έτσι οραματιζόμαστε τον εκπαιδευτικό που θα διαμορφώσει τα παιδιά μας σε πολίτες με κριτική σκέψη, πολίτες που να μπορούν να αναλύουν και να συνθέτουν, να αναλαμβάνουν ευθύνες και να προσπαθούν για το καλύτερο», είπε χαρακτηριστικά.
- Με την αποκέντρωση των αποφάσεων που σχετίζονται με τη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
- Με την θεσμοθέτηση του κανονισμού εσωτερικής λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας.
- Με την εφαρμογή σύγχρονου management σχολικών μονάδων.
- Με την ουσιαστική ενίσχυση των αρμοδιοτήτων και του ρόλου του Συλλόγου διδασκόντων, ο οποίος θεωρούμε ότι πρέπει να συγκαλείται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Προτάσσουμε την ανάγκη για πιο αξιοκρατική και αντικειμενική επιλογή των στελεχών στην εκπαίδευση, και ιδιαίτερα των διευθυντών των σχολικών μονάδων, σύμφωνα με τις διεθνείς πρακτικές και μακριά από μικροκομματικές τακτικές.»
«Έτσι οραματιζόμαστε τον εκπαιδευτικό που θα διαμορφώσει τα παιδιά μας σε πολίτες με κριτική σκέψη, πολίτες που να μπορούν να αναλύουν και να συνθέτουν, να αναλαμβάνουν ευθύνες και να προσπαθούν για το καλύτερο», είπε χαρακτηριστικά.
Ακολουθεί το βίντεο με ολόκληρη την τοποθέτηση ΕΔΩ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου